Innovative Universities: Criteria and Approaches
Keywords:
University, innovations, criteria of an innovative university, integrating opportunities, Kharkiv University of Humanities “People’s Ukrainian Academy”
Abstract
The issues connected with approaches and criteria of universities’ innovativeness are considered in this paper.The criteria of Berton R. Clarck and Lisbon Council group are used, and show considerable divergences in the estimation of university innovativeness, its accordance to the necessity of time. The focus is made on the complexity of university’s passing through a borderline between formation and satisfying the requirements of the society and an individual. The author concludes that really innovative, experimental activity of a university includes great risks that can’t be avoided and should be taken into account. Moreover, not always, it is possible to use macroapproaches while estimating the innovative constituents of the activity of universities. The modern world of the university is so complicated and various, that it is really important to consider the experience of each particular university.Downloads
Download data is not yet available.
References
Кларк Б. Р. Создание предпринимательских университетов: организационные направления трансформации / Бертон Р. Кларк ; пер. с англ. Артема Смирнова. – М. : Издат. дом. Высш. шк. экономики, 2011. – 238 с.;
Эдерер П. Ранжирование системы высшего образования: граждане и общество в эру знаний / П. Эдерер, Ф. Шулер, С. Виллмс // Вопр. образования. – 2009. № 3. – С. 171–202;
Сацик В. И. Детерминанты глобальной конкурентоспособности университетов: в поиске эффективной стратегии развития высшего образования на Украине / В. И. Сацик // Вопр. образования. – 2014. – № 1. – С. 134–161;
Строгецкая Е. В. Идея и миссия современного университета / Е. В. Строгецкая // Вопр. образования. – 2010. – № 4. – С. 67–81;
Филонович С. Р. Life-long learning: последствия для высшей школы / С. Р. Филонович // Вопр. образования. – 2010. – № 4. – С. 55–66;
Астахова Е. В. Вклад НУА в развитие образовательных процессов в Украине: наработки первого двадцатипятилетия / Е. В. Астахова // Вчені зап. Харків. гуманітар. ун-ту «Нар. укр. акад.». – Харків, 2017. – Т. 23. – С. 11–25.;
Сословие русских профессоров. Создатели статусов и смыслов : [монография] / Нац. исслед. ун-т «Высш. шк. экономики» ; под ред. Е. А. Вишленковой, И. М. Савельевой. – М. : Изд. дом Высш. шк. экономики, 2013. – 386 с.
Эдерер П. Ранжирование системы высшего образования: граждане и общество в эру знаний / П. Эдерер, Ф. Шулер, С. Виллмс // Вопр. образования. – 2009. № 3. – С. 171–202;
Сацик В. И. Детерминанты глобальной конкурентоспособности университетов: в поиске эффективной стратегии развития высшего образования на Украине / В. И. Сацик // Вопр. образования. – 2014. – № 1. – С. 134–161;
Строгецкая Е. В. Идея и миссия современного университета / Е. В. Строгецкая // Вопр. образования. – 2010. – № 4. – С. 67–81;
Филонович С. Р. Life-long learning: последствия для высшей школы / С. Р. Филонович // Вопр. образования. – 2010. – № 4. – С. 55–66;
Астахова Е. В. Вклад НУА в развитие образовательных процессов в Украине: наработки первого двадцатипятилетия / Е. В. Астахова // Вчені зап. Харків. гуманітар. ун-ту «Нар. укр. акад.». – Харків, 2017. – Т. 23. – С. 11–25.;
Сословие русских профессоров. Создатели статусов и смыслов : [монография] / Нац. исслед. ун-т «Высш. шк. экономики» ; под ред. Е. А. Вишленковой, И. М. Савельевой. – М. : Изд. дом Высш. шк. экономики, 2013. – 386 с.
Published
2018-02-23
How to Cite
Astakhova, K. (2018). Innovative Universities: Criteria and Approaches. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 39, 281-285. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/10258
Issue
Section
Researches of the Problems of Youth and Education