Academic Mobility Practices in Estimations of Ukrainian High School Students (Based on the Results of Qualitative Research)

  • Olga Maksymovych Educational and Scientific Center of Sociological Research of Precarpathian region of SHEI «Vasyl Stefanyk Precarpathian National University», 57, str. Shevchenko, Ivano-Frankivsk, 76025, Ukraine; V. N. Karazin Kharkiv National University, 4 Svobody Sq., Kharkiv, 61022, Ukraine, maksumovuch@online.ua https://orcid.org/0000-0002-3463-1543
Keywords: Reform of the Educational System of Ukraine; Evaluation of Reforms; Language Skills; Academic Mobility; Intercultural Communication

Abstract

The article is devoted to the results of a nationwide study «Ukrainian Higher Education Reforms in Assessments of Participants in the Educational Process», conducted by the Sociological Association of Ukraine and financially supported by the International Renaissance Foundation in late 2015 – early 2016. The analysis of Ukrainian students’ attitudes towards implementation of such elements of Ukrainian educational system transformational process as obligatory froing language skills based on the results of focus-group discussion is provided. Comparative analysis of students’ and teachers’ opinions on transformational process of Ukrainian educational systems practices as a whole and their academic mobility as well as language skills in particular has been done. It has been concluded that such skills and practices take a significant part in intercultural communication development, which might be considered as a significant factor on the one side and as a substantial component of the transformation of the educational system of Ukraine on the other side. A number of practical solutions and practical proposals aimed to promote academic mobility of Ukrainian students’ as well as teachers’ is been offered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olga Maksymovych, Educational and Scientific Center of Sociological Research of Precarpathian region of SHEI «Vasyl Stefanyk Precarpathian National University», 57, str. Shevchenko, Ivano-Frankivsk, 76025, Ukraine; V. N. Karazin Kharkiv National University, 4 Svobody Sq., Kharkiv, 61022, Ukraine, maksumovuch@online.ua

PhD (Philosophy), Аssociate Professor,

Director of Educational and Scientific Center of Sociological Research of Precarpathian region of SHEI «Vasyl Stefanyk Precarpathian National University»

References

Реформи вищої школи України в оцінках учасників освітнього процесу: заключний звіт про реалізацію соціологічного дослідження URL: http://www.sau.kiev.ua/docs/20160530-zvit.doc (дата звернення 30.04.2018)

Сорока Ю. Г. Оцінка українськими студентами якості, змісту та організації навчального процесу (на матеріалі емпіричного дослідження). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна. 2016. Випуск 36. С. 114-122.

Максимович О. В. Міжкультурна комунікація як предмет міждисциплінарного теоретизування Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна. 2017. Випуск 39. С. 85-90.

Максимович О. В. Можливості академічної мобільності в оцінках викладачів та студентів вищої школи України (за результатами якісного дослідження). Український соціологічний журнал. Вип. 17-18 (№ 1-2/2017). С. 36-42.

Published
2018-11-02
How to Cite
Maksymovych, O. (2018). Academic Mobility Practices in Estimations of Ukrainian High School Students (Based on the Results of Qualitative Research). Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods, 40(-), 133-139. https://doi.org/10.26565/2227-6521-2018-40-18
Section
Researches of the Problems of Youth and Education