At the intersection of Pushkin and Gogol streets: reception of artistic creativity of Russian classics in Vladimir Nabokov’s novel “The Gift”
Keywords:
Nabokov, Pushkin, Gogol, reception, aesthetic marker, poetics, artistic world
Abstract
An article is devoted to identifying the specifics of the author’s reception of Pushkin and Gogol’s creativity in Vladimir Nabokov’s novel “The Gift”. It is shown that the text of a composition clearly reveals the presence of Pushkin and Gogol’s aesthetic markers concentrated mainly within the second and the third chapter of “The Gift”. The novel is read as a deliberate attempt by Vladimir Nabokov in the way of correlation with the aesthetics of chosen classics to give a reflection of essential characteristics of his own writing that can represents as a synthetic phenomenon, has incorporated, while maintaining the individual author bases, many elements of other aesthetic systems.
Downloads
Download data is not yet available.
References
1. Александров В. Набоков и потусторонность : метафизика, этика, эстетика / В. Е. Александров ; [пер. с англ. Н. А. Анастасьева]. – СПб. : Издательство «Алетейя», 1999. – С. 132–165.
2. Бойд Б. Владимир Набоков : русские годы. Биография / Брайан Бойд ; [пер. с англ]. – СПб. : Издательство «Симпозиум», 2010. – С. 520–554.
3. Давыдов С. Набоков : герой, автор, текст / С. Давыдов // В. В. Набоков : pro et contra. Антол. Том 2 / Сост. Б. Аверина и др. – СПб. : Изд-во Русского Христианского гуманитарного института, 2002. – С. 315–327.
4. Липовецкий М. Эпилог русского модернизма (Художественная философия творчества в «Даре» Набокова) / М. Липовецкий // Вопр. лит. – 1994. – Вып. 3. – С. 72–95.
5. Набоков В. Американский период. Собр. соч. в 5 т. Т. 1. / Владимир Набоков ; [пер. с англ. Сост. С. Ильина, А. Кононова. Предисл. и комментарии А. Люксембурга]. – СПб. : Симпозиум, 2004. – 608 с.
6. Набоков В. Русский период. Собр. соч. в 5 т. Т. 4. / Владимир Набоков ; [сост. Н. Артеменко-Толстой. Предисл. А. Долинина. Прим. О. Сконечной, А. Долинина, Ю. Левинга, Г. Глушанок]. – СПб. : Симпозиум, 2002. – 784 с.
7. Паперно И. Как сделан «Дар» Набокова / И. Паперно // В. В. Набоков : pro et contra. Антол. Том 1 / Сост. Б. Аверина и др. – СПб. : Изд-во Русского Христианского гуманитарного института, 1999. – С. 485–507.
8. Сухих И. Книги ХХ века : русский канон. Эссе / Игорь Сухих. – М : Изд-во «Независимая газета», 2001. – С. 277–312.
2. Бойд Б. Владимир Набоков : русские годы. Биография / Брайан Бойд ; [пер. с англ]. – СПб. : Издательство «Симпозиум», 2010. – С. 520–554.
3. Давыдов С. Набоков : герой, автор, текст / С. Давыдов // В. В. Набоков : pro et contra. Антол. Том 2 / Сост. Б. Аверина и др. – СПб. : Изд-во Русского Христианского гуманитарного института, 2002. – С. 315–327.
4. Липовецкий М. Эпилог русского модернизма (Художественная философия творчества в «Даре» Набокова) / М. Липовецкий // Вопр. лит. – 1994. – Вып. 3. – С. 72–95.
5. Набоков В. Американский период. Собр. соч. в 5 т. Т. 1. / Владимир Набоков ; [пер. с англ. Сост. С. Ильина, А. Кононова. Предисл. и комментарии А. Люксембурга]. – СПб. : Симпозиум, 2004. – 608 с.
6. Набоков В. Русский период. Собр. соч. в 5 т. Т. 4. / Владимир Набоков ; [сост. Н. Артеменко-Толстой. Предисл. А. Долинина. Прим. О. Сконечной, А. Долинина, Ю. Левинга, Г. Глушанок]. – СПб. : Симпозиум, 2002. – 784 с.
7. Паперно И. Как сделан «Дар» Набокова / И. Паперно // В. В. Набоков : pro et contra. Антол. Том 1 / Сост. Б. Аверина и др. – СПб. : Изд-во Русского Христианского гуманитарного института, 1999. – С. 485–507.
8. Сухих И. Книги ХХ века : русский канон. Эссе / Игорь Сухих. – М : Изд-во «Независимая газета», 2001. – С. 277–312.
Published
2017-04-06
How to Cite
Маханьков, Е. А. (2017). At the intersection of Pushkin and Gogol streets: reception of artistic creativity of Russian classics in Vladimir Nabokov’s novel “The Gift”. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (75), 150-154. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/8286
Issue
Section
Intertextual relations and reception of works of art