Організаційно-правові засади імплементації механізму цивільного захисту ЄС в Україні в контексті гарантування національної безпеки

  • Аліна Помаза-Пономаренко Національний університет цивільного захисту України, вул. Чернишевська, 94, м. Харків, 61023, Україна https://orcid.org/0000-0001-5666-9350
  • Дмитро Тарадуда Національний університет цивільного захисту України, вул. Чернишевська, 94, м. Харків, 61023, Україна https://orcid.org/0000-0001-9167-0058
  • Станіслав Порока Національний університет цивільного захисту України, вул. Чернишевська, 94, м. Харків, 61023, Україна https://orcid.org/0000-0001-9418-3597
Ключові слова: система публічного управління, організаційно-правове забезпечення, імплементація, механізм цивільного захисту, національна безпека, інституційна спроможність, євроінтеграція, Україна, ЄС

Анотація

Установлено, що одним із інтеграційних векторів розвитку України є формування системи безпеки загалом і забезпечення цивільного захисту зокрема. Виявлено, що повномасштабна агресія проти України зумовлює збільшення кількості надзвичайних ситуацій, руйнувань критичної інфраструктури, нанесених збитків екологічній сфері тощо. Зважаючи на те, що повномасштабна війна триває, для нашої держави проблемні питання у сфері цивільного захисту кристалізуються, набуваючи все більших масштабів. Самотужки реагувати на надзвичайні ситуації Україні складно, тому вона розраховує на механізми міжнародної допомоги. Одним із них є Механізм цивільного захисту ЄС. З’ясовано, що цей Механізм заснований у 2001 році, і включає 33 країни. Україна також входить до цього Механізму у 2023 році. Зазначений Механізм є найбільш значним надбанням Євросоюзу у сфері цивільного захисту, передбачаючи надання додаткової допомоги постраждалій країні (за її запитом) під час реагування на природні й техногенні катастрофи. На жаль, під час реагування на катастрофи, спричинені терористичними актами, ядерними чи радіологічними аваріями, Механізм цивільного захисту застосовується не повною мірою. Установлено, Україна має забезпечувати власний розвиток інституційної спроможності, підґрунтя якої становлять організаційно-правові засади функціонування системи публічного управління. Обґрунтовано, що досягнення інституційної спроможності у сфері цивільного захисту України вимагає реалізації низки управлінських заходів. Серед них визначено кадрові, організаційні, інформаційні, правові та фінансові. При цьому наполягається, що першочерговими в реалізації є заходи кадрового й організаційно-правового спрямування, адже вони вимагають багато часу. Застосування методу історичної формалізації дозволило визначити етапи розвитку правового забезпечення публічного управління у сфері цивільного захисту України. Акцентовано, що сучасний етап розвитку правового забезпечення в цій сфері відзначається закладенням основ щодо імплементації Механізму цивільного захисту ЄС в Україні. У цьому контексті Парламент України ратифікував відповідну Угоду. Аналіз її положень дає підстави стверджувати, що участь у Механізмі передбачає внесення членського внеску, що обчислюється із урахуванням річних показників ЄС і країни-члена Механізму цивільного захисту. Зважаючи на це, наполягається, що для України фінансове забезпечення як критерій участі в цьому Механізмі може стати надзвичайно складним питанням під час реалізації, яке потрібно вирішувати на системній основі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Аліна Помаза-Пономаренко , Національний університет цивільного захисту України, вул. Чернишевська, 94, м. Харків, 61023, Україна

доктор наук з державного управління, старший дослідник, начальник наукового відділу проблем державної безпеки навчально-науково-виробничого центру Національного університету цивільного захисту України, вул. Чернишевська, 94, м. Харків, 61023, Україна

Дмитро Тарадуда , Національний університет цивільного захисту України, вул. Чернишевська, 94, м. Харків, 61023, Україна

кандидат технічних наук, доцент, заступник начальника кафедри організації та технічного забезпечення аварійно-рятувальних робіт Національного університету цивільного захисту України,
вул. Чернишевська, 94, м. Харків, 61023, Україна

Станіслав Порока , Національний університет цивільного захисту України, вул. Чернишевська, 94, м. Харків, 61023, Україна

доктор філософії, старший науковий співробітник навчально-науково-виробничого центру Національного університету цивільного захисту України, вул. Чернишевська, 94, м. Харків, 61023, Україна

Посилання

Belikova K.G. Theoretical and methodological principles of the functioning and development of the system of information and analytical support of the civil defense of Ukraine: diss. ... Dr. of State Sciences example : 25.00.02 / Interregion. Acad. example staff Kyiv, 2021. 504 p.

Law of Ukraine "On Civil Defense of Ukraine" dated February 3, 1993 No. 2974-ХІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2974-12#Text.

Law of Ukraine "On Legal Principles of Civil Protection" dated June 24, 2004 No. 1859-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1859-15#Text.

Civil Protection Code of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5403-17#Text.

Klymenko N.G. The unified state system of civil protection: components, tasks and modes of operation. Investments: practice and experience. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/3_2015/23.pdf.

Klymenko N.G. The essence of the EU civil protection mechanism and prospects for Ukraine's acquisition of full membership in it. Public administration. 2022. P. 23–33.

Leshchenko O.Ya. Transformation of the civil defense system of Ukraine in the conditions of modern military-political conflicts of the hybrid type: dissertation. ... Doctor of Political Science : 21.01.01 / National Institute of Strategic Studies, Kyiv, 2020. 293 p.

Podskalna O.A. Joining Ukraine to the mechanism of civil protection of the European Union is one of the priorities of its European choice. Investments: practice and experience. 2015. No. 19. P. 130–134.

Loss of S.P. Theoretical and methodological foundations of the formation and development of the system of state management in the field of civil protection of Ukraine: dissertation. ... d.gov.upr. : 25.00.05 / Interregion. Acad. example staff Kyiv, 2022. 498 p.

On the ratification of the Agreement between Ukraine, on the one hand, and the European Union, on the other hand, regarding Ukraine's participation in the Civil Protection Mechanism of the Union. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3434-20#Text.

Terent'eva A. V., Tverdokhlib O. S. EU Civil Protection Mechanism in the Conditions of the COVID-19 Pandemic. Collection of scientific works of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine. 2020. Issue 2. P. 110–117.

Berg L.A. (2020). Civil-Military Relations and Civil War Recurrence: Security Forces in Postwar Politics // Journal of conflict resolution. Vol. 64 (7-8). pp. 1307-1334.

Decision № 1313/2013/EU of the European Parliament and of the Council of 17 December 2013 on a Union Civil Protection Mechanism. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2013.347.01.0924.01.ENG.

Hoijtink M. (2014). Capitalizing on emergence: The ''new'' civil security market in Europe // Security dialogue. 45 (5) , pp. 458-475.

Kalogiannidis S., Paschalidou M. and Chatzitheodoridis F. (2023). Relationship between Cyber Security and Civil Protection in the Greek Reality // Applied sciences-basel. 13 (4).

Kirchner E.J., Fanoulis E. and Dorussen H. (2015). Civil security in the EU: national persistence versus EU ambitions? // European security. Vol. 24 (2). pp. 287-303.

Vodenitcharov A. (2015). Civil aspects of national security // 21st international conference the knowledge-based organization. 21 . pp. 143-147.

Zhu W.X. (2009). Civil Society and Public Security Governance in Transition Societies // Proceedings of the 2009 international conference on public economics and management icpem. Vol. 1. pp. 410-413.

Опубліковано
2023-12-30
Розділ
Державне управління у сфері національної безпеки і оборони