Factors that influence organization of independent work of foreign students in the process of pre-professional training

Keywords: foreign students, independent work, pre-professional training.

Abstract

The article analyzes a number of the pedagogical researches, which are directly dedicated to issues of organization of independent work of foreign students or relevant to their solution. These include dissertation researches of non-domestic pedagogues (Y. Korolkova, Y. Yurova and A. Kurpesheva) as well as the researches of Ukrainian scientists (O. Rezvan, D. Porokh, Sin Shzhef, V. Oleksenko, I. Sladkykh). In the course of analytical review of these works it was found out that despite general attention drawn to the issue of organization of independent work of foreign students at the preparatory faculty (in the process of pre-professional training) and its increasing importance, it actually still remains unrevealed, especially within national pedagogy.

In the course of pedagogical observation and as a result thereof, the author of the article distinguishes and formulates three main factors of organization of independent work in the process of pre-professional training of foreign students. The first one is the habit of a foreign student to work independently, that comes from cultural and educational tradition as well as personal skills of such foreigner, its bearer. This factor becomes especially significant at the very initial stage of a foreigner’s training, i.e. at the preparatory faculty. The second factor is not only setting, but also correcting and redistributing of the tasks of individual extracurricular work between students conducted by a teacher according to types of errors that are inherent to certain contingents of foreign students (this factor turns out to be the most significant in international groups at the preparatory faculty). The third factor is technical conditions for organization and performance of particular kinds of independent work, since the lack of such conditions in the very process of studying at the preparatory faculty can play a crucial role.

In addition to this, the article also outlines the prospects for further works and researches, aimed at the development of the stated issue, in particular, the issue of semantic content, improvement and application of the most appropriate forms, development of new types of independent work for foreign students at the initial stage of studying.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Королькова Е.В. Педагогические условия индивидуализации самостоятельной работы студентов (на материале иностранного языка) : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / Е.В. Королькова. – Барнаул, 2004. – 23 с.

Коротун О.О. Формування комунікативної компетентності майбутніх студентів-іноземців у допрофесійній підготовці : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О.О. Коротун. – К., 2012. – 18 с.

Курпешева А.И. Формирование инвариантов иноязычной коммуникативной компетентности в процессе самостоятельной работы студента технического вуза : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / А.И. Курпешева. – Махачкала, 2013. – 22 с.

Олексенко В.М. Самостійна робота іноземних студентів у фаховій підготовці / В.М. Олексенко // Освітологічний дискурс. – 2011. – № 1 (3). – С. 68–76.

Порох Д.О. Соціально-педагогічні умови адаптації іноземних студентів до навчання у вищих медичних навчальних закладах України : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.05 «Педагогіка» / Д.О. Порох. – Луганськ, 2011. – 20 с.

Резван О.О. Педагогічні умови розвитку пізнавальних потреб іноземних студентів у процесі навчання : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О.О. Резван. – Київ, 2008. – 19 с.

Сін Чжефу. Педагогічна підтримка адаптації іноземних студентів до навчання у вищих навчальних закладах України : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка» / Сін Чжефу. – Старобільськ, 2015. – 20 с.

Сладких І.А. Самостійна робота студентів-іноземців груп довузівської підготовки: традиції та інновації / І.А. Сладких, Ю.Р. Гаврилюк // Сучасні педагогічні технології в освіті : зб. наук.-метод. праць. – Харків : НТУ «ХПІ», 2012. – С. 188-194.

Юрова Ю.В. Инновационные лингводидактические аспекты адаптационной самостоятельной работы : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теория и методика обучения и воспитания» / Ю.В. Юрова. – Москва, 2011. – 27 с.
Published
2016-04-15
How to Cite
Гладир, Я. С. (2016). Factors that influence organization of independent work of foreign students in the process of pre-professional training. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (27), 7–15. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/5425