КРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ МЕТОДИКИ КРЕАТИВНОГО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-33
Сьогодення вимагає від майбутніх інженерів безперервної розробки нових об‘єктів техніки і
технологій, творчої самореалізації. Це здатні забезпечити методики креативного навчання технічних
дисциплін. Якість формування в майбутніх фахівців знань творчого рівня з технічних дисциплін
підвищиться, якщо методичну систему ґрунтувати на моделюванні розвитку технічних дисциплін, а зміст
навчання технічних дисциплін представити у вигляді двох частин – базової та креативної, де остання
повинна створюватися студентами самостійно у процесі навчання за допомогою методів і засобів
управління творчою навчально-пізнавальною діяльністю студентів. Необхідність упровадження
спеціально організованого педагогічного впливу в межах навчального процесу потребує розробки
системи критеріїв і показників для виявлення кількісного та якісного рівня сформованості педагогічного
явища .
У статті запропоновано зміст, критерії та показники оцінки ефективності методики навчання
студентів за технічними дисциплінами, що дозволяють у майбутніх інженерів здійснити оцінювання
рівня сформованості професійних знань та умінь, креативності, професійно-важливих якостей.
Оцінювання сформованості професійних знань здійснюється відповідно до ознайомлювальноорієнтовного, понятійно-аналітичного та продуктивно-синтетичного (творчого) рівнів. Креативність
пропонується оцінювати за допомогою чотирьох факторів дивергентного мислення: швидкість,
гнучкість, оригінальність та розробленість. Показники сформованості професійно-важливих якостей
майбутніх інженерів пропонується оцінити через анкетування формування інтересу та активності
професійної діяльності, ризикованості в майбутній професійній діяльності та рівень професійної
самостійності. Всі запропоновані критерії та показники детально обґрунтовано й запропоновано
методику оцінювання кожного показника.
In cites: Ruban N. P., Chernenko YU. YU. (2025). Criteria and indicators for evaluating the
effectiveness of creative teaching methods for technical specialty students. Problems of Engineering
Pedagogic Education, (84), 382-391. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-33
Завантаження
Посилання
Bezhenar, A. A., Yankivska, H. A. (2017). The development and use of creativity as a method of
forming of a competent person in secondary and vocational education. National education : electronic
scientific professional edition, 1(31), 62-67. https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4415 (in
Ukrainian).
Buzan, T., Buzan, B. (2010). The mind map book: Unlock your creativity, boost your memory, change
your life. https://www.amazon.com/Mind-Map-Book-Unlock-Creativity/dp/1406647160
Dimitrova-Burlayenko, S. D. (2018). Methods of forming the creative competence of the future
engineers. Středoevropský Vĕstnĺk pro Vĕdu a Výzkum, 5 (49), 14–18. (in Ukrainian).
Goff, K., Torrance, E. P. (2002). Abbreviated Torrance Test for Adults
Manual. Bensenville, IL: Scholastic Testing Service.
https://www.scirp.org/(S(351jmbntvnsjtlaadkozje))/reference/referencespapers?referenceid=2923543
Golovenkin, V. P. (2019). Pedagogy of higher education: textbook. 2nd ed., revised and
supplemented. Kyiv: Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute.
https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/dca98cbd-487b-43eb-86ef-d5c4634bf16c/content (in
Ukrainian).
Future of jobs report 2023. https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf
Kaufman, J. C., Glăveanu, V. P. (2019). A Review of Creativity Theories. In The Cambridge
Handbook of Creativity, pp. 27–43. https://doi.org/https://doi.org/10.1017/9781316979839
Kovalenko, Denys, Ruban, Nataliia, Shumskyi, Oleksandr, Bilotserkivska, Yuliia, Shemyhon,
Natalya, Korolova, Nataliia. (2024). Forming future engineering teachers‘ creativity using the model
of presenting learning content of technical disciplines. Towards a Hybrid, Flexible and Socially
Engaged Higher Education. Proceedings of the 26th International Conference on Interactive
Collaborative Learning (ICL2023), 3, 293-304. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-031-
-7_30 (in Ukrainian).
Lazariev, M. I., Ruban, N. P. (2009). Laws of evolution of technical systems as a philosophical basis
of methods of creative teaching of students of technical disciplines. Problems of Engineering
Pedagogic Education, 22–23, 262–270. https://surl.li/hddjur (in Ukrainian).
Lemons, G. (2011). Diverse Perspectives of Creativity Testing: Controversial Issues When Used for
Inclusion Into Gifted Programs. Journal for the Education of the Gifted, 34(5), 742–772.
https://doi.org/doi:10.1177/0162353211417221
On approval of the standard of higher education in the speciality 015 ―Professional education‖ (by
specializations) for the first (bachelor‘s level of higher education): Order of the Ministry of Education
and Science dated 21.11.2019 No. 1460. (2019). https://mon.gov.ua/static-
objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/015-Profosvita-bakalavr.pdf
(in Ukrainian).
Strazhnikova, I. V. (2016). Didactic systems in higher education:
teaching-methodical manual, Ivano-Frankivsk. https://surl.li/xtdlgj (in Ukrainian).13. Tekmen-Araci, Y. A., Kuys, B. (2016). Product performance vs. product creativity in engineering
education. AAEE Conference 2016, Coffs Harbour, Australia. https://aaee.net.au/wp-
content/uploads/2018/10/AAEE2016-Tekmen-Araci_Kuys-Product_performance_vs_creativity.pdf
Williams, F. (1980). Creativity assessment packet. East Aurora, N.Y. : D.O.K. Publishers, Inc.
https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2965014
Zvarych, I., Kalaur, S. M., Prymachenko, N. M., Romashchenko, I. V., Romanyshyna, O. I. (2019).
Gamification As A Tool For Stimulating The Educational Activity Of Students Of Higher Educational
Institutions Of Ukraine And The United States. European Journal of Educational Research, 8(3), 875–
https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.3.875 (in Ukrainian).