External Independent Testing in the Context of Improvement of Education Quality

  • Olexander Sydorenko Kharkiv Regional Center for Educational Quality Assessment, 6, Svobody, Kharkiv, 61022, Ukraine; National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 52-A, vul. Sich Sagittarius, Kyiv, 04053, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3282-2124
Keywords: external independent testing, education quality, monitoring, national system of the education quality monitoring, international comparative research on education quality monitoring

Abstract

The article examines the role of External Independent Testing (EIT) in creation of the national system of education quality monitoring. Defining the quality of education as socially relevant category, the author analyses changes in the public attitudes towards the EIT during the five years of its implementation. Focusing attention on such EIT's task like performance of education quality monitoring at the national level, the author concludes that EIT has to become the main tool of the national system of education quality monitoring, engine of the development and improvement of the educational sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olexander Sydorenko, Kharkiv Regional Center for Educational Quality Assessment, 6, Svobody, Kharkiv, 61022, Ukraine; National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 52-A, vul. Sich Sagittarius, Kyiv, 04053, Ukraine

Director; Doctor of Sociology, Professor, Corresponding Member,office@zno-kharkiv.org.ua

References

Модернізація України – наш стратегічний вибір : Щорічне Послання Президента України до Верховної Ради України. – К., 2011. – 416 с.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf.
3. Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти. – К. : Ленвіт, 2006. – 35 с.

Медреш Є. Як вивчають всесвітню історію і складають тести американські школярі / Є. В. Медреш // Вісник. Тестування і моніторинг в освіті. – 2006. – № 7–8. – С. 57 – 62.

Тестування та рівний доступ до якісної вищої освіти: громадська думка про ЗНО, вступ до вишів, проблеми вищої школи (загальнонаціональне опитування) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://dif.org.ua/ua/polls/2011-year/dfsrjtu.htm.

Корупція в Україні : Загальнонаціональне дослідження стану корупції у сфері вищої освіти : Базове та повторне дослідження 2008 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.pace.org.ua/content/view/155/1/lang,uk.

Вікторов В. Регулювання якості освіти як філософсько-освітянська проблема : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора філософських наук : спец. 09.00.10 «Філософія освіти» / В. Г. Вікторов. – К., 2006. – 30 с.

Максимчук Н. Моніторинг якості освіти як предмет наукового дослідження в державному управлінні [Електронний ресурс] / Наталія Юріївна Максимчук. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/tppd/2008-3/R_5/08mnyddu.pdf.

Хриков Є. Теоретико-методологічні засади моніторингу якості професійної підготовки [Електронний ресурс] / Євген Хриков. – Режим доступу : http://prof.osvita.org.ua/uk/career/articles/2.html.

Федорченко В. Педагогіка туризму [Електронний ресурс] / В. К. Федорченко, Н. А. Фоменко, М. І. Скрипник, Г. С. Цехмістрова. – Режим доступу : http://tourlib.net/books_ukr/pedtur43.htm.

Результаты единого государственного экзамена (май-июнь 2008 года) / [Общее руководство – Ершов А.Г., к. филос. наук]. – Москва, 2008. – 422 с.

Офіційний звіт про проведення зовнішнього незалежного оцінювання знань випускників загальноосвітніх навчальних закладів України в 2011 році [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://testportal.gov.ua/index.php/text/vidp.

Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи / за заг. ред. О. І. Локшиної. – К. : К.І.С., 2004. – 128 с.

Ляшенко О. Українська школа на шляху до якісної освіти [Електронний ресурс] / Олександр Ляшенко. – Режим доступу : http://innovations.kmpu.edu.ua/ENFV/2011_2/11loisyo.pdf.
Published
2017-01-26
How to Cite
Sydorenko, O. (2017). External Independent Testing in the Context of Improvement of Education Quality. Ukrainian Sociological Journal, (1-2), 21-26. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/4434
Section
Статті