СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМИ КОМПЕНСАЦІЇ ОСВІТНІХ ВТРАТ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ КРІЗЬ ПРИЗМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

Ключові слова: освітні втрати, якість освіти, стратегії подолання освітніх втрат, воєнний стан

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-02

Мета. Полягає в системному аналізі наукових підходів до проблеми освітніх втрат в умовах
воєнного стану, концептуалізації ключових понять, виявленні їх впливу на якість освіти, а також
обґрунтуванні стратегічних напрямів компенсації освітніх втрат для забезпечення стійкості та
доступності освітньої системи в кризових умовах.
Методи. Застосовано комплекс теоретичних методів дослідження: систематичний аналіз наукових
джерел, який уможливив концептуалізацію ключових понять і висвітлення основних аспектів проблеми
освітніх втрат в умовах воєнного стану; термінологічний аналіз для уточнення концептуальних
категорій, пов‘язаних з освітніми втратами та їх впливом на якість освіти; порівняльно-зіставний аналіз,
що дозволив ідентифікувати спільні риси та відмінності в підходах до дослідження освітніх втрат у
межах різних наукових парадигм і освітніх систем; праксеологічний аналіз, класифікація, узагальнення
та інтерпретація отриманих даних для визначення ключових тенденцій і розроблення стратегій
компенсації освітніх втрат, адаптованих до особливостей воєнного стану та їх впливу на якість освіти.
Результати. Проведено системний аналіз наукових підходів до проблеми освітніх втрат,
висвітлених у вітчизняному та зарубіжному науковому дискурсі, із фокусом на їх концептуальне
осмислення та виявлення впливу на якість освіти. Встановлено, що подолання освітніх втрат в Україні,
спричинених війною, потребує розробки та впровадження комплексної довгострокової стратегії, яка
консолідуватиме зусилля державних інституцій, закладів освіти, громадських організацій. Обґрунтовано,
що реалізація механізмів компенсації освітніх втрат забезпечує багатокомпонентний підхід, що інтегрує
низку взаємопов‘язаних напрямів, спрямованих на відновлення якості освіти, забезпечення її доступності
та підтримку стійкості освітньої системи в умовах воєнного стану.
Висновки. Освітні втрати є складним і багатофакторним феноменом, який охоплює когнітивні,
емоційно-психологічні, організаційні та інфраструктурні аспекти функціонування освітнього процесу в
кризових умовах. Війна спричинила глибокі трансформаційні процеси у сфері освіти, зумовивши
зниження якості освіти, погіршення психоемоційного стану учасників освітнього процесу, руйнування
освітньої інфраструктури, дефіцит кваліфікованих педагогічних кадрів тощо. Отримані результати
розширюють теоретико-методологічні засади дослідження проблеми освітніх втрат та визначають
вектори подальших наукових розвідок, спрямованих на відновлення й розвиток освітньої системи в
умовах воєнного стану і повоєнного відновлення країни.

Як цитувати: Ілійчук Л. В., Хижняк І. А. Стратегічні напрями компенсації освітніх втрат в умовах воєнного стану крізь призму забезпечення якості освіти. Проблеми інженерно-
педагогічної освіти. 2025. Вип. 84. С.19-35. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-02

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Aleksieieva, S., Aristova, N., Malykhin, O., Topuzov, O. (2023). Methodological and didactic

foundations for compensating educational losses of general secondary education students. In O.

M. Topuzov (Ed.), Diagnosis and compensation of educational losses in general secondary

education in Ukraine: Methodological recommendations (pp. 19–25), Pedagogical Thought.

https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/10/Osvitni_vtraty.pdf (in Ukrainian).

Baranovska, O. V. (2022). Individualization and differentiation of learning as a means of

compensating educational losses of primary school students. Problems of the Modern Textbook,

(29), 14–23. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-14-23 (in Ukrainian).

Bychko, G., Tereshchenko, V. (2023). Educational losses: Essence, causes, consequences, and

ways to overcome. Pedagogical Thought. https://osvita.ua/school/88921/ (in Ukrainian).

