Wladimir Zaloziecky and European Byzantine Studies in the first half of the 20th century

  • Роксолана Михайлівна Авдикович
Keywords: W. Zaloziecky, Viena school, art style, autochthonous art tradition, art sphere

Abstract

This article deals with one aspect of Wladimir Zaloziecky’s scientific heritage the study of Byzantine art. The survey begins with his formation as a Byzantinist while having acquired theoretical and methodological approaches to the study of art. W. Zaloziecky appealed scholars to study single artistic phenomena first and then to analyze them in the context of broader artistic trends and their interrelations. He emphasized that one should go not from generalizations to individual art objects, but to draw general conclusions after having based on the investigation separate facts. W. Zaloziecky presented the researches of Byzantine sacred architecture in the Ukrainian lands (St. Sophia Cathedral in Kyiv, Transfiguration of the Lord Cathedral in Chernihiv). He was the first to publish his studies on the Byzantine style Galician icons (15th-17th centuries) and substantiated the relevance of their further study. W. Zaloziecky identified Dnieper Ukraine as a shield of the Byzantine foundations of culture, which was later a reservoir of traditional foundations of Ukrainian culture. Galicia is considered a unique region where Byzantine and Western cultures were in dialogue, their mutual enrichment. W. Zaloziecky revealed a positive perception of Byzantine art and appealed for more thorough studies in this area. Apart from scholarly work, he lectured at the Lviv Theological Academy, travelled to Ravenna, Constantinople, and Asia Minor. These expeditions enabled scholar to make his discoveries while directly examining art objects. W. Zaloziecky published his research results in several monographs with the special attention on byzantine tradition in the Art of the Central and Southern Europe.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Айналов Д. Эллинистические основы византийского искусства. Санкт- Петербург, 1900.

Базен Ж. История истории искусства: От Вазари до наших дней. Москва, 1995.

Залозецький В. Візантійська стилізація // Літературно-науковий вістник. 1924. № 83. С. 49–58.

Залозецький В. Дві історії українського мистецтва // Стара Україна. 1925. № 7–10. С. 163–166.

Залозецький В. Між Окцидентом і Византією в історії українського мистецтва // Мистецтво і культура. Львів 1939. Вип. 1. С. 5‒17.

Залозецький В. Софійський собор у Київі і його відношення до візантійської архитектури // Записки чина св. Василія Великого. Львів, 1930. Т. 3. Вип. 3–4. С. 309–310.

Залозецький В. Церковне мистецтво. Огляд історії старохристіянського мистецтва. Львів, 1934.

Козак Р. Мистецтвознавча спадщина Володимира Сас-Залозецького // Народознавчі зошити. 1999. С. 464–469.

Павличко-Александрович Я. З Матеріали до бібліографії Володимира Залозецького // Народознавчі зошити. 1999, № 4. С. 520–527.

Пристай М. Львівська Греко-католицька духовна семінарія (1783–1945). Львів–Рудно, 2003.

Світильник істини. Джерела до історії української католицької Богословської Академії у Львові. 1928‒ 929‒ 944. Торонто‒Чікаґо, 1973. Ч. 1.

Тен Г. Фільософія штуки. Львів, 1902.

Тэн И. Философия искусства. Москва, 1996.

Brunov N. Die fünfschiffige Kreuzkuppelkirche in der byzantinischen Baukunst // Byzantinische Zeitschrift. 1927. № 27. S. 63–98.

Deluga W. Die Lemberger Forschung zur Kunst der orthodoxen Kirche // Towards Rewriting? New Approaches to Byzantine Archaeology and Art. Proceedings of the Symposium on Byzantine Art and Archaeology. Cracow, September 8–10, 2008 / Series Byzantina. Warsaw, 2010. Vol. 8. P. 267–281.

Korač V. Serbian Architecture between Byzantium and the West // Serbs in Eropean Civilization. Beograd, 1993.

Krautheimer R. Early Christian and Byzantine Architecture. Baltimore, 1965.

Sas-Zaloziecky W. Die altchristliche Kunst. Frankfurt am Main, 1963.

Sas-Zaloziecky W. Die byzantinische Baukunst in den Balkanländern und ihre Differenzierung unter abendlandischen und islamischen Einwirkungen: Studien zur Kunstgeschichte der Balkanländer. München, 1955.

Sas-Zaloziecky W. Die Byzantinische Kunst. Frankfurt am Main, 1963.

Schibille N. Hagia Sophia and the Byzantine Aesthetic Experience. London, 2016.

Strzygowski J. Die Baukunst der Armenier und Osteuropa. Wien, 1918. Bd. 2.

Vlasto A. P. The Entry of the Slavs into Christendom. An Introduction to the Medieval History of the Slavs. Cambridge, 1970.

Weigand E. Besprechungen. W. Zaloziecky. Byzanc und Abendland im Spiegel ihrer Kunsterscheinungen // Byzantinische Zeitschrift. 1937. S. 450–452.

Worringer W. Abstraktion und Einfühlung. München, 1909.

Wulff O. Altchristliche Und Byzantinische Kunst. Handbuch der Kunstwissenschaft. Berlin-Neubabelsberg, 1913.

Zaloziecky W. Byzantinische Provenienz der Sophienkirche in Kiew und der Erlöserkathedrale in Tschernihow. Wien, 1926.

Zaloziecky W. Die byzantinischen Baudenkmäler auf dem Gebiet der Ukraine // Jahrbuch für Kultur und Geschichte der Slaven. 1927. Bd. 3. H. 2. S. 209–230.

Zaloziecky W. Die Sophienkirche in Konstantinopel und ihre Stellung in der Geschichte der abendländischen Architektur. Roma, Freiburg im Breisgau, 1936.

Zaloziecky W. Ikonensammlung an der griechisch-katholischen theologischen Akademie in Lemberg // Byzantinische Zeitschrift. 1935. S. 70‒77.

Zaloziecky W. Zur Frage des byzantinischen Ursprungs der fünfschiffigen Kreuzkuppelkirche // Byzantinische Zeitschrift. 1928. № 28. S. 372–391.

Published
2020-06-26
How to Cite
Авдикович, Р. М. (2020). Wladimir Zaloziecky and European Byzantine Studies in the first half of the 20th century. Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії, 22, 120-128. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/apvvi/article/view/15888