Workers’ club as a place of presentation of the Soviet regime: agitation, entertainment, games
Abstract
During the 1920–1930s, Soviet power attached great importance to clubs for workers as institutions for popularizing socio-political ideas of a new way of life and educating a new person. Clubs were supposed to be the venue for specific rituals of the new social order («red weddings», etc.), an intermediary between political slogans and the workers’ world of everyday life. It was through such actions that the authorities sought to root in the public mind the idea of social practices that were markers of the behavior of the new Soviet person. Party leaders in their desire to transform all the social fabric of society in accordance with socialist principles could not rely solely on propaganda activities, ignore the human need for rest and entertainment. They were searching for plastic, streamlined forms of propaganda. It can be stated that in the 1920–1930s cultural workers of Kharkiv workers’ clubs actively used game forms of agitation to incorporate new socio-political ideals into the daily life of society. For this, previously existing games were Sovietized and new ones invented. Designers of the new Soviet culture carefully monitored the content of gaming practices, reacted to their changes. In the mid-1930s, in accordance with the change in the state concept of “culture”, some “Soviet” games that were popular in the first years after the establishment of Soviet power (for example, “political fishing rod”) were marked as “excesses” and removed from arsenal of propagandists. The Soviet government made every effort so that the games were not only and not so much entertainment, but became the means by which social initiatives were refracted into the everyday practices of society, becoming a part of people’s life.
Downloads
References
«Гвоздь программы» // Харьковский рабочий. 1935. 14 нояб. С. 2
Вительс. Поповские слезы (карты безбожника) // Рабочий клуб. 1925. № 8–9. С. 64–66.
ДАХО. Ф. 820. Оп. 1. Д. 1079. Л. 11.
ДАХО. Ф. 820. Оп. 1. Д. 1080. Л. 1.
Диденко Г. Д. Рабочий класс Украины в годы восстановления народного хозяйства (1921–1925). К., 1962.
Елизаров И. Я. Нужен ли рабочим праздник рождества. Материалы к антирождественской компании. Л., 1930.
История советского рабочего класса: в 6 т. Т. 2: Рабочий класс – ведущая сила в строительстве социалистического общества: 1921–1937 гг. М., 1984.
Клуб в день 1 Мая. М., 1924.
Коткин С. Новые времена: Советский союз в межвоенном цивилизационном контексте // Мишель Фуко и Россия: Сборник статей. СПб.; М., 2001.
Ловелл С. Досуг в России: «свободное» время и его использование // Антропологический форум. 2005. № 2. С. 136–173.
Лотман. Ю. Бытовое поведение и типология культуры в России XVII века // Культурное наследие Древней Руси. Истоки, становление, традиции. М., 1976.
Любавський Р. Повсякденне життя робітників Харкова в 1920-ті – на початку 1930-х років. Х., 2016.
Малкин Л. Техсуды как метод массовой техпропаганды // Клуб. 1933. № 13. С. 25–26.
Малышева С. Ю. Казанские «игры» 1924 года // Эхо веков. 2001. № 3–4. С. 274–281.
Тимашев Н. «Великое отступление» (Глава из книги) // Новый журнал. 2007. № 248 [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://magazines.gorky.media. Доступ: 1.10.2019.
Не подменять большевистскую пропаганду шумихой // Харьковский рабочий. 1934. 26 апр. С. 2.
О неправильных формах комсомольской работы // Комсомольская Правда. 1934. 27 мая. С. 1 70
Организуем отдых рабочих ночных смен // Клуб. 1933. № 2. С. 18.
Паперный В. Культура два. М., 1996. С. 41–60.
Против показной шумихи // Клуб. 1934. № 9. С. 1–2.
Рольф М. Массовые советские праздники. М., 2009.
Хейзинга Й. Homo ludens. Человек играющий. СПб., 2011.
Чацький Л. М. Саносвіткнигу в маси робітників Харківського Тракторного Заводу / Л. М. Чацький // Профілактична медицина. 1930. № 9–10. С. 168–169.