ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН ПРИ ПІДГОТОВЦІ АГРАРНИХ ІНЖЕНЕРІВ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-15
Актуальність проблеми формування педагогічної майстерності викладачів фахових дисциплін при
підготовці аграрних інженерів обумовлена вимогами забезпечення чіткої організації освітнього процесу з
використанням кращих традицій вітчизняного та зарубіжного досвіду, сучасних педагогічних технологій
та освітніх інновацій, оскільки перед освітою стоїть завдання створення потужного кадрового потенціалу
для забезпечення її висококваліфікованими педагогічними працівниками, як однієї з найважливіших
умов стабільності, успішного функціонування і подальшого розвитку системи вищої освіти. З огляду на
це, стаття присвячена проблемі формування педагогічної майстерності викладачів фахових дисциплін
при підготовці аграрних інженерів. Метою статті є узагальнення сутності поняття «педагогічна
майстерність», дослідження проблеми формування педагогічної майстерності викладачів фахових
дисциплін в аграрних закладах вищої освіти та обґрунтування її важливості і основних шляхів
удосконалення для покращення якості освітнього процесу при підготовці аграрних інженерів. У
контексті дослідження проаналізовано наукові підходи до тлумачення поняття «педагогічна
майстерність». Зроблено висновок, що вона є невід‘ємною структурною складовою професійної
діяльності викладачів фахових дисциплін. Доведено, що педагогічна майстерність є виявом високого
результату професійної діяльності, умінням втілювати і реалізовувати власний творчий потенціал у
сукупності з ефективними методиками будування педагогічного процесу на високому рівні.
Встановлено, що вдосконалення педагогічної майстерності викладача фахових дисциплін полягає в
постійному підвищенні своїх професійних знань, умінь і практичних навичок, засвоєнні новітніх освітніх
технологій, розробці науково-методичного забезпечення, активній участі в науково-практичних
конференціях, форумах та семінарах. Накреслено основні шляхи формування педагогічної майстерності
викладача фахових дисциплін при підготовці фахівців аграрно-інженерних спеціальностей з початку
його трудової діяльності. Зроблено висновки і намічено перспективи подальших досліджень
In cites: Duganets V. I., Filenko V. М. (2025). Forming the pedagogical proficiency of
specialized disciplines teachers in the training of agricultural engineers. Problems of Engineering
Pedagogic Education, (84), 178-190. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-15 (in Ukrainian)
Завантаження
Посилання
Berger, L. S., Kolomiytseva, A. O. (2020). Pedagogical mastery as an important component of the
professional activity of the teacher. Strategies of intercultural communication in language
education at modern universities: collection of materials of the VI International Scientific
Conference of the III International Scientific Congress of the Society of Ambient Intelligence
, Kyiv (April 2–10, 2020) / Ministry of Education and Science of Ukraine, State Higher
Educational Institution "Kyiv National Economic University named after V. Hetman"; [editor: I.
A. Kolesnikova (chairman) and others], Kyiv, KNEU. https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/33790
(in Ukrainian).
Buravliova, K. M. (2015). Formation of pedagogical mastery of a higher education instructor.
Spirituality of the individual, 4(67), 5-10. (in Ukrainian).
Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainian pedagogical dictionary, Kyiv. https://surli.cc/owyzrk (in
Ukrainian).
Duganets, V. I., Polishchuk , A. V., Filenko , V. M. (2025). The main paths of professional self-
improvement of teachers of professional disciplines of agricultural engineering specialties.
Pedagogical Academy: Scientific Notes, (14). https://doi.org/10.5281/zenodo.14767374 (in
Ukrainian).
Zyazyun, I. A., Kramushchenko, L. V., Kryvonos, I. F., Sameshchenko, O. G., Semichenko, V.
A., Tarasevich, N. M. (1997). Pedagogical mastery, Kyiv, Higher school. https://surl.li/afpvsu
(in Ukrainian).6. Zyazyun, I. A., Kramuschenko, L. V., Kryvonos, I. F., and others. (2004). Pedagogical Mastery,
nd edition, supplemented and revised, Kyiv: Higher School. https://i.twirpx.link/file/147648/ (in
Ukrainian).
Kabysh , M. (2021). The essence and structure of the pedagogical skills of the teacher of general
educational disciplines of the institution of vocational education. Professional Pedagogics, 2(23),
-118. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2021.23.108-118 (in Ukrainian).
Kalinska,, O. P. (2016). The essence and structure of pedagogical skills of a teacher of a higher
educational institution. Young Scientist, 10(37), 240-244.
http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_10_57 (in Ukrainian).
Krasnyts'ka, O. V. (2020). Pedagogical mastery: The way to realize the individual potential of a
teacher in higher military school. Spirituality of a Personality: Theory, Methodology and
Practice, 1(94), 122-133. http://dx.doi.org/10.33216/2220-6310-2020-94-1-122-133 (in
Ukrainian).
Mohun, S. V. (2017). Teaching physics and pedagogical skills of the teacher. Collection of
scientific works of the Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko.
Series: Pedagogical, 23, 142-146. https://surli.cc/efvxiy (in Ukrainian).
Rodyk, H. (2009). Directions of formation of pedagogical mastery and increasing the level of
professionalism of a higher school instructor. Humanities and social sciences: materials of the I
International Conference of Young Scientists HSS-2009, 14-16 may 2009, Lviv.
https://ena.lpnu.ua:8443/server/api/core/bitstreams/74871fa5-fa03-453f-acde-
b9e2195/content (in Ukrainian).
Dembitska, S., Kobylyanska, I. (2018). Formation of pedagogical culture of specialists in
engineering specialties. Pedagogy of safety, 3(1), 51-56. https://surl.li/lpvuhu (in Ukrainian).
Prylipko, T., Koval', T. (2023). The role of self-education in improving the professional
competence of a higher education institution instructor. Innovations in modern education:
methodology, technology, didactic and educational aspects. https://doi.org/10.30525/978-9934-
-300-2-9 (in Ukrainian).
Tymoshchuk, N.M. (2019). Formation of pedagogical skills of future teachers of technical
subjects of agrarian universities. Innovative Pedagogy, 19(2), 91-94.
https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-19-2-20 (in Ukrainian).
Korinna, L.V. (Eds.). (2017). Formation and development of pedagogical skills of a teacher
through self-education. Formation and development of pedagogical mastery and creative
potential of the teacher as dominant components of pedagogical activity: theory and practice,
Zhytomyr. https://surl.li/mwmfnl (in Ukrainian).
Yang Jingwen, Vedmedenko, I. O. (2024). Teacher‘s pedagogical skills as a basis for effective
learning in the context of modern educational challenges. Educational scientific space, 2(7(2)),
–159. https://doi.org/10.31392/onp.2786-6890.7(2)/2.2024.28 (in Ukrainian).
Zbaravska, L., Chaikovska, O., Semenyshena, R., Duhanets, V. (2019). Interdisciplinary approach
to teaching physics to students majoring in agrarian engineering and agronomy. Independent
journal of management & production, 10(7), 645-657.
https://core.ac.uk/download/pdf/305105745.pdf http://dx.doi.org/10.14807/ijmp.v10i7.912 (in
Ukrainian).