Update Problems of the Conceptual Apparatus for Mass-Media Sociology Under Personified Communications in Networks

Keywords: mass media sociology, personification, information space, goal communication space

Abstract

Transformation and change the asymmetric relationship at the information space into symmetrical set mass-media sociologists question of finding the most adequate categorical apparatus that would explain the new processes and appearance of new actors in the goal communicated mediaspace. Formation of personalized information field, "intrapersonalization" (individualization of its information selection as a manifestation of the "I"-subjective), or in the case of interpersonal communication at the networks – personified "interpersonalization" trends of "participatory journalism"– all this requires modern sociological explanation and improvement of scientific discourse (particularly relevant categorical apparatus) that allows to penetrate deeply into the study of new mediaprocess.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olga Susskaya, National University of "Kyiv-Mohyla Academy", 2, st. G. Skovoroda, Kyiv, 04070, Ukraine,

Phd (Philological), Associate Professor, Department of Public Relations, School of Social Sciences and Social Technologies

References

Бурдье П. Практический смысл / Пьер Бурдье ; пер. с фр. А. Т. Бикбова, Е. Д. Вознесенской, С. Н. Зенкина, Н. А. Шматко; под ред. Н. А. Шматко. – М. : Ин-т эксперим. социологии . – СПб. : Алетейя, 2001. – 562 с.

Доброносова Ю.Д. Потенціал неінструментального розуміння новітніх цифових медіа / Ю. Д. Доброносова // Практична філософія: Український науковий журнал. – К.: Благодійна організація «Центр практичної філософії». – № 4. – 2013. – С. 57-67.

Еліас Н. Процес цивілізації. Соціогенетичні і психогенетичні дослідження / Н. Еліас; пер. з нім. О.Логвиненка, ред. Н. Цісик. – К.: Видавничий дім «Альтернативи», 2003. – 672 с.

Злобіна О., Мартинюк І., Соболева Н., Тихонович В. Соціальний простір життя як суб’єктивна символічна реальність. Колект моногр. Інститут соціології НАНУ. – К., 2004. – 299 с.

Лотман Ю. М. Культура и взрыв / Ю. М. Лотман.– М. : Гнозис : издат.группа «Прогресс», 1992. – 272 с.

Маклюэн Г. М. Понимание Медиа. Внешние расширения человека / Герберт Маршалл Маклюэн; Пер. с англ. В.Николаева; Загл. ст. М. Вавилова – 3-е изд. – М.: Кучково поле, 2011. – 464 с.

Мартен Д., Мецжер Ж.-Л., П’єр Ф. Соціологія глобалізації / Домінік Мартен, Жан-Люк Мецжер, Філіп П’єр; пер. з франц. Є. Марічева. – К.: Вид. дім «КМ Академія», 2005.– 302 с.

Результати досліджень соціологічної групи «Рейтинг». [ Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://ratinggroup.ua/research/ukraine/emocionalnaya_ocenka_usloviy_zhizni_ukraincev.html

Соболевська М. Епістемологічний розрив як стимул розвитку сучасної соціологічної теорії /М. Соболевська // Соціальні виміри суспільства. Зб. наук. праць. Вип.4 (15). – К., Ін-т соціології НАНУ, 2012. С. 27 – 40.

Сусская О. А. Гуманизация и персонификация масс-медиа: Гуманизация и персонификация коммуникативного взаимодействия в медиапространстве. Монография. – Saarbrucken: LAP LAMBERT Academic Publishing, AV Akademikerverlag GmbH &Co. KG, 2013. – 110 c.

Сусська О. О. Інформаційне поле особистості. Формування інформаційного вибору аудиторії в умовах сучасного соціокультурного середовища: Монографія / О. О.Сусська. – К.: ДАКККіМ, 2003. – 188 с.

Сусська О. О. Персоніфікація інформаційного обміну: монографія / О. О. Сусська. – К.: Видавництво «Логос», 2013. – 256 с.

Сусська О. О. Перспективи системного та екоантропологічного підходів у дослідженнях медіакомунікативного простору/ О. О. Сусська // Мультиверсум. Філософський альманах / гол. ред. Лях В