Від тягаря до ресурсу: роль саморефлексії у благополуччі молодих прокрастинаторів

  • Любов Миколаївна Яворовська Кафедра загальної психології, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-1827-0522
  • Zoia Abramova Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0009-0009-5118-4624
Ключові слова: рефлексія поведінки, рефлексія емоцій, особистісне зростання, прокрастинація, психологічне благополуччя, самоприйняття, саморефлексія, молоді дорослі

Анотація

У статті досліджується взаємозв’язок між саморефлексією та психологічним благополуччям у молодих дорослих із середнім і високим рівнем прокрастинації. Актуальність дослідження зумовлена зростанням поширеності прокрастинації серед молоді, особливо в періоди життєвих змін та нестабільності. Метою було вивчення вікових відмінностей у зв’язку між саморефлексією та благополуччям у прокрастинаторів віком 25–35 років. Було застосовано як кількісні методи (шкали Лея, Ріфф, Дінера, Гранта), так і якісні (контент-аналіз проективної відповіді), а також факторний і кластерний аналіз. Результати показали, що у респондентів віком до 30 років саморефлексія або не мала значущого зв’язку із самоприйняттям, або виявляла негативну кореляцію з самоприйняттям, особливо коли домінувала поведінкова рефлексія. Натомість у респондентів віком понад 30 років виявлено позитивні зв’язки між саморефлексією та більшістю шкал психологічного благополуччя, зокрема у разі емоційної спрямованості рефлексії. Виявлено три типи прокрастинаторів: рефлексивний критичний, рефлексивний ефективний та нерефлексивний адаптивний. Саморефлексія високої якості, особливо емоційна, постала як важливий ресурс підвищення благополуччя

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bobkova, D. V. (2020). The relationship between reflection and life satisfaction at different stages of life. Zaporizhzhia National University. https://dspace.znu.edu.ua/xmlui/handle/12345/2199 [in Ukrainian].

Grant, M. A., & Franklin, J. (2002). The self-reflection and insight scale: A new measure of private self-consciousness. Social Behavior and Personality, 30(8), 821–836. https://doi.org/10.1177/0306422010390622

Habelrih, E. A., & Hicks, R. E. (2015). Psychological well-being and its relationships with active and passive procrastination. International Journal of Psychological Studies, 7(3), 25–34. https://doi.org/10.5539/ijps.v7n3p25

Harrington, R., & Loffredo, D. A. (2010). Insight, rumination and self-reflection as predictors of well-being. The Journal of Psychology, 145(1), 39–57. https://doi.org/10.1080/00223980.2010.528072

Kit, Y. P. (2023). The significance of reflectivity for an individual's psychological well-being. Kryvyi Rih State Pedagogical University. https://elibrary.kdpu.edu.ua/handle/123456789/7114 [in Ukrainian].

Nazaruk, N. V. (2022). Procrastination as a psychological phenomenon. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series “Psychology”, (3), 66–70. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.3.13 [in Ukrainian].

Polivanova, O. Y., & Huliaieva, O. V. (2015). On the problem of defining the psychological content of the concept of “psychological well-being”. Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Psychology”, 1150, 34–39. http://visnyk-ps.univer.kharkov.ua/vystnik_psy_ukr/nomera/1150.pdf [in Ukrainian].

Pozdniakova, A. V. (2023). Psychological aspects of the relationship between academic procrastination and subjective well-being of student youth. In Youth in Contemporary Psychology: Proceedings of the XII All-Ukrainian Scientific-Practical Conference of Students, Postgraduates, and Young Scientists, Sumy, April 20, 2023 (pp. 101–103). http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/26179/3/53 _Pozdnyakova.pdf [in Ukrainian].

Pychyl, T. A., & Sirois, F. M. (2016). Procrastination, emotion regulation and well-being. In F. M. Sirois & T. A. Pychyl (Eds.), Procrastination, Health and Well-Being (pp. 163–188). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-802862-9.00008-6

Sirois, F. M., & Tosti, N. (2012). Lost in the moment? An investigation of procrastination, mindfulness, and well-being. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 30(4), 237–248. https://doi.org/10.1007/s10942-012-0151-y

Опубліковано
2025-06-30
Цитовано
Як цитувати
Яворовська, Л. М., & Abramova, Z. (2025). Від тягаря до ресурсу: роль саморефлексії у благополуччі молодих прокрастинаторів. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Психологія», (78), 13-18. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2025-78-02