POPULISM IN CONTEXT OF THE MASS-MEDIA SPACE TABLOIDIZATION: POLITICAL CULTURAL DIMENSION

  • G. М. Kuts Харківський національний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди,
Keywords: populism, mass-media, tabloidization, political culture, mass culture

Abstract

In the article it is demonstrated that the populism ideas gained popularity in the modern world thanks to the process of the mass-media tabloidization. This thing leads to a disturbing trend of outcasts (who are main consumers of populist ideas) domination in choice of future. It is noted that in context of the "mass revolt" theory by J. Ortega-y-Gasset masses consider perfect character of the modern life not as a result of organization but as a nature. That means that existing forms of social being that favour to comfort life of a mass person are considered eternal and constant. Accordingly the class of populist ideas consumers have specific politic and mental characteristics and demonstrate no interest to causes of the social life existing system. They are interested only in their own well-being without paying attention to preconditions of this well-being. In general the mass-media tabloidization is determined by populist ideas spreading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

G. М. Kuts, Харківський національний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди,

д. політ. н., професор, професор кафедри політології, соціології та культурології

 

References

Бек У. Влада і контрвлада у добу глобалізації. Нова світова політична економія / Ульрих Бек; [пер. з нім. та наук. ред. О. Юдіна]. - К. : Ніка-Центр, 2011. - 408 с.

Кіянка І. Б. Популізм як феномен політичного життя / І. Б. Кіянка // Вісник Дніпропетровського університету. Серія : Філософія. Соціологія. Політологія. - 2013. - Т. 21, Вип. 23 (4). - С. 24-29.

Куц Г. М. Перипетії формування політичного режиму в пострадянській Україні: досвід Майданів / Г. М. Куц // Сучасне суспільство : політичні науки : зб. наук. праць / Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. - Харків : ФОП Петров В. В., 2014. - Вип. 1 (5). - С. 82 - 94.

Куц Г. М. Трансформаційний потенціал лібералізму в політичному просторі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. політ. наук : спец. 23.00.02 «Політичні інститути та процеси» / Г. М. Куц. - Чернівці : Чернівецький національний університет імені Ю. Федьковича, 2011. - 36 с.

Куц Ю. О. Національна свідомість і самосвідомість у етнополітиці й державотворенні / Ю. О. Куц // Актуальні проблеми державного управління : наук. зб. - Харків : УАДУ ХФ, 2000. - № 2 (7). - С. 45 -52.

Мервін Д. Популізм / Девід Мервін // Короткий оксфордський політичний словник ; [пер. з англ. / за ред. І. Макліна, А. Макмілана]. - К. : Видавництво Соломії Павличко «Основи», 2005. - 789 с. - С. 536- 537.

Ортега-і-Гасет Х. Бунт мас / Хосе Ортега-і-Гасет // Вибрані твори / Хосе Ортега-і-Гасет ; [пер. з ісп. В. Бурггардта, В. Сахна, О. Товстенко]. - К. : Основи, 1994. - 420 с. - С. 15 - 139.

Піонтек Д. Таблоїдизація і журналістика [Електронний ресурс] / Дорота Піонтек ; [пер. з пол. О. Піддубний]. - Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/trends/1411978127/tabloidizatsiya_i_zhurnalistika/.

Поппер К. Відкрите суспільство та його вороги : В 2-х т. / Карл Поппер ; [пер. з англ. О. Коваленка]. - К. : Видавництво «Основи», 1994. - Т. 1 : У полоні Платонових чарів. - 444 с.

Тард Ж. Законы подражанія. (Les lois de Limitation) / Ж. Тард ; [переводъ съ французскаго]. - С- Петербургъ : Издаше Ф. Павленкова, 1892. - 372 с.

Тойнбі А. Дослідження історії : В 2 т. / Арнольд Тойнбі ; [пер. з англ. В. Шовкуна]. - К. : Основи, 1995. - Т. 1. - 614 с.
Published
2017-11-24
Cited
How to Cite
KutsG. М. (2017). POPULISM IN CONTEXT OF THE MASS-MEDIA SPACE TABLOIDIZATION: POLITICAL CULTURAL DIMENSION. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Theory of Culture and Philosophy of Science", (57), 111-115. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2017-57-18