Диспозиційні предиктори професійного благополуччя в контексті мотиваційно-ціннісної моделі
Анотація
Різні аспекти професійного благополуччя в основному пояснюються організаційними факторами, тому сьогодні залишаються недостатньо вивченими диспозиційні чинники, що сприяють благополуччю працівника у професійному контексті. Метою цього дослідження була емпірична перевірка наявності та характеру зв’язку між індивідуально-психологічними властивостями працівників та їх професійним благополуччям у контексті мотиваційно-ціннісної моделі. Відповідно до мети цього дослідження було застосовано метод поперечного зрізу з використанням Шкали задоволеності роботою (JSS) Спектора, Утрехтської шкали залученості до роботи (UWES) Шауфелі та Беккера, Бергенської шкали трудоголізму (BWAS) Андреассена та ін., Короткої шкали самооцінки Розенберга (B-RSES), короткої форми загальної шкали самоефективності. (GSE-6) Шварцера та Єрусалима, Шкали автентичності (AS) Вуда та ін., Короткої шкали внутрішньо-зовнішнього локусу контролю–4 (IE-4) Ковальової. Учасниками опитування стали 167 викладачів вищої школи України. Статистичний аналіз містив аналіз кореляцій, дисперсійний аналіз, порівняльний аналіз груп за t-критерієм Ст’юдента. За результатами дослідження підтверджено прогнозуючі можливості диспозиційних чинників у передбаченні професійного благополуччя, зокрема показників залученості у робочі процеси, самооцінки, самоефективності, внутрішнього локусу контролю, а також негативний вплив одного з показників автентичності – самовідчуження. У межах мотиваційно-ціннісної моделі професійного благополуччя цей результат є цінним підтвердженням важливості для професійного благополуччя здатності працівника успішно контролювати професійне середовище та впливати на нього; впевненості у своїх можливостях і хорошого знання себе та розуміння власних переживань, пов’язаних з роботою, що, в сукупності, дає більше шансів для реалізації власних прагнень.
Завантаження
Посилання
Bei, H.V.(2018). Personnel development management as a method of ensuring a high level of employee engagement. Modern Economics, 8, P.6-14. (In Ukranian) https://modecon.mnau.edu.ua
Voitenko, O.V.(2024). Factors of internal determination of professional well-being of an individual. Slobozhanskyi naukovyi visnyk. Seriia: Psykholohiia. 1, P.23-27. https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.1.4 (in Ukranian)
Karskanova, S. (2011). Professional growth and psychological well-being: an empirical study. Materialy Tretoi Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Kulturno-istorychnyi ta sotsialno-psykholohichnyi potentsial osobystosti v umovakh transformatsiinykh zmin u suspilstvi». Odesa, Odesa, Pryntmaster, P. 59-66. (In Ukranian)
Lysytsia, N.M., Voitovych, N.H. (2017). Involvement of the company's personnel in the process of forming social and labor relations. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, 1(06), P.106-113 (In Ukranian) https://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/6_2017/21.pdf
Moskalov, I.O., Lysenko, D.P. (2023). Application of mathematical statistics methods in psychological and pedagogical research: a textbook. Kyiv : NUOU (In Ukranian)
Onopchenko, I. V. (2020). Workaholism as a moderator of the relationship between personal dysfunctional schemas and psychological well-being of teachers. Scientific notes of the National University "Ostroh Academy". Series "Psychology", 11, P. 17–21. (In Ukranian)
Andreassen, C. S., Griffiths, M. D., Hetland, J., & Pallesen, S. (2012). Development of a work addiction scale. Scandinavian Journal of Psychology, 53(3), 265–272. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2012.00947.x
Andreassen, C. S., Griffiths, M. D., Sinha, R., Hetland, J., & Pallesen, S. (2016). The Relationships between Workaholism and Symptoms of Psychiatric Disorders: A Large-Scale Cross-Sectional Study. PloS one, 11(5), e0152978. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0152978
Batsylyeva, O., & Hresko, I. (2019). Positive self-concept as a resource of a person’s psychological health. Psychological journal, 5(11), 73–89. https://doi.org/10.31108/1.2019.5.11.5
Bipp, T., Kleingeld, A., Ebert, T. (2019). Core self-evaluations as a personal resource at work for motivation and health, Personality and Individual Differences, 151, 109556, https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.109556.
