Використання робототехніки в системі інтенсивної нейрофізіологічної реабілітації пацієнтів з аутизмом
Анотація
В лікуванні аутизму добре зарекомендували себе такі інтерактивні технології як комп’ютерна ігротерапія, віртуальна реальність, роботосистеми. Метою роботи було створення власної робототерапії, вивчення можливостей та ефективності її використання у дітей з аутизмом. Сконструйований робот «Кінетрон», розроблено програмне забезпечення та логістика використання за певними сценаріями. Під час занять покращуються концентрація уваги дитини, кооперація та рухові характеристики, заохочується соціальна взаємодія, зменшуються прояви агресивності, деструктивности. За даними анкетування батьків дітей з аутизмом, які пройшли курс реабілітації, середня оцінка склала 9,2 ± 3,6 бали (1 − не сподобалася робототерапія, 10 − дуже сподобалася). Це є однозначно позитивним показником можливості використання робототерапії в комплексній реабілітації дітей з аутизмом.Завантаження
Посилання
International Journal of Emerging Science and Engineering (IJESE). ISSN: 2319–6378. 2013, June, vol. 1, issue 8.
APA. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-IVTR. Spectrum disorders, J. Autism Dev. Disord, Washington, DC, American Psychiatric Asso ciation, 2000, 4th ed., vol. 37, pp. 589-600.
Rahman M. M., Ferdous S. M., Ahmed S. I. Increasing Intelligibility in the Speech of the Autistic Children by an Interactive Computer Game. Multimedia (ISM), 2010, Dec., pp. 13-15.
Kanner L. Autistic Disturbances of Affective Contact. Nervous Child [ed. V. H. Winston]. 1943, pp. 217-250.
Conn K., Liu Ch., Sarkar N., Stone W., Warren Z. Affect-sensitive Assistive Intervention Technologies for Children with Autism: an Individual-specific Approach. Рroceedings of the 17th IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Commu-nication, Technische University of Munich, Germany, Munich, 2010.
Strickland D., Marcus L., Hogan K., Mesibov G., McAllister D. Using virtual reality as a learning aid for autistic children. Proceedings of the Autism France Third International Conference on Computers and Au-tism, 1995, p. 119-132.
Strickland D. A virtual reality application with autistic children. PRESENCE: Teleoperators and Virtual Environment, 1996, vol. 5, no. 3, pp. 319-329.
Robototechnics. Available at: http://meche.mit.edu (accessed 15.04.2016).
Робототехническая терапия − перспективное направление в лечении ДЦП. [Электронный ресурс]: http://dokmed.ru/news/robototekhnicheskaja-tera-pija. Дата доступа: 02.09.2016 г.
Center for Disease Controland Prevention, CDC. Autism Information Center, DD, NCBDDD, CDC, Atlanta, 2007, April 25.
Werry I., Dautenhahn K. Human-Robot Inter-action as a Model for Autism Therapy: An Experimental Study with Children with Autism. Modeling Biology: Structures, Behaviors, Evolution [eds. M. Laubichler, G. B. Müller]. Vienna Series in Theoretical Biology, MIT Press, 2007, pp. 283-299.
Billard A., Robins B., Dautenhahn K., Nadel J. Building Robota, a Mini-Humanoid Robot for the Rehabilitation of Children with Autism. RESNA Assistive Technology Journal, 2006, vol. 19, issue 1.
Robins B., Ferrari E., Dautenhahn K., Kron-rief G., Prazak B., Gerderblom G.-J., Caprino F., Laudanna E., Marti P. Human-centred design methods: Developing Scenarios for Robot Assisted Play Informed by User Panels and Field Trials. Internati onal Journal of Human-Computer Studies IJHCS, 2010, no. 68, pp. 873-898.
Autistic kids respond to Kaspar the robot. Avail-able at: http://www.dailyherald.com/article/20110313/entlife/703139996/ (date of access: 15.04.2016).
Dautenhahn K., Woods S., Kaouri C., Walters M. L., Koay K. L., Werry I. What is a Robot Companion - Friend, Assistant or Butler? Proc. IROS 2005, IEEE IRS/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems. Canada, Edmonton, Alberta, 2005, August 2-6, pp. 1488-1493.
Dautenhahn K. Roles and Functions of Ro-bots in Human Society - Implications from Research in Autism Therapy. Robotica, 2003, no. 21 (4), pp. 443-452.
Robototerapiya okazyvaet psikhologich-eskuyu podderzhku detyam, stradayushchim autiz-mom. Available at: http://novostiandalusii.com/robototerapia-okazyvaet-podderzhku-detiam-stradai-ushim-autizmom/ (accessed 15.04.2016).
