Електронний контент для дітей: теоретико-соціологічний аспект
Анотація
Діти є особливою аудиторією Інтернету зі своїми вимогами, й електронний контент для дітей має особливі, специфічні соціальні функції. У статті електронний контент для дітей розглядається як артефакт сучасної інформаційної культури, що включає синтетичне інформаційне поповнення сайту (тексти, графічна, аудіо-, відеоінформація), створений для реалізації соціальних функцій Інтернету з урахуванням психологічних та вікових особливостей цільової аудиторії. Описано різні характеристики інтернет-контенту: технічні, інформаційні, комунікаційні, дискурсивні. Підкреслюється неоднозначність розуміння самого терміну «медіаконтент» в окремих галузевих науках та міждисциплінарних дослідженнях. Обґрунтовано можливості використання різноманітних соціологічних методів вивчення електронного контенту для дітей. Уточнено методологічні й теоретичні підходи до дослідження контенту для дітей в Інтернеті: обґрунтовано можливості застосування загальносоціологічних підходів до вивчення дитячого контенту в Інтернеті, таких як структурно-функціональний, соціалізаційний, ризикологічний, символічного інтеракціонізму, культурологічний і діяльнісний. Завдяки застосуванню структурно-функціонального підходу виділено сім підстав для класифікації дитячого сегменту Укрнету: за функціональним призначенням, за ступенем включеності користувачів, за віком основних користувачів, за соціально-економічною складовою, за орієнтацією на взаємодію між поколіннями, за наявністю / відсутністю ризику, за змістом навчальної інформації. Під час дослідження визначено основні соціальні функції електронного контенту для дітей: інформаційну, комунікативну, освітню, культурно-просвітницьку, виховну, інтегративну, нормативну та рекреаційну. Запропоновано визначення електронного контенту як артефакту суспільства, засобу соціалізації, культурно-освітнього, освітнього та інтегративно-комунікативного механізму включення дітей у соціальну реальність, що має як важливі позитивні функції, так і ризики для суспільства, сім’ї та ювенальної вікової групи.