Theoretical Frames of Childhood Studying: Classification and Heuristic Possibilities

Keywords: childhood, childhood studying, sociological approaches to the study of childhood, childhood emancipation

Abstract

Presented paper describes the main theoretical perspectives of childhood studies (psychological, educational, philosophical, historical, cultural, anthropological and sociological theories). The classification of sociological study of childhood prospects based on the criteria of «emancipation» (which means the acquisition of children and childhood particular independence from adults and adulthood) is proposed. Paper also deals with studying the capabilities of these approaches to the sociological analysis of the phenomenon of childhood in contemporary social and cultural conditions. Appropriation of using such concepts of childhood, which focuses on the activities and competence of the child as a subject of interacting with the adult world, is concluded.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Galyna Sagan, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine, sagalochka@ukr.net

Lecturer in the Department of Sociology, Faculty of Sociology

References

1. Большой толковый социологический словарь : в 2 т. : пер. с англ. / Сост. : Дэвид Джери, Джулия Джерри ; Под общ .рук. Н. Н. Марчук. – Москва : АСТ, : Вече, 1999. – Режим доступа : http://www.onlinedics.ru/slovar/soc.html

2. Юнг К. Г. Психология бессознательного : перевод с : нем. / Юнг Карл Густав, Бакусев В. М., Кричевский А., Ребеко, Т. – М. : АСТ ; Канон+, 1998 . – 400 с. – (Классики зарубежной психологии).

3. Арьес Ф. Ребенок и семейная жизнь при Старом порядке / Пер. с франц. Я. Ю. Старцева при участии В. А. Бабинцева. – Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 1999. – 416 с. – (Сер. «Другая история»).

4. Prout A. Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood [Електронний ресурс] / A. Prout, А. James. – Basingstoke: Falmer Press. – 1990. – Режим доступу : http://www.questia.com/library/108950615/constructing-and-reconstructing-childhood-contemporary. – Назва з екрану

5. Эльконин Д. Б. Детская психология : Учебное пособие для вузов / Д. Б. Эльконин . – 2-е изд. – М. : Academia, 2005 . – 384 с. : табл. – (Классическая учебная книга: Classicus).

6. Выготский Л. С. Психология развития человека [Электронный ресурс] / Лев Семенович Выготский. – Москва : ЭКСМО : Смысл, 2004 . – 1135 с. – (Б-ка Всемирной Психологии) – Режим доступа : http://yanko.lib.ru/books/psycho/vygotsky=ps_pzv_cheloveka=ann.htm

7. Куруленко Э. А. Историческая эволюция детства. Социокультурный аспект [Электронный ресурс] / Э. А. Куруленко // Вестник Самарского государственного университета. – Серия «Социология». – 1998. – № 1. – Режим доступа : http://vestnik-samgu.samsu.ru/gum/1998web1/soci/199810702.html. – Название с экрана.

8. Куруленко Э. А. Творчество в пространстве культуры детства / Э. А. Куруленко // Всероссийская научная конференция «Бренное и вечное: Проблемы функционирования и развития культуры» 24-26 октября 2000 года: Тезисы докладов и выступлений. Вып. З / Ред. кол. : В. П. Большаков, А. В. Кокин. – Великий Новгород : НовГУ им. Ярослава Мудрого, 2000. – С. 53 – 54.

9. Руссо Ж.-Ж. Педагогические сочинения: в 2 т. Т.1 / Жан-Жак Руссо ; Под ред., вступ.ст. и примеч. Г. Н. Джибладзе . – Москва : Педагогика, 1981 . – 652 с. – (Педагогическая библиотека).

10. Демоз Л. Психоистория : пер. с англ. [Электронный ресурс] / Ллойд Демоз ; Под общ. рук. А. Шкуратов . – Ростов на Дону : Феникс, 2000 . – 510 с. : ил. – (Классики психологии XX века). – Режим доступа : http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/Lloid/index.php.

11. Мид М. Культура и мир детства : Избранные произведения : пер. с англ. / Маргарет Мид, Институт этнографии им. Н.Н. Миклухо-Маклая АН СССР; Пер., примеч. Ю. А. Асеев; Ред пер. В. И. Беликов. – Москва: Наука, 1988. – 429 с. – (Этнографическая библиотека).

12. Кон И. С. Детство как социальный феномен [Электронный ресурс] / И. С. Кон // Журнал исследований социальной политики. – 2004. – Т. 2, № 2. – С. 151 – 174. – Режим доступа : http://ecsocman.hse.ru/mags/jsps/2004-2-2/26554002.html.

13. Митрофанова С. Ю. Концептуализация основных подходов к изучению детства в социологии [Электронный ресурс] / С. Ю. Митрофанова. – Режим доступа : http://bulletin.region.ulsu.ru/publications/mitrofanova/conceptualization_research_of_youth/

14. Davis K. The Child and the Social Structure [Електронний ресурс] / K. Davis // Journal of Educational Sociology. – Vol. 14. – №. 4. The Sociology of Childhood. – Published by: merican Sociological Association. – pp. 217 – 229 – Режим доступа : http://www.jstor.org/stable/2262160. – Назва з екрану.

