ЕТАПИ ТА СИСТЕМА БАЗОВИХ ДЕТЕРМІНАНТ ФОРМУВАННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПЕДАГОГІЧНОЇ ГАЛУЗІ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-07
Мета. Військові дії в Україні спонукають до перегляду суті педагогічної майстерності сучасних фахівців педагогічної галузі з тим, щоб на рівні сучасних вимог виконати запити щодо відтворення країни в поствоєнний період. У цьому контексті, враховуючи й те, що одним із головних напрямів реформування освіти є її перехід на інноваційну основу, особливої уваги набувають проблеми формування в педагогічних працівників інноваційної культури. Водночас нового підходу вимагає й тотальний перехід освіти на компетентнісну основу, реалізувати яку можливо за умови сформованості в аналізованого контингенту зазначеного нового феномена. У світлі визначених особливостей потребують теоретичного обґрунтування та розроблення етапи та система базових детермінант формування інноваційної культури майбутніх фахівців педагогічної галузі.
Методи. Для представленого дослідження використано комплекс методів, серед яких структурний аналіз, синтез, порівняння, узагальнення для вивчення наукової літератури, нормативно-законодавчих документів для визначення інноваційних тенденцій розвитку освіти та змісту поняття «інноваційна культура»; метод теоретичного моделювання процесу формування інноваційної культури майбутніх фахівців педагогічної галузі, ретроспективний аналіз власного досвіду з метою з’ясування етапів проходження цього процесу та відповідної для їх успішної реалізації системи базових детермінант.
Результати. Досліджено суть поняття «інноваційна культура майбутніх фахівців педагогічної галузі». Встановлено, що аналізовані фахівці є носіями інноваційної культури за умови позитивної мотивації на реалізацію інновацій в освітньому процесі, сформованої відповідної компетентності з її втілення та високої активності у напрямі розроблення та застосування інноваційних технологій. Виходячи з цього, структурними компонентами інноваційної культури визначено спрямованість на інноваційну діяльність, інноваційну компетентність й інноваційну активність.
Спираючись на системний, діяльнісний, особистісно-орієнтований підходи; основи моделювання освітніх процесів; власний досвід, визначено, що формування інноваційної культури майбутніх викладачів можливе за умови реалізації таких етапів, як мотиваційно-світоглядний, проєктувально-реалізаційний та коригувально-удосконалювальний.
Доведено, що для формування інноваційної культури в майбутніх фахівців педагогічної галузі необхідно враховувати базові детермінанти цього процесу, а саме: методологічні, організаційно-педагогічні та психолого-педагогічні.
Висновки. Формування інноваційної культури в майбутніх фахівців педагогічної галузі має важливе значення для якісної підготовки спеціалістів, задіяних у відтворенні країни в поствоєнний період. Визначено етапи формування інноваційної культури аналізованих фахівців (мотиваційно-світоглядний, проєктувально-реалізаційний, коригувально-удосконалювальний) та базові детермінанти цього процесу (методологічні, організаційно-педагогічні, психолого-педагогічні) сприятимуть прискоренню втілення інноваційних технологій у професійну підготовку фахівців.
Як цитувати: Штефан Л. В. Етапи та система базових детермінант формування інноваційної культури майбутніх фахівців педагогічної галузі. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2024. Вип. 83. С.74-84. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-07
Завантаження
Посилання
Andriushchenko, T. K. (2020). Conceptual outline substantial significance of the components of innovative culture of a teacher. Current Issues of the Humanities, 29(1), 145‒151.
DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/29.209304 (in Ukrainian).
Bieliaiev, S. B., Stepanets, I. O. (2023). Innovative culture of a teacher of a teaching of higher education: theoretical-methodological and empirical aspects. Scientific notes of the pedagogical department, 52, 6–15. URL: https://doi.org/10.26565/2074-8167-2023-52-01 (in Ukrainian).
