Socially active school as an actor of community social work in Ukraine

Keywords: socially active school, social work in the community, decentralization, united territorial community and others

Abstract

The article is devoted to the analysis of socially active schools as subjects of social work under decentralization in Ukraine. It is noted that in the context of the reform of local self-government and decentralization in Ukraine, a contradiction is formed between the need to create an accessible system of social support for the population and the possible inability of many united territorial communities to form it. Therefore, united territorial communities should use all available resources and opportunities to ensure the effective provision of social support to the population. One of such resources is school, in particular, its special model, which is called “socially active school”. The socially active school is an educational institution in which considerable attention is paid to building partnerships between the school and community.
The model of a socially active school as a center for the development of a local community includes the following areas of activity: democratization, volunteering, and school-community partnerships. Each of these areas involves the use of various tools by a socially active school. Democratization involves the introduction of some democratic procedures in the school: democratization of lessons, creation of effective bodies of school self-government. Volunteering is associated with volunteer actions that becoming an integral part of the school. The partnership between the school and the community is seen as the establishment and development of mutually beneficial relations between the school and the local community for joint problem solving. The main tools in this area of activity are providing of various services, including social, for residents; organizing joint events; developing and implementing social programs and projects, educational activities, etc. In the process of implementing such activities the school gradually becomes a resource center of the local community and turns into an important subject of social work. The article discusses the history of socially active schools, the main directions and instruments of their activity, concludes that socially active schools could play the significant role in community social work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

І. А. Євдокимова

Yevdokymova Iryna – PhD (Sociology), Associate Professor, Associate Professor of Department of
Sociology of Management and Social Work,V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svobody Sq., Kharkiv,
61022, Ukraine, email: i.yevdokimova@karazin.ua

References

Безпалько О. В. Соціальна робота в громаді : навч. посіб. Київ, 2005. 176 с.

Громадсько-активні школи в Україні : кроки до дій: посібник зі створення та управління громадсько-активною школою. Всеукраїнський фонд «Крок за кроком». 2-ге видання. Київ : СПД-ФО Парашин К. С., 2008. 164 с.

Єльникова Г., Марчак О. Науково-методичний супровід організації та розбудови громадсько активних шкіл в Україні. Електронне наукове фахове видання «Теорія та методика управління
освітою» 2010. Випуск 3. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_3/11.pdf (дата звернення: 14.02.2020).

Линдеманн-Комарова С. Руководство для создания общественно-активных школ : Методология и опыт применения в пяти странах. Ереван : IFES, 2004. 233 с.

Онаць О. М. Концептуальні засади організаційних механізмів і технологій громадськодержавного управління загальноосвітніми навчальними закладами : посібник / за наук. ред. Л. М. Калініної. Київ, 2015. 109 с.

Он-лайн база даних громадсько-активних шкіл. URL : http://gash.ussf.kiev.ua/uk (дата звернення : 14.01.2020)

Попович Л. М. Громадсько-активна школа – модель нової української школи. ХІІІ International Conference «Strategi of Quality in Industry and Education» : June 5-8 2017, Varna, Bulqaria. P. 346 –350. URL : http://lib.iitta.gov.ua/710304/1/Varna_Bolgariya.pdf (дата звернення : 14.02.2020)

Про співробітництво територіальних громад: Закон України від 17.06.2014 № 1508-VII. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1508-18b (дата звернення : 14.02.2020).

Сеїтосманов А., Фасоля О., Мархлєвскі В. Нова школа у нових громадах : посібник з ефективного управління освітою в об’єднаних територіальних громадах. Київ, 2017. 128 с.

Семигіна Т. В. Робота в громаді: практика й політика. Київ : Вид. дім «КМ Академія», 2004. 180 с.
Published
2020-05-11
How to Cite
Євдокимова, І. А. (2020). Socially active school as an actor of community social work in Ukraine. «SOCIOPROSTIR: THE INTERDISCIPLINARY ONLINE COLLECTION OF SCIENTIFIC WORKS ON SOCIOLOGY AND SOCIAL WORK», (9), 47-52. https://doi.org/10.26565/2218-2470-2020-9-06
Section
CHAPTER 2. SOCIAL POLICY, SOCIAL WORK