СТРУКТУРА РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ ПСИХОЛОГІЇ
Анотація
У статті здійснено аналіз структур комунікативної компетентності майбутніх фахівців
із психології різних науковців. Автор дійшов висновку про відсутність чіткої структури, яка б
ураховувала специфіку професійної діяльності фахівців із психології та сприяла б повноцінному
розвитку їх комунікативної компетентності. З’ясовано, що розвиток комунікативної компетентності
майбутніх фахівців із психології передбачає розвиток як особистісних якостей, так і професійних,
а сам процес має реалізовуватися в єдності теоретичної підготовки щодо норм і культури спілкування
та практичної – уміння застосовувати знання, вміння, добирати необхідні дієві технології та методики
під час живого спілкування з будь-яким співрозмовником. Із метою уточнення змісту структури
розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців із психології, було здійснено
опитування психологів, які працюють за фахом, та науково-педагогічних працівників закладів вищої
освіти. Експерти виокремили компетенції, які обов’язково, на їх думку, повинні набути майбутні
фахівці з психології. Результатом цього опитування стало визначення ключових компетенцій:
мотиваційно-ціннісна, конфліктна, регулятивна, прогностична, рефлексивна, гностична, оціночна,
перцептивна. Висвітлено авторську структуру розвитку комунікативної компетентності майбутніх
фахівців із психології, яка складається із чотирьох компонентів та відповідних компетенції. До
соціально-вольового компоненту автор відносить регулятивну й перцептивну компетенції, що
спрямовані на формування навичок контролю у процесі спілкування. До інтегративно-діяльнісного
компоненту – технологічну, конфліктну та прогностичну компетенції, які забезпечать можливість
застосовувати різні методики та технології задля вирішення конфліктів та проблем шляхом
комунікації. За когнітивно-мотиваційним компонентом передбачено розвиток мотиваційно-ціннісної
та гностичної компетенції, що дозволяють підтримувати мотивацію до процесу розвитку
комунікативної компетентності. Рефлексивна та мовленнєва компетенції знаходять відображення в
комунікативно-рефлексивному компоненті структури. Єдність структурних компонентів дозволить
забезпечити всебічний розвиток майбутніх фахівців із психології як кваліфікованих спеціалістів із
високим рівнем розвитку комунікативної компетентності.