The problem of giftedness as an asynchronous development in the context of an inclusive approach

  • О. П. Демченко
  • І. О. Поліщук
Keywords: inclusive approach, talent, special educational needs, asynchronous development, children progress from below their capabilities

Abstract

Showing contradiction between the formal recognition of gifted children category of persons with special needs and insufficient attention to them in the context of the practice of inclusive education. Analyzed and summarized current approaches to understanding giftedness as an asynchronous development, found signs of this psychological phenomenon in the development of gifted person.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Теплов Б. М. Способности и одаренность / Б.М. Теплов // Избр. труды : в 2 т.. – М. : Педагогика, 1985. – Т. 1. – С. 15-42.

Silverman L. K. The moral sensitivity of gifted children and the evolution of society / L. K. Silverman // Roeper Review. – 2003. – November 17 (2). – P. 110-116.

Columbus Group. Unpublished transcript of the meeting of the Columbus Group. – Columbus, OH, 1991. – Retreived May 18. – 2008 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nagc.org/index.aspx?id=574.

Богоявленская М. Е. Природа проблем одаренных / М. Е. Боговленская // Материалы дискуссии Международной конференции «Рабочая концепция – в практику образования» // Одаренный ребенок. – 2004. – №4. – С. 74-97.

Сиротюк А. Л. Научно-методическое сопровождение интелектуальной одаренности: учебн. пос. / А. Л. Сиротюк. – М. : Директ-Медиа, 2014. – 135 с.

Яншина Т. Психологічні особливості підлітків з різними типами обдарованості / Т. Яншина // Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика. – С. 36-45.

Reis S. M. Characteristics of gifted and talented learners: Similarities and differences across domains / S. M. Reis, A. M. Housand // Achieving excellence : Educating the gifted and talented; F. A. Karnes K. R. Stephens (Eds.). – Upper Saddle River, NJ: Pearson, 2008. – Р. 62-81.

Щебланова Е. И. Трудности в учении одарённых детей / Е. И. Щебланова // Одарённый ребёнок. –2005. – №3. – С. 8-50.

Бевз О. П. Обдарованість як асинхронний розвиток / О. П. Бевз // Філософсько-методологічні аспекти визначення обдарованості: матеріали круглого столу, 26 жовт. 2011 р. – К., 2011. – С.98-104.

Демченко О. П. Освіта дітей з особливими потребами: від інституалізації до інклюзії: зб. тез доповідей / О. П. Демченко; редколег. В. В. Засенко, А. А. Колупаєва, Н. І. Лазаренко, З. П. Ленів. – Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2016. – С. 94-96.
Published
2017-04-15
How to Cite
Демченко, О. П., & Поліщук, І. О. (2017). The problem of giftedness as an asynchronous development in the context of an inclusive approach. «SOCIOPROSTIR: THE INTERDISCIPLINARY ONLINE COLLECTION OF SCIENTIFIC WORKS ON SOCIOLOGY AND SOCIAL WORK», (6), 73-77. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/socioprostir/article/view/8430
Section
CHAPTER 3. SCIENTIFIC SEARCHES OF YOUTH