The Role of Socio-Economic Factors in the Professional Self- Determination of the Students of Taras Shevchenko National University of Kyiv
Keywords:
mass higher education, university, students, social inequality, financial status, career plans, labor activity
Abstract
Considering the tendencies of transition to mass higher education both in the world and in Ukraine, the article raises the issue of equal access to qualitative educational services. Depending on the socio-economic status of the parents' families, a peculiar grouping of the receivers of education with larger or smaller opportunities occurs. This causes the heterogeneity of the student community, even within the same university, when different groups of students are characterized by a different value system, including their educational and professional expectations. On the example of the students of Taras Shevchenko National University of Kyiv the differences in educational and career trajectories and in students' labor activity depending on the financial status of their parents' families are analyzed. Also the respondents' differences in socio-structural parameters are determined. It is concluded that there is the need of a balanced policy conducting on the part of university administration for a work with the various student groups.Downloads
Download data is not yet available.
References
Моніторинг інтеграції української системи вищої освіти в Європейський простір вищої освіти та наукового дослідження: моніторинг. дослідж. : аналіт. звіт / Міжнарод. благод. Фонд «Міжнарод. Фонд дослідж. освіт. політики»; за заг. ред. Т. В. Фінікова, О. І. Шарова – К. : Таксон, 2014. – 144 с.;
Позиція України в рейтингу країн світу за Індексом глобальної конкурентоспроможності 2016-2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://edclub.com.ua/analityka/pozyciya-ukrayiny-v-reytyngu-krayin-svitu-za-indeksomg-lobalnoyi-konkurentospromozhnosti-1;
Совсун І. Р. По справедливості, а не по домовленості [Електронний ресурс] / І. Р. Совсун. – Режим доступу: https://dt.ua/EDUCATION/po-spravedlivosti-a-ne-po-domovlenosti-_.html;
United Nations Educational, Social and Cultural Organization (UNESCO). (2015). UNESCO Institute for Statistics data on education [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://data.uis.unesco.org/;
Marginson S. The worldwide trend to high participation higher education: dynamics of social stratification in inclusive systems [Електронний ресурс] / S. Marginson. – Режим доступу: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10734-016-0016-x;
Заславская Т. И. Современное российское общество: проблемы и перспективы / Т. И. Заславская // Общественные науки и современность. – 2004. – № 6. – С. 5–18;
Правдина М. А. Зачем университетам внутренние исследования? Обзор зарубежного опыта institutional research / М. А. Правдина // Мониторинг университета. – 2009. – № 1. – С. 2-9.;
Полная программа исследования проекта «Мониторинг студенческих характеристик и траекторий» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://narfu.ru/upload/medialibrary/869/polnaya-programma-issledovaniya-proekta_mskht.pdf;
Современное российское образование: проблемы и перспективы развития / Под. ред. В. В. Фурсовой, О. В. Горбачевой. – М. : Директ-Медиа, 2014. – 258 с.;
Нерівність в Україні: масштаби та можливості впливу / за ред. Е. М. Лібанової. − К. : Інститут демографії та соціальних досліджень імені. М. В. Птухи НАН України, 2012. − 404 с.;
Третині українців вистачає грошей лише на їжу [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: https://www.obozrevatel.com/ukr/finance/fea/78169-tretini-ukraintsiv-vistachae-groshej-lishe-na-izhu.htm
Позиція України в рейтингу країн світу за Індексом глобальної конкурентоспроможності 2016-2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://edclub.com.ua/analityka/pozyciya-ukrayiny-v-reytyngu-krayin-svitu-za-indeksomg-lobalnoyi-konkurentospromozhnosti-1;
Совсун І. Р. По справедливості, а не по домовленості [Електронний ресурс] / І. Р. Совсун. – Режим доступу: https://dt.ua/EDUCATION/po-spravedlivosti-a-ne-po-domovlenosti-_.html;
United Nations Educational, Social and Cultural Organization (UNESCO). (2015). UNESCO Institute for Statistics data on education [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://data.uis.unesco.org/;
Marginson S. The worldwide trend to high participation higher education: dynamics of social stratification in inclusive systems [Електронний ресурс] / S. Marginson. – Режим доступу: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10734-016-0016-x;
Заславская Т. И. Современное российское общество: проблемы и перспективы / Т. И. Заславская // Общественные науки и современность. – 2004. – № 6. – С. 5–18;
Правдина М. А. Зачем университетам внутренние исследования? Обзор зарубежного опыта institutional research / М. А. Правдина // Мониторинг университета. – 2009. – № 1. – С. 2-9.;
Полная программа исследования проекта «Мониторинг студенческих характеристик и траекторий» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://narfu.ru/upload/medialibrary/869/polnaya-programma-issledovaniya-proekta_mskht.pdf;
Современное российское образование: проблемы и перспективы развития / Под. ред. В. В. Фурсовой, О. В. Горбачевой. – М. : Директ-Медиа, 2014. – 258 с.;
Нерівність в Україні: масштаби та можливості впливу / за ред. Е. М. Лібанової. − К. : Інститут демографії та соціальних досліджень імені. М. В. Птухи НАН України, 2012. − 404 с.;
Третині українців вистачає грошей лише на їжу [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: https://www.obozrevatel.com/ukr/finance/fea/78169-tretini-ukraintsiv-vistachae-groshej-lishe-na-izhu.htm
Published
2018-02-23
How to Cite
Kozhekina, L., & Vdovichenko, M. (2018). The Role of Socio-Economic Factors in the Professional Self- Determination of the Students of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 39, 316-322. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/10274
Issue
Section
Researches of the Problems of Youth and Education