Brünger, M., Spyra, K. (2018). Validation of the short-form Generalized Self-Efficacy scale (GSE-6) in rehabilitation. Revue d'Épidémiologie et de Santé Publique, 66(5), S417. https://doi.org/10.1016/j.respe.2018.05.492.
Chang, R. (2024). The Impact of Employees’ Health and Well-being on Job Performance. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, 29, 372-378. https://doi.org/10.54097/9ft7db35.
Fekih-Romdhane, F. & Hallit, R. & Malaeb, D. & Dabbous, M.& Sakr, F. & El Khatib, S. & Sawma, T. & Obeid, S. & Hallit, S. (2023). Psychometric Properties of the Arabic versions of the 3-item General Self-Efficacy Short Scale–3 (GSE-3), and the Internal–External Locus of Control Short Scale–4 (IE-4). Retrieved from https://www.researchgate.net
Ferreira, P., Gabriel, C., Faria, S., Rodrigues, P., & Sousa Pereira, M. (2020). What if Employees Brought Their Life to Work? The Relation of Life Satisfaction and Work Engagement. Sustainability, 12(7), 2743. https://doi.org/10.3390/su12072743
Glavinska, O., Ovdiyenko, I., Brukhovetska, O., Chausova, T., Didenko, M. (2020). Professional Self-Realization as a Factor in the Psychological Well-Being of Specialists of Caring Professions. Journal of Intellectual Disability-Diagnosis and Treatment, 8 (3), 548-559. DOI: https://doi.org/10.6000/2292-2598.2020.08.03.32
Grijak, D. (2017). Psychometric evaluation of the Authenticity Scale on the sample of students in Serbia. Psihologij, 50, 1-1. https://doi.org/10.2298/PSI160504001G
Kovaleva, A. (2012). The IE-4: Construction and Validation of a Short Scale for the Assessment of Locus of Control. (GESIS-Schriftenreihe, 9). Köln: GESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.21241/ssoar.37119
Monteiro, Renan P., Coelho, Gabriel L de H., Hanel, Paul HP., Medeiros, Emerson D., Gomes, da Silva, Phillip Dyamond (2022) The Efficient Assessment of Self-Esteem: Proposing the Brief Rosenberg Self-Esteem Scale. Applied Research in Quality of Life, 17 (2), 931-947. https://doi.org/10.1007/s11482-021-09936-4
Mudrack, P.E.(2006). Understanding workaholism: The case of behavioral tendencies. / R.J. Burke (Ed.), Research companion to working time and work addiction. Cheltenham: Edward Elgar. P. 108-128
Nießen, D, Schmidt, I, Groskurth, K, Rammstedt, B, Lechner, CM (2022). The Internal–External Locus of Control Short Scale–4 (IE-4): A comprehensive validation of the English-language adaptation. PLoS ONE, 17(7), e0271289. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0271289
Pace, F., D'Urso G., Zappulla, C. Pace, U. (2019). The relation between workload and personal well-being among university professors. Current Psychology, 11, 1-8. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00294-x
Reis, G. & Trullen, J. & Story, J. (2016). Perceived organizational culture and engagement: the mediating role of authenticity. Journal of Managerial Psychology, 31(6), 1091-1105. https://doi.org/10.1108/JMP-05-2015-0178
Romppel, M., Herrmann-Lingen, C., Wachter, R., Edelmann, F., Düngen, H. D., Pieske, B., & Grande, G. (2013). A short form of the General Self-Efficacy Scale (GSE-6): Development, psychometric properties and validity in an intercultural non-clinical sample and a sample of patients at risk for heart failure. Psycho-social medicine, 10, Doc01. https://doi.org/10.3205/psm000091
Rosario-Hernández, E. & Millán, L. & Rodríguez, B. & Suarez, C. & Sánchez, F. & Arroyo, Y. & Santiago, M. & Colón, R. & Estrada, Y. & Pagán T., Orlando & Feliciano-Toro, B. & Cepeda, S. & Martínez, N.. (2024). The Effects of workaholism on psychological well-being: The mediating role of rumination. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication
Ryan, R. Deci, E. (2017). Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. Guilford Press, 2017.