15. Garbarino J. The Significance of Ethnic and Cultural Differences in Child Maltreatment [Електронний ресурс] / J. Garbarino, A. Ebata // Journal of Marriage and the Family. – Vol. 45. – № 4. – Published by: National Council on Family Relations. – pp. 773 – 783. – Режим доступу : http://www.jstor.org/stable/351790. – Назва з екрану.

16. Parsons T. Youth in the Context of American Society / T. Parsons. –Daedalus. – 1962. – Vol. 91. – рр. 97 – 123.
17. Eisenstadt S. From Generation to Generation [Електронний ресурс] / S. Eisenstadt. – N.Y. : Glencoe, 1956. – Режим доступу : http://www.barnesandnoble.com/w/from-generation-to-generation-s-neisenstadt/1113964725?ean=9781136247811. – Назва з екрану.

18. Cobb C. L. Governance of children's everyday spaces [Електронний ресурс] / Cobb C. L., Danby S. and Farrell A. // Australian Journal of Early Childhood 30(1):14-20, – 2005. – Режим доступу : http://eprints.qut.edu.au/1256/. – Назва з екрану.

19. Осорина М. В. Коммуникативные традиции детской субкультуры / М. В. Осорина // Школьный психолог. – 2008. – № 2. – С. 35 – 36.

20. Postman N. The Disappearance of Childhood / N. Postman. – New York: Vintage Books, a division of Random House, Inc. – 1994. – Р. 177.

21. Giddens A. Modernity and Self Identity [Електронний ресурс] / A. Giddens. – Cambridge: Polity Press. – 1991. – Режим доступу : http://www.theory.org.uk/giddens4.htm. – Назва з екрану.

22. Горалик Л. Маленький Принц и большие ожидания. Новая зрелость в современном западном обществе [Электронный ресурс] / Линор Горалик. – Режим доступа : http://linorg.ru/little_prince.htm. – Название с экрана.

23. Голенкова З. Т. История социологической мысли в странах Центральной и Восточной Европы : Учеб. пособие для вузов / Зинаида Тихоновна Голенкова, Николай Петрович Нарбут. – Москва : Издательство Российского университета дружбы народов, 2003. – 235 с.

24. Исчезновения детства концепция [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.childsoc.ru/php/tezar/tez8.php. – Название с экрана.

25. Бек У. Общество риска. На пути к другому модерну : пер. с нем. / Ульрих Бек ; Под общ. рук. Владимир Денисович Седельник, Н. Федорова ; Послесл. А. Филиппов. – Москва : Прогресс-Традиция, 2000. – 383 с. : ил. – Библиогр. : с. 348-365 и в подстроч.примеч. – На рус. яз.

26. Институционализация послевоенной эмпирической социологии // Эмпирическая социология в Западной Европе : Учеб. пособие / Н. И. Лапин. – М. : ГУ-ВШЭ, 2004. – С. 138 – 149.

27. Qvortrup J. Childhood and Societal Macrostructures: Childhood Exclusion by Default [Електронний ресурс] / J. Qvortrup // Child and Youth Culture. – The Department of Contemporary Cultural Studies, Odense University. – Режим доступу : http://www.hum.sdu.dk/center/kultur/arb_pap/. – Назва з екрану.

28. Bronfenbrenner U. Ecological Models of Human Development [Електронний ресурс] / U. Bronfenbrenner. – Режим доступу : http://www.psy.cmu.edu/~siegler/35bronfebrenner94.pdf. – Назва з екрану.

29. Майорова-Щеглова С. Н. Детская субкультура – неиституционализированный сектор детства [Электронный ресурс] / С. Н. Майорова-Щеглова. – Режим доступа : http://www.childsoc.ru/doc/child_sub_kult.pdf. – Название с экрана.

30. Осорина М. В. Секретный мир детей в пространстве мира взрослых [Электронный ресурс] / М. В. Осорина. – СПб : Питер, 2012. – 368 с. – (Сам себе психолог). – Режим доступа : molottora.ru/Books/SecretChildWorld

31. Corsaro W. Interpretive Reproduction in Children's Peer Cultures [Електронний ресурс] / W. Corsaro // Social Psychology Quarterly. – 1992. – Vol. 55, № 2. – рр. 160 – 177. – Режим доступу : http://www.jstor.org/stable/2786944. – Назва з екрану.

32. Саган Г. В. Социокультурные практики детства: концептуализация, операционализация, украинский контекст / Галина Васильевна Саган // Вісник Одеського національного університету. – Т. 15, вип. 14 «Соціологія і політичні науки». – Одеса : Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010. – С. 51 – 60.

33. Саган Г. В. Детство как социокультурное пространство: факторы формирования / Саган Галина Васильевна // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства : Збірник наукових праць. – Випуск 19. – Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2013. – С. 483 – 490.
Published
2019-08-01
How to Cite
Sagan, G. (2019). Theoretical Frames of Childhood Studying: Classification and Heuristic Possibilities. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (1101), 81-89. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13572
Section
Theoretical and Methodological Problems of Sociology