Glushko, O. Z., Dzhurylo, A. P., Kravchenko, S. M., Lokshyna, O. I., Maksymenko, O. O.,

Shparyk, O. M. (2023). Educational losses: Terminological discourse using internationalexperience. In Diagnosis and compensation of educational losses in general secondary education

in Ukraine: Methodological recommendations (pp. 6–10). Pedagogical Thought.

https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/10/Osvitni_vtraty.pdf (in Ukrainian).

Kohut, U., Sikora, O., Vdovychyn, T. (2022). Challenges of studying and teaching in wartime

conditions. Youth and Market, (6), 83–88. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.260171 (in

Ukrainian).

Lokshina, O., Glushko, O., Dzhurilo, A., Kravchenko, S., Maksymenko, O., Nikolska, N.,

Shparyk, O. Topuzov, O., O., Lokshyna, O. (Eds.). (2022). Education in the realities of war:

Guidelines of the international community. Pedagogical Thought. https://doi.org/10.32405/978-

-644-614-8-2022-55 (in Ukrainian).

Lokshyna, O., Glushko, O., Dzhurylo, A., Kravchenko, S., Maksymenko, O., Nikolska, N.,

Shparyk, O. (2022). Organization of education in wartime conditions: Recommendations of

international organizations. Ukrainian Pedagogical Journal, (2), 5–18.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-5-18 (in Ukrainian).

Lokshyna, O., Dzhurylo, A., Maksymenko, O., Shparyk, O. (2023). On the issue of learning

losses: Terminological concept in contemporary scientific-pedagogical discourse. Ukrainian

Pedagogical Journal, (2), 5–18. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/655/691

(in Ukrainian).

Marchuk, A. (2023). Quality of higher education in emergency conditions: Educational losses and

dysfunctions of digitalization of higher education and distance learning. Socio-Economic

Relations in the Digital Society, (1), 80–89. https://doi.org/10.55643/ser.1.47.2023.482 (in

Ukrainian).

Nazarenko, Y. (2022). Educational losses: Approaches to measurement and compensation.

Pedagogical Thought. https://cedos.org.ua/researches/osvitni-vtraty-pidhody-do-vymiryuvannya-

ta-kompensacziyi/ (in Ukrainian).

Nychkalo, N., Ovcharuk, O., Hordiienko, V., Ivaniuk, I. (2022). Ukrainian education in the

conditions of the Russian war: Challenges, new experiences, and prospects. UNESCO Chair

journal "Lifelong Professional Education in the XXI Century", 1 (5), 7–39.

https://doi.org/10.35387/ucj.1(5).2022.7-39 (in Ukrainian).

Nikolaev, Y., Rii, H., Shemelynets, I. (2023). Higher education in Ukraine: Changes due to the

war: Analytical report, Borys Grinchenko Kyiv University.

https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/46207/ (in Ukrainian).

Petruk, O., Alieksieienko, T., Baranovska, O., Lipchevska, I., Pavlova, T. (2024). Learning losses

of younger schoolchildren: Perspectives of teachers and parents. Ukrainian Pedagogical Journal,

(4), 134–143. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-135-143 (in Ukrainian).

Topuzov, O., Holovko, M., Lokshyna, O. (2023). Educational losses during martial law:

Problems of diagnosis and compensation. Ukrainian Pedagogical Journal, (1), 5–13.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-5-13 (in Ukrainian).

Shelestova, L. (2023). Learning losses of students in wartime conditions: Essence, diagnosis, and

ways to overcome. Pedagogical Innovations: Ideas, Realities, Perspectives, (1), 62–72.

https://doi.org/10.32405/2413-4139-2023-1(30)-62-72 (in Ukrainian).

