Design of nationally-identified objects of visual communication in modern Ukraine as socio-cultural technology
Abstract
The article is devoted to the study of the design of nationally-identified objects of visual communication in contemporary Ukraine as a sociocultural technology. The subjects of this technology are graphic designers, their clients, educational institutions, which train designers, scientists. The object of technology is the social space of Ukrainian society and the behaviour of people. The author defines graphic design as a project activity for creating visual objects that provides impersonal social communication, social processuality and socialization of society members. In the article the basic social functions of graphic design (informative, interactive, affiliation, regulative) and additional (aesthetic and expressive) are considered. The author emphasizes that forms variety of the Ukrainianization of visual communication is very important for the modern Ukrainian society. Prospects for the Ukrainian design development of visual communication objects are related to the formation of nationally-oriented projects. In the context of the Ukrainian society dynamics to strengthen its integrity and sense of uniqueness, the technology of nationally-oriented design of visual communication objects in Ukraine comes through three stages: adding, modifying and transforming. Each stage is characterized by its level of design – from amateur to professional. Contemporary stage of modification is illustrated by examples of implemented projects, particularly the author illustrates the potential of graphic design as a sociocultural technology by reviewing the Eurovision brand-2017.
Downloads
References
Михальченко М. Філософія освіти і соціокультурна теорія. Філософія освіти. 2005. №1. С. 38-51.
Штомпка П. Визуальная социология. Фотография как метод исследования. М.: Логос, 2010. 168 с.
Grady J. The Scope of Visual Sociology URL: https://www.researchgate.net/publication/249071049 (дата звернення 26.08.2018)
Даниленко О. А. Парадоксы повседневности: осмысление в русле визуальной социологии. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». N 1053. Вип.31. Харків, 2013. С. 94-108.
Бондар В. С., Одинак Я. М. Візуальна соціологія: розширення епістемологічних меж соціологічної науки. Наукові записки НаУКМА. Соціологічні науки. 2011. Том 122. С. 3-9.
Батаєва К. Феномен медіа-візуальності: досвід соціокультурного аналізу : автореф. дис. … докт. філос. наук. Харків, 2014. 37 с.
Руденченко А. Теоретичні і методичні засади навчання етнодизайну студентів у вищих мистецьких навчальних закладах : автореф. дис. … докт. пед. наук. Київ, 2017. 42 с.
Юрченко І. Досвід використання орнаменту в проектно-художній творчості та освітньому процесі. Становлення і розвиток етнодизайну: український та європейський досвід: матеріали І міжнар. наук.-практ. конф. 2012. С. 179–187.
Даниленко В. Майбутнє європейського дизайну: Чехія, Польща, Україна. Харків, 2007. 197 с.
Бевзенко Л. Социальная самоорганизация и механизмы регуляции социального поведения. Український соціологічний журнал, 2014. № 1–2. С. 6-16.
Щербина В. Технология социальная Энциклопедический социологический словарь. М.: ИИСРАИ, 1995, с.823-824.
Подшивалкина В. Социальные технологии: проблемы методологии и практики. Кишинеу: Центральная типография. 1997. 351с.
Дизайн: Словник-довідник. Ін-т проблем сучасн. мист-ва НАМ України. Київ: Фенікс, 2010. 384 с.
Удріс Н. Візуальна комунікація в мовах суспільних трансформацій: оновлення семантичного простору. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи, 2015. Вип. 35. С. 60-67.
Болотова А., Жуков Ю. Психология коммуникаций. URL: http://www.e-reading.club/chapter.php/1044092/0/_Bolotova_-_Psihologiya_kommunikaciy.html (дата звернення 26.08.2018).
Холод О. М. Комунікаційні технології. Київ. 2011. 312 с.
У Києві відбудеться форум із дизайн-мислення та інновацій (14-15 вересня 2017). URL: https://www.culturepartnership.eu/ua/article/forum-ukraine (дата звернення 26.08.2018).
Український культурний фонд розпочинає серію секторальних стратегічних сесій. URL: https://ucf.in.ua/news/25_06_2018 (дата звернення 26.08.2018).
Наливайко В. Петриківка чи звірі Марії? URL: http://www.umoloda.kiev.ua/number/3008/164/100339/ (дата звернення 26.08.2018).
Celebrate diversity Eurovision 2017 URL: http://banda.agency/eurovision/ (дата звернення 26.08.2018).
Соцмережі про логотип «Євробачення-2017»: Були і кращі варіанти. URL: https://zik.ua/news/2017/01/31/sotsmerezhi_pro_logotyp_yevrobachennya2017_buly_i_krashchi_varianty_1034871 (дата звернення 26.08.2018).
Намисто Тимошенко, ковбаса та шини: реакція юзерів на логотип «Євробачення 2017». URL: https://tsn.ua/glamur/namisto-timoshenko-kovbasa-ta-shini-reakciya-yuzeriv-na-logotip-yevrobachennya-2017-872203.html (дата звернення 26.08.2018).
Брендинг ВДНГ та айдентика Євробачення 2017 отримали Red dot award. URL: http://telegraf.design/news/brending-vdng-otrimav-red-dot-award/
МІП: Розробник єдиного бренду України отримав «Канського лева» за «Євробачення-2017» URL: https://mip.gov.ua/news/2447.html (дата звернення 26.08.2018).