Sania, T., Saadia, A. (2019). Workaholism as predictor of work-family conflict and mental well-being of public and private sector employees, Pakistan Journal of Commerce and Social Science, 13(2), 419-435. https://www.econstor.eu/bitstream
Schaufeli, W. & Bakker, A. (2004). The Utrecht Work Engagement Scale. Preliminary Manual. Retrieved from https://www.wilmarschaufeli.nl
Sekerdej, M., Szwed, P. (2021). Perceived self-efficacy facilitates critical reflection on one's own group, Personality and Individual Differences, 168, 110302. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110302.
Sheldon, K.M., & Elliot, A.J. (1998). Not all personal goals are personal: Comparing autonomous and controlled reasons for goals as predictors of effort and attainment. Personality and Social Psychology Bulletin, 24, 546 – 557. https://doi.org/10.1177/0146167298245010
Shuck, B. & Reio, T. (2013). Employee Engagement and Well-Being. Journal of Leadership & Organizational Studies, 21(1), 43-58. https://doi.org/10.1177/1548051813494240
Sindu, P. (2021). The impact of locus of control on workplace stress and job satisfaction: A pilot study on private-sector employees. Current Research in Behavioral Sciences. Vol. 2, 100026. https://doi.org/10.1016/j.crbeha.2021.100026
Singh, R. (2023). Employee Happiness and Self Esteem: A Study of Private University Faculty Members. Journal of the Oriental Institute, Vol. 72, Issue. 02(4), 1135-1143. https://www.researchgate.net
Singh, S. & Pradhan, R. & Panigrahy, N P & Jena, L. (2019). Self-efficacy and workplace well-being: Moderating role of sustainability practices. Benchmarking An International Journal, 26(6), 1692-1708. https://doi.org/10.1108/BIJ-07-2018-0219
Spector, P. (2025). Job Satisfaction Survey Norms. Retrieved from https://paulspector.com/assessments
Spector, P. (2022). Job satisfaction: From Assessment to Intervention. New York City: Routledge
Thompson, S. C. (2021). The role of personal control in adaptive functioning. In C. R. Snyder, S. J. Lopez, L. M. Edwards, & S. C. Marques (Eds.), The Oxford handbook of positive psychology (3rd ed., pp. 368–378). Oxford University Press.
Voitenko, E., Pustovalov, I., Staryk, V., Lapchenko, I., Hordiienko, N. (2025). Organizational culture and professional well-being: The mediating role of value congruence. Interacción Y Perspectiva, 15(2), 394-410. https://doi.org/10.5281/zenodo.15079874
Voitenko, E., Zazymko, O., Myronets, S., Staryk, V., & Kushnirenko, K. (2024). The mediating role of values in the relationship between needs and professional well-being of university academic staff. International Journal of Organizational Leadership, 13(1), 102-116. https://doi.org/10.33844/ijol.2024.60401
Wood, A. M., Linley, P. A., Maltby, J., Baliousis, M., & Joseph, S. (2008). The authentic personality: A theoretical and empirical conceptualization and the development of the Authenticity Scale. Journal of Counseling Psychology, 55(3), 385–399. https://doi.org/10.1037/0022-0167.55.3.385