Aldosemani, T., Khateeb, A. (2022). Learning loss recovery dashboard: A proposed design to

mitigate learning loss post schools closure. Sustainability, 14(10).

https://doi.org/10.3390/su14105944

Azevedo, J., Gutierrez, M., Hoyos, R., Saavedra, J. (2021). The unequal impacts of COVID on

student learning. In F. M. Reimers (Ed.). Primary and secondary education during COVID-19

(pp. 421–459), Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-81500-4

Bertoletti, A., Cannistrà, M., Soncin, M., Agasisti, T. (2023). The heterogeneity of COVID-19

learning loss across Italian primary and middle schools. Economics of Education Review, 95.

https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2023.102435

Gage, N., MacSuga-Gage, A., Crawley, W., & Morse, T. (2023). Defining learning loss in

relation to the COVID-19 pandemic. Preventing school failure: alternative education for children

and youth, 67(3), 121–126. https://doi.org/10.1080/1045988X.2023.2204826

Gyöngyvér, M., Zoltán, H. (2023). Short- and long-term effects of COVID-related kindergarten

and school closures on first- to eighth-grade students‘ school readiness skills and mathematics,reading, and science learning. Learning and Instruction, 83.

https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2022.101706

Huong, L., Na-Jatturas, T. (2020). The COVID-19 induced learning loss – What is it and how it

can be mitigated? UKFIET: The Education and Development Forum.

https://www.ukfiet.org/2020/the-covid-19-induced-learning-loss-what-is-it-and-how-it-can-be-

mitigated/

Iliichuk, L. (2023). Ukrainian education in the conditions of war: New challenges, threats, and

vectors of changes in the context of ensuring the quality of education. Mountain School of the

Ukrainian Carpathians, (28), 16–21. https://doi.org/10.15330/msuc.2023.28.16-21 (in

Ukrainian).

Kuhfeld, M. (2019). Surprising new evidence on summer learning loss. Phi Delta Kappan,

(1), 25–29. https://doi.org/10.1177/0031721719871560

Kurapov, A., Pavlenko, V., Drozdov, A., Bezliudna, V., Reznik, A., Isralowitz, R. (2022).

Toward an understanding of the Russian-Ukrainian war impact on university students and

personnel. Journal of Loss and Trauma, 28(2), 167–174.

https://doi.org/10.1080/15325024.2022.2084838 (in Ukrainian).

Lavrysh, Y., Lytovchenko, I., Lukianenko, V., Golub, T. (2025). Teaching during the wartime:

Experience from Ukraine. Educational Philosophy and Theory, 57(3), 197-204.

https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2098714 (in Ukrainian).

Liao, H., Ma, S., Xue, H. (2022). Does school shutdown increase inequality in academic

performance? Evidence from COVID-19 pandemic in China. China Economic Review, 75.

https://doi.org/10.1016/j.chieco.2022.101847

Lokshyna, O., Topuzov, O. (2021). COVID-19 and education in Ukraine: Responses from the

authorities and opinions of educators. Perspectives in Education, 39(1), 207–230.

https://doi.org/10.18820/2519593X/pie.v39.i1 (in Ukrainian).

Naumenko, S., Holovko, S. (2022). Distance learning in Ukraine: Experience and challenges. In

L. Pogolşa & N. Vicol (Eds.), Quality education in the context of societal challenges:

Proceedings of the international scientific conference, October 21, 2022 (pp. 268–273).

https://lib.iitta.gov.ua/732327/ (in Ukrainian).

Page, E., Leonard-Kane, R., Kashefpakdel, E., Riggall, A., Guerriero, S. (2021). Learning loss,

learning gains and wellbeing: A rapid evidence assessment, Education Development Trust.

https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED615066.pdf

Patrinos, H., Vegas, E., & Carter-Rau, R. (2022). An analysis of COVID-19 student learning loss

(Policy Research Working Paper). World Bank Group.

https://openknowledge.worldbank.org/entities/publication/ce21738f-72d5-55ac-9876-

ac39efffea/full

Tang, K. (2023). Impacts of COVID-19 on primary, secondary, and tertiary education: A

comprehensive review and recommendations for educational practices. Educational Research for

Policy and Practice, 22, 23–61. https://doi.org/10.1007/s10671-022-09319-y

Topuzov, O., Bibik, N., Lokshyna, O., Onopriienko, O. (2022). Organization of primary

education at war in Ukraine: Results of a survey of primary education specialists. Education:

Modern Discourses, (5), 7–18. https://doi.org/10.37472/2617-3107-2022-5-01 (in Ukrainian).

Опубліковано
2025-06-30