Gender examination of educational literature on history of social work
Abstract
Тhe article deals with the gender expertise of teaching aids on the history of social work as an educational component in the process of training future social workers, which allowed to identify typical discriminatory practices - the quantitative imbalance in the representation of persons of both sexes, the representation of individuals of different sexes only in stereotyped gender roles, the lack of facts of using a gender sensitive language. As a positive one, it should be noted that since the nineteenth century. The role of the women's movement in protecting the rights and support of the disadvantaged, in particular women and children, as well as the role of women in the institutionalization of vocational training of social workers is highlighted.
Downloads
References
Глазунов С. В. Нариси з історії соціальної роботи [Текст]: навч. вид. / С. В. Глазунов. – Д. : РВВ ДНУ, 2015. – 116 с.
Горілий А. Г. Історія соціальної роботи : навч. посіб. / А. Г. Горілий. – Тернопіль : Вид-во Астон, 2004. – 174 с.
Малахова О. А. Теоретико-методологічні засади ґендерної експертизи підручника / О. А. Малахова, О. А. Марущенко, Т. В. Дрожжина, Т. В. Коробкіна // Експертиза шкільних підручників : інструктивно-методичні матеріали для експертизи електронних версій проектів підручників для учнів 8 класу загальноосвітніх навч. закладів [посіб.] / за заг. ред. О. М. Топузова, Н. Б. Вяткіної. – К. : Педагогічна думка, 2016. – С. 48–56.
Уолцер М. О терпимости / М. Уолцер. – М. : Идея-Пресс, Доминтеллектуальной книги, 2000. – 160 с.
Фурман А. В. Історія соціальної роботи : [навч. посіб.] / Анатолій Васильович Фурман, Марія Василівна Підгурська. – Тернопіль : ТНЕУ, 2014. – 174 с.