The Features of History of Sociology Teaching in Conditions of Synergetic Model of Learning

  • Idelaida Kovaleva V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine,
Keywords: synergetic model of learning, a non-linear way of thinking, features of teaching the history of sociology

Abstract

The article deals with the possibility of a synergetic model in the context of the study of the history of sociology. Attention is focused on the fact that access to such a model not only provides an opportunity to deeper internalization of a specific material, but also influences on the formation of a non-linear way of thinking of the future sociologists, so necessary in the conditions of a transformed society. It is emphasized that the study of the history of sociology allows to solve a number of problems: expanding horizons and erudition students develop their sociological imagination, helping them to acquire the methodology of scientific knowledge society etc. The use of different learning models, in particular synergetic model, in the historical and sociological analysis requires additional educational efforts, including inclusion in educational practice methods that allow synthesize in a certain way the material the history of sociology and art objects (literary texts, videos, TV shows, movies ect.), which will contribute to the actualization of nonlinear thinking style of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Idelaida Kovaleva, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine,

PhD of Philosophy, Associate Professor, Professor of the Department of Sociology

References

Дюркгейм Эмиль. Педагогика и социология / Эмиль Дюркгейм // Социология. Ее предмет, метод, предназначение. – М. : Канон, 1995 – С. 244-265.

Карапетянц И. В. О преподавании социологии в зарубежных университетах / И. В. Карапетянц // СОЦИС, 2000. – № 9. – С. 123-125.

Карапетянц И. В. Высшее гуманитарное образование за рубежом: структура и система управления / И. В. Карапетянц. – М. : РГГУ, 1999.

Кантонистова Е. Н. Преподавание социологии в США / Е. Н. Кантонистова, А. А. Лидяка, Н. Е. Покровский // СОЦИС, 1991. – № 9. – С. 37-50.

Култыгин В. П. Классическая социология / В. П. Култыгин. – М. : Наука, 2000. – С. 526.

Пригожин И. Порядок из хаоса. Новый диалог человека с природой / И. Пригожин, И. Стенгерс. – М. : Эдиториал УРСС, 2001. – С. 312.

Федорова О. Н. Синергетическая модель образования. / О. Н. Федорова // Мир образования, 1997. – №5. – С. 14-16.

Кларин М. В. Инновации в мировой педагогике / М. В. Кларин. – М., 1998. – 180 с.

Новаченко Т. В. Синергетический подход в воспитании и образовании / Новаченко Т. В. // Міжнародне співробітництво та університетська освіта. Матеріали міжнарод. наук. конф. – Миколаїв, 2000. – С. 127 – 130.

Вознюк А. В. Педагогическая синергетика: монография / А. В. Вознюк. – Житомир : Изд-во ЖГУ им. И. Франка, 2012. – 812 с.

Шюц А. Моцарт и философы / А. Шюц // Избранное: Мир, светящийся смыслом. М. : – РОССПЭН, 2004. – С. 595-616.

Кольридж С. Т. Николай Гумилев. Собрание переводов. / С. Т. Кольридж. – М., 2008. – Т. 2. – С. 42-67.

Вордсворт В. С. Маршак. Избранные переводы / В. Вордсворт. – Л., 1959. – Т. 3. – С. 430-438.

Тощенко Ж. Т. Парадоксальный человек / Ж. Т. Тощенко. – М. : Гардарики, 2001. – C. 112.

Кравченко С. А. Нелинейная социокультурная динамика: играизационный подход / С. А. Кравченко. – М. :МГИМО – Университет, 2006. – С. 172.
Published
2019-07-31
How to Cite
Kovaleva, I. (2019). The Features of History of Sociology Teaching in Conditions of Synergetic Model of Learning. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (1122), 95-99. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13537
Section
Researches of the Problems of Youth and Education