ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПРОЄКТУВАННЯ ПЕРСОНІФІКОВАНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ФАХІВЦІВ КОМП’ЮТЕРНОГО ПРОФІЛЮ В УМОВАХ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: персоніфіковане освітнє середовище, неформальна освіта

Анотація

Стаття присвячується розкриттю теоретичних аспектів проєктування персоніфікованого освітнього середовища фахівців комп’ютерного профілю в умовах неформальної освіти. Розкрита суть понять «проєктування», «неформальна освіта», «персоніфікація» та «освітнє середовище» в контексті здійсненого дослідження. Акцентовано увагу на тому, що саме освітнє середовище є тією системою, в якій реалізуються психологічні та педагогічні умови та впливи, що сприяють розкриттю здібностей та особистісних особливостей здобувачів освіти. За результатами аналізу джерел наукової інформації визначені компоненти персоніфікованого освітнього середовища в умовах неформальної освіти, а саме: просторовий, що визначає архітектурно-естетичне оформлення та символічне наповнення закладу неформальної освіти; професійно-ціннісний, розкриває мотивацію звернення до неформальній освіті, ціннісне ставлення здобувача до неї; змістовно-методичний, визначає формати, технології, ресурси, форми самоконтролю, контролю, можливості освітнього вибору тощо; суб’єктивний, надає розуміння складу суб’єктів освіти та способів їх комунікації; рефлексивний, визначає способи аналізу отриманого досвіду та результативність використання певної практики. Особлива увага приділена характеристиці зазначених компонентів. Визначені шляхом теоретичного проєктування компоненти формують модель персоніфікованого освітнього середовища фахівців комп’ютерного профілю в умовах неформальної освіти.

Методами дослідження стали системних аналіз, теоретичний аналіз, а також аналіз джерел наукової інформації. Стаття презентує компоненти та характеристики персоніфікованого освітнього середовища фахівців комп’ютерного профілю в умовах неформальної освіти, тому фахівці зазначеного профілю знайдуть корисні теоретичні та практичні рекомендації для застосування.

Як цитувати: Лисенко С. В. Теоретичні засади проєктування персоніфікованого освітнього середовища фахівців комп’ютерного профілю в умовах неформальної освіти. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2024. Вип. 83. С. 8 - 17. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-01

Завантаження

Посилання

Bondarenko, N. (2023). Educational environment: unity of form and content. Higher education of Ukraine,4, 40-49. DOI: https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.4(91).06 (in Ukrainian).

Hryshchenko, O. (2024). Technologies for supporting a computer-oriented personalized educational environment. Bulletin of the T.H. Shevchenko National University “Chernihiv Colehium”, 181(25), 195-202. DOI: https://doi.org/10.58407/visnik.242531([in Ukrainian).

Vashchenko, L. (2019). Theoretical foundations of non-formal adult education in Ukraine. Adult education: theory, experience, prospects, 1(14), 44-51. URL: http://www.adult-education-journal.com.ua/index.php/aej/article/view/23/19 (in Ukrainian).

Krasiuk, Yu., Kucheriava, T., Nikolenko, L. (2024). Digital transformation of educational content is a necessary prerequisite for modern education. Bulletin of Science and Education, 9(27), 867-878. DOI: https://dx.doi.org/10.52058/2786-6165-2024-9(27)-867-878 (in Ukrainian).

Lysenko, S. V. (2023). Methodology for forming an individual educational trajectory of computer specialists in the conditions of informal education. Problems of engineering and pedagogical education, 80, 80-88. DOI: https://doi.org/10.32820/2074-8922-2023-80-80-87 (in Ukrainian).

Lysenko, S. V. (2022). Approaches to training computer specialists in non-formal education. Problems of engineering and pedagogical education, 76, 13-21.

DOI: https://doi.org/10.32820/2074-8922-2022-76-13-20 (in Ukrainian).

Petrenko, O. B. (2018). Definition and essential content of the concept of "educational environment" in the context of the modern educational paradigm. Innovation in upbringing, 2(7), 6-16. URL: https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/view/68/36 (in Ukrainian).

Tarasiuk, I. V. (2023). Designing an information and educational environment in institutions of professional and specialized pre-higher education. Special course for students of distance learning in the postgraduate education system. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739301/1/%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%86%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81%20%D0%A2%D0%B0%D1%80%D0%B0%D1%81%D1%8E%D0%BA%202023.pdf (in Ukrainian).

Shyshkina, M. P., Kovalenko, V. V., Bruiaka, A. V., Tukalo, S. M., Barladym, V. M., Eismont, A. V. (2024). Results of the scientific research “Methodology of using cloud-based open science systems in educational institutions” for 2021–2023 (DR№ 0121U107673). Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Pedagogical Sciences, 1(60), 72-77.

DOI: https://doi.org/10.32689/maup.ped.2024.1.14 (in Ukrainian).

On Education: Law of Ukraine of 2019 No. 2145-VIII. (Revised as of 04.01.2024, basis - 3505-IX). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (date of application 15.08.2024). (in Ukrainian).

Bachiieva, L, Koeberlein-K., J., Kovalenko, D., Yelnykova, Н., Karpova, L. (2023). Video content creation technology to provide web resources for distance learning and evaluation, using qualimetric tools. Leading in the Age of Digital and Green Tpansitsion. Procedings: 25th International Conference on Interactive Collaborative Learning, ICL2022, (Vienna, Austria, 27–30 September, 2022), Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 319-327. DOI: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-26190-9_33

Karpova, L., Shtefan, L., Kovalska, V., Ionova, O., Luparenko, S. (2020). Information-Educational Environment as a Condition of Formation of Gifted Children's Informational-Digital Competence. Postmodern Openings, 11(2 Supl 1), 60-78.

DOI: https://doi.org/10.18662/po/11.2Sup1/179

Fordham, P. E. (1993). Informal, non-formal and formal education programmers in YMCA George Williams College ICE301 Lifelong Learning Unit 2, London, YMCA George Williams College. URL: https://infed.org/mobi/informal-non-formal-and-formal-education-programmes/

Simkins, T. (1977). Non-Formal Education and Development. Some critical issues, Manchester, Department of Adult and Higher Education, University of Manchester. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000022370

Shtefan, L., Kovalska, V., Briukhanova, N., Vasylieva, M., Koeberlein-Kerler, J. (2023). Determinants for the Formation of a Fractality-Based Educational Environment in Engineering Pedagogical Education. Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, 901, 3–14.

DOI: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-53022-7_1

Опубліковано
2024-12-27