Bryk, R. S. (2021). Trends in the development of professional competence of pedagogical workers in the context of modern innovative processes. Mykhailo Hrushevskyi and the formation of Ukrainian statehood (Ternopil, Ukraine, September 29, 2021). Scientific, methodical, information collection Ternopil Regional Communal Institute of Postgraduate Pedagogical Education. Ternopil, TOKIPPO, 87–91. URL: https://drive.google.com/file/d/1aDfuAKkU3ZuOzCMW2jjAjO-77VGWWy2o/view (in Ukrainian).
Burkova, L. (2000). The key to management. Classification of pedagogical innovations as an element of the mechanism for managing the innovation process in education. Headmaster of the School, Lyceum, Gymnasium, 1, 30–37. URL: https://director-ua.info/index.php/dslg/article/view/216/195 (in Ukrainian).
Vinnyk, T. O. (2021). Trends in innovative teaching technologies implementation in higher education. Information Technologies in Education, 4(49), 61–72.
DOI: https://doi.org/10.14308/ite000752 (in Ukrainian).
Hryhorovych, O., Demchenko, O., Rodyuk, N. (2018). The formation of innovative teacher culture as a strategic goal of national education. Home school, 9/12, 32–38. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=rsh_2018_9-12_8 (in Ukrainian).
Zubarieva, O. (2019). Developing future primary school teachers’ innovative pedagogical culture. Professionalism of the Teacher: Theoretical and Methodological Aspects, (9), 116–125.
DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.9.2019.174542 (in Ukrainian).
Ignatovych, O. M. (2018). Psychological foundations of the development of professional innovative culture of pedagogical workers, Kyiv, DKStsentr. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710964/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_%D0%86%D0%B3%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87%20%D0%9E.%D0%9C..pdf (in Ukrainan).
Rebukha, L. Z. (Ed) (2018). Innovative learning technologies in the context of modernization of modern education, Ternopil, ZUNU. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/48105 (in Ukrainian).
Kurok, V. (2020). Theoretical and methodological foundations of innovative culture development of the future manager of the general secondary education institution in the master’s training process. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 2 (96), 111–121. DOI: 10.24139/2312-5993/2020.02/111-121. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/06/13.pdf (in Ukrainian).
Lyakhovych, G., Bilanynets, V. (2021). Conceptual approaches to understanding innovative activity in the field of education. Innovations in education: development prospects: materials of the First International. science and practice conf., m. Ternopil, May 20, 2021, Ternopil, p. 85–87. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/43147 (in Ukrainian).
Pakhota, N. V. (2017). Innovative culture as an element of the organizational culture of the enterprise. Economics and management 2017: perspectives of integration and innovative development: international science and practice conf., m. Dnipro, March 23-24, 2017, p. 59-61. URL: http://www.confcontact.com/2017-ekonomika-i-menedzhment/2_pahota.htm
(in Ukrainian).
On higher education: Law of Ukraine dated July 1, 2014 No. 1556-VII. (2014). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (application date 12.08. 2024) (in Ukrainian).
On priority areas of innovative activity in Ukraine: Law of Ukraine dated September 8, 2011 No. 3715-VI. (2011). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3715-17#Text (application date 12.06. 2024) (in Ukrainian).
Sidorenko, N. V. (2014). Innovative culture as the highest manifestation of general cultural professional and personal qualities of the teacher. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 3 (37), 337–346. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=pednauk_2014_3_45 (in Ukrainian).
Slushnyi, O.M. (2021). Theoretical approaches to innovative processes in education of ukraine. Innovative Pedagogy, 37, 43–47. DOI: https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2021/37.7
(in Ukrainian).
Shtefan, L. V. (2020). Innovative competence of a modern teacher. Innovative Pedagogy, 24(2), 170–173. DOI: https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2020/24-2.34 (in Ukrainian).
Shtefan, L. V. (2012). Formation of innovative culture of future engineers-pedagogues, Kharkiv, LLC "CD ZEBRA". (in Ukrainian).