Conn K. Affect sensitive computing in autism. Affective Computing and interaction, 2011, p. 19.
Warren Z. Affect-sensitive Assistive Interven-tion Technologies for Children with Autism: an Individual-specific Approach. Proceedings of the 17th IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, Technische University of Munich, Germany, Munich, 2008, August 1-3.
Ispol’zovanie robotov v diagnostike autizma [Using robots in the diagnosis of autism]. Available at: http://autism-help.ru/roboty-diagnostika/ (accessed 15.04.2016). (In Russ.)
Carrera I.; Moreno H.; Saltarén R.; Pérez C., Puglisi L., Garcia C. ROAD: domestic assistant and rehabilitation robot. Medical & Biological Engineering & Computing, 2011, no. 49(10), pp. 1201-1211. Available at: 10.1007/s11517-011-0805-4.
Michmizos K., Rossi S., Castelli E., Cappa P., Krebs H. I. Robot-Aided Neurorehabilitation: A Pediatric Robot for Ankle Rehabilitation, IEEE Transactions on Neural Systems and Rehabilitation Engineering, 2015, vol. 23, issue 6. Available at: 10.1109/TNSRE.2015.2410773.
Kozjavkin V. I., Voloshyn T. B. Vykorystannja cystemy intensyvnoi’ nejrofiziologichnoi’ reabilitacii’ v kompleksnomu likuvanni ditej z autyzmom. Suchasnyj stan fizychnoi’ ta reabilitacijnoi’ medycyny v Ukrai’ni [materialy XIV naukovo-praktychnoi’ konferencii’], Kiev, 2014, December 11-13, p. 59.
Kim E. S., Berkovits L. D., Bernier E. P., Leyz-berg D., Shic F., Paul R., Scassellati B. Social robots as embedded reinforcers of social behavior in children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 2013, May, no. 43(5), pp. 1038-1049. Available at: 10.1007/s10803-012-1645-2.
Cooper M., Keating D., Harwin W., Dauten-hahn K. Robots in the Classroom - Tools for Accessible Education. To be published in the AAATE proceedings Nov 99), 1999.
Kachmar O. O., Kozjavkin V. I. Zastosuvannja ljudynopodibnogo robota v reabilitacii’ ditej iz cerebral’nymy paralichamy. Social’na pediatrija ta reabili-tologija, 2014, no. 7, pp. 11-13.
Kozyavkin V., Kachmar O., Ablikova I. First expe riences with using humanoid social robots in the rehabilitation of motor disorders. Developmental Medicine & Child Neurology Special Issue: Abstracts of the European Academy of Childhood Disability 26th Annu-al Meeting, 3–5 July 2014, Vienna, Austria, 2014, July, vol. 56, issue supplements 4, p. 40.
Kozyavkin V., Kachmar O., Ablikova I. Huma-noid social robots in the rehabilitation of children with cerebral palsy Pervasive Health ‘14 Proceedings of the 8th International Conference on Pervasive Comp uting Technologies for Healthcare. Germany, Oldenburg, 2014, May 20–23, pp. 430-431.
Dautenhahn K. 2002. Design spaces and niche spaces of believable social robots. In Proceedings of IEEE Intl. Workshop Robot and Human Interactive Commu nication (RO-MAN 2002); 2002 Sep 25-27; Berlin, Germany. p. 192-197.
Robins B., Dautenhahn K., Boekhorst R., Billard A. Robotic assistants in therapy and education of children with autism: Can a small humanoid robot help encourage social interaction skills, Special issue of Universal Access in the Information Society, 2005, vol. 4, no. 2, pp. 105–120.
Leekama S. R., Hunnisett E., Moore C. Targets and cues: Gazefollowing in children with autism. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 1998, vol. 39, pp. 951–962.
Werry I., Dautenhahn K., Ogden B., Harwin W. Can social interaction skills be taught by a social agent? The role of a robotic mediator in autism therapy, in CT ’01: Proceedings of the 4th International Conference on Cognitive Technology. UK, London, Springer-Verlag, 2001, pp. 57-74.
De Silva P. R. S., Tadano K., Saito A., Lambacher S. G., Higashithe M. The development of an assistive robot for improving the joint attention of autistic children. International Conference on Intelligent Ro-bots and Systems - IROS - IROS, 2009, pp. 3561-3567.
Norjasween A., Akhtar F. Emergence of Socially Assistive Robotics in Rehabilitation for Children with CP. A rewiew. International Journal of Advanced Robotic Systems, 2016, p. 78.
Авторське право (c) 2016 Т. Б. Волошин
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.