ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ СЕРЕДОВИЩА ПРОГРАМУВАННЯ SCRATCH МАЙБУТНІМИ ВЧИТЕЛЯМИ ІНФОРМАТИКИ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-13
Анотація. Підготовка майбутніх учителів інформатики передбачає вивчення програмування з
метою не тільки викладання програмування учням у закладах загальної середньої освіти, а й з метою
створення програмних продуктів відповідно до потреб професійної діяльності. Тому формуючи знання,
уміння та навички з програмування, необхідним є формування творчого підходу до створення проєктів у
майбутніх учителів інформатики.
Учні закладів загальної середньої освіти починають знайомитись із програмування ще в
початкових класах, вивчаючи середовище програмування Scratch, та продовжують у середніх класах,
вивчаючи у 5 і 6 класах середовище програмування Scratch, у 7 класі розпочинається вивчення мови
програмування, зазвичай, Python. Тому майбутні вчителі інформатики повинні вивчати середовище
програмування Scratch під час навчання у закладах вищої освіти, про що раніше ми писали в науковій
статті. Окрім цього, якраз використання середовища програмування Scratch може забезпечити створення
творчих проєктів майбутніми фахівцями.
У статті розглянуто поняття «середовище програмування Scratch» та надано власне розуміння
цього поняття. Представлено думки вчених про вивчення середовища програмування Scratch для
здобувачів вищої освіти. Схарактеризовано освітні ресурси вебсайту середовища програмування Scratch.
Розроблено практичні завдання з обов‘язкового освітнього компонента «Програмування» для таких
лабораторних занять, як: «Ознайомлення із середовищем програмування Scratch», «Проєкти з циклами у
середовищі програмування Scratch», «Створення проєктів із змінними, виразами і списками у середовищі
програмування Scratch», «Розробка ігрового проєкту у середовищі програмування Scratch», «Розробка
творчих проєктів у середовищі програмування Scratch». Підкреслено важливість вивчення середовища
програмування Scratch для майбутніх учителів інформатики.
In cites: Dushchenko O. (2025). Features of learning the Scratch programming environment by
future computer science teachers. Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 156-168.
https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-13 (in Ukrainian)
Завантаження
Посилання
Alieka, H. I. (2024). Peculiarities of using scratch environment in the process of training future
primary school it teachers. Academic Notes. Series: Pedagogical Sciences, (216), 82-87.
https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-216-82-87 (In Ukrainian).
Antonov, E. V. (2024). Preparation of a future computer science teacher for gamification of the
educational process of primary school: dissertation... Doctor of Philosophy: 001 Educational
Pedagogical Sciences, Zhytomyr, Ivan Franko Zhytomyr State University.
http://eprints.zu.edu.ua/39267/1/dys-Antonov.pdf (In Ukrainian).
Velykdan Yu. (2025). Scratch‘s possibilities in forming algorithmic and logical thinking in
elementary school students. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University.
Series_«Pedagogical_Sciences», 1, 172-178. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-1-172-
(In Ukrainian).
Dushchenko, O. S. (2019). The need to study the scratch programming environment by future
computer science teachers. Innovative Pedagogy, 18( 3), 35-41.
URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/18/part_3/9.pdf
DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-18-3-7 (In Ukrainian).
About Scratch. URL: https://scratch.mit.edu/about
Kovtanyuk M. S., Titova L. O. (compiled by). (2023). Programming: a teaching aid, Uman,
Vizavi.https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/123456789/16353/1/%D0%9F%D1%80%D0%BE%
D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%
F.pdf (In Ukrainian).7. Scratch for teachers. URL: https://scratch.mit.edu/educators
Stetsenko V. (2024). Formation of creative thinking in gymnasium students in the process of
studying informatics. Prospects and innovations of science" (Series "Psychology", Series
"Pedagogy", Series "Medicine"), 11(45), 831-842. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-
(45)-831-842 (In Ukrainian).
Tolmachov V, Mykhailovskyi D. (2024). Perspective of teaching programming languages in the
educational process: training of future teachers of computer science. Bulletin of Oleksandr
Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University. Pedagogical sciences, 54, 102-108.
https://doi.org/10.31376/2410-0897-2024-1-54-102-108 (In Ukrainian).
Broza, O., Biberman-Shalev, L., Chamo, N. (2023). ―Start from scratch‖: Integrating
computational thinking skills in teacher education program. Thinking Skills and Creativity, 48.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S187118712300055X
https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101285
Creative Computing Lab. URL: https://creativecomputing.gse.harvard.edu/
Erol, O., Kurt, A. A. (2017). The effects of teaching programming with scratch on pre-service
information technology teachers‘ motivation and achievement. Computers in Human Behavior,
, 11-18. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563217304843
https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.08.017
Perez-Marin, D., Hijon-Neira, R., Bacelo, A., Pizarro, C. (2020). Can computational thinking be
improved by using a methodology based on metaphors and scratch to teach computer
programming to children? Computers in Human Behavior, 105.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563218306137
https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.12.027
Sigayret, K., Tricot, A., Blanc, N. (2022). Unplugged or plugged-in programming learning: A
comparative experimental study. Computers & education, 184.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131522000768
https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104505
Topalli, D., Cagiltay, N. E. (2018). Improving programming skills in engineering education
through problem-based game projects with Scratch. Computers & Education, 120, 64-74.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131518300113