ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МЕТОДИЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ МАГІСТРІВ ІЗ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: майбутні магістри із професійної освіти, методична культура, професійні компетентності, модель формування, особливості формування методичної культури

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-15

Мета. Мета статті полягала у визначенні особливостей формування методичної культури майбутніх магістрів із професійної освіти. Задля її досягнення було вирішено такі завдання: уточнено сутність поняття «формування методичної культури майбутнього викладача закладу професійної освіти»; здійснено розробку моделі процесу формування методичної культури майбутніх магістрів із професійної освіти; виділено особливості формування методичної культури майбутнього викладача закладу професійної освіти та зроблено відповідні висновки.

Методи. Для досягнення мети та вирішення поставлених завдань використовувався комплекс взаємодопнюючих загальнонаукових та емпіричних методів, зокрема: синтез, аналогія, порівняння, зіставлення, узагальнення, класифікація, систематизація; аналіз філософської, психолого-педагогічної, методичної літератури та нормативної документації.

Результати. У межах вирішення проблеми формування сучасних професійних компетентностей у майбутніх магістрів із професійної освіти розглянуто питання про значущість методичної культури як одного з провідних компонентів педагогічної діяльності й основи становлення професійно-педагогічної компетентності. На підставі вивчення думок різних науковців та певних  аналітико-синтетичних процедур було уточнено, що формування методичної культури є  творчим процесом суб’єктивного опанування здобувачами освіти методичними знаннями, уміннями, способами методичної діяльності, спрямоване на задоволення професійних потреб, становлення й розвиток особистісних якостей і здатностей, оцінне перетворення особистістю свого внутрішнього світу відповідно до канонів педагогічної культури, що сприяє творчій самореалізації в методичній діяльності. Педагогічна модель формування методичної культури педагога професійного навчання містить у собі три етапи: орієнтовно-ціннісний; діяльнісний; рефлексивно-оціночний. Спираючись на вивчення думок різних науковців, було виділено особливості формування методичної культури майбутніх магістрів із професійної освіти, основними з яких є: освоєння сучасних, насамперед, активних і інтерактивних форм навчання й методів навчання з використанням цифрових технологій; оволодіння прийомами розвивального й проблемного навчання; методами проєктів і кейсів; опанування методологією побудови освітніх технологій, що забезпечують адекватне співвідношення змісту, засобів, методів і організаційних форм навчання та навичок використання сучасних методів  діагностики рівня сформованості пізнавальної, емоційно-вольової й особистісної сфер здобувачів освіти, а також рефлексивних методів оцінювання здобутих результатів професійних досягнень; здатність викладача вдосконалювати та модернізувати існуючу систему педагогічної діяльності, у межах якої він здійснює власну професійно-педагогічну діяльність.

Висновки. Розробка моделі процесу формування методичної культури майбутнього викладача закладу професійної освіти була здійснена на підставі культурологічного, діяльнісного й особистісного підходів. Перспективи подальших досліджень вбачаються: у виявленні та теоретичному обґрунтуванні організаційно-педагогічних умов щодо процесу формування методичної культури майбутніх магістрів із професійної освіти; необхідності здійснити розробку критеріїв та показників для визначення досягнутого рівня методичної культури.

Як цитувати: Пєлих А. А., Рудась В. М. Особливості формування методичної культури майбутніх магістрів із професійної освіти. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2024. Вип. 83. С.175-186. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-15

Завантаження

Посилання

Bihych, O. B. (2005). Theoretical bases of formation of methodical competence of future teacher of a foreign language of elementary school, Doct. ped. nauk thesis, Kyiv. https://uacademic.info/ua/document/0505U000192 (in Ukrainian).

Hrynov, V. Y. (2003). Formation of didactic culture of future teacher, Kand. ped. nauk, abstract, Kharkiv. (in Ukrainian).

Hrytsai, N. B. (2012). Methodical culture as important component of system of methodical training of future teacher of biology. Pedagogical Sciences: theory, history, innovative technologies, 7(25), 3-9. (in Ukrainian).

Dubaseniuk, O. A., Semenyuk T. V., Antonova O. E. (2003). Vocational training of future teacher to pedagogical activity: a monograph, Zhytomyr. derzh. ped. un-t, Zhytomyr. http://eprints.zu.edu.ua/8387/1/%D0%90%D0%BD%D1%82%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B5%D1%81%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B0%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B0.pdf (in Ukrainian).

Klopot, Yu. V. (2021). Formation of pedagogical culture at future teachers of institutions of vocational training: qualification work on receiving degree of the higher education “master”, KhDU, Kherson. https://ekhsuir.kspu.edu/handle/123456789/15844 (in Ukrainian).

Kniazheva, I. A. (2014). Teoretiko-metodichesky principles of development of methodical culture of future teachers of pedagogical disciplines in the conditions of a magistracy, Doct. ped. nauk, abstract, Odesa. http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1302 (in Ukrainian).

Nikula, N. V. (2015). Stages of professional and methodical development of students in the course of training at the higher school. Pedagogical Sciences: theory, history, innovative technologies, 5(49), 29-30. https://repository.sspu.edu.ua/items/25402c9e-e5c3-404c-bb24-a87b18d874e2 (in Ukrainian).

Salyha, N. (2020). Development of methodological culture of future lecturers of higher education institutions at the stage of professional training. Mountain School of Ukrainian Carpaty, (23), 116–120. https://doi.org/10.15330/msuc.2020.23.116-120 (in Ukrainian).

Suzanska, N. S. (2022). Formation of professional culture of future heads of the organizations in the conditions of a magistracy: qualification work of the master of specialty 011 “Educational, pedagogical sciences”, ZNU, Zaporizhzhia. https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/10225 (in Ukrainian).

Kharbatovych, S. V. (2012). Theoretical aspects of modeling as method of scientific research. Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University, 96, 184-188. (in Ukrainian).

Abisheva, M., Stukalenko, N., Yermekova Zh., Damekova, S., Nurmukhanbetova, N. (2024). Development of professional competence of future mathematics teachers in the HEI educational process. Scientific Herald of Uzhhorod University, Series “Physics”, 56, 21-31. https://doi.org/10.54919/physics/56.2024.2akt1 https://physics.uz.ua/en/journals/issue-56-2024/development-of-professional-competence-of-future-mathematics-teachers-in-the-hei-educational-process (viewed 15 October 2024).

Austin, A. (2023). Methodological activity: basic principles, purpose, functions, methods and recommendations for organization. https://vogueindustry.com/17184683-methodological-activity-basic-principles-purpose-functions-methods-and-recommendations-for-organization (viewed 21 October 2024).

Bogush, A. (2019). Methodology and speech-oriented training of the future Master students majoring in Preschool Education. Sci. Bull. South Ukr. Natl. Pedagog. Univ. named after K.D. Ushynsky, 3(128), 9-14. http://dx.doi.org/10.24195/2617-6688-2019-3-1 (in Ukrainian).

Kodirov, M. (2022). Formation of professional competence of teachers of future technological education. Current research journal of pedagogics, 3(10), 34–41.

DOI: https://doi.org/10.37547/pedagogics-crjp-03-10-06

Nikula, N., Brazhaniuk, A. (2021). The formation of the future specialist professional culture in the educational space of the university. Pedagogy and Education Management Review, (2), 79–89. DOI: https://doi.org/10.36690/2733-2039-2021-2-79 (in Ukrainian).

Normurodova, N. (2019). Development of special and methodological competence of future primary school teachers. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 7(12), 880-885, Progressive Academic Publishing. https://www.idpublications.org/wp-content/uploads/2019/11/Full-Paper-DEVELOPMENT-OF-SPECIAL-AND-METHODOLOGICAL-COMPETENCE-OF-FUTURE-PRIMARY.pdf

Roberts, L. (2023). Methodological support. Concept, basic forms, developments and directions, pedagogical goals and objectives. https://modern-info.com/13597452-methodological-support-concept-basic-forms-developments-and-directions-pedagogical-goals-and-objectives (viewed 21 October 2024)

Опубліковано
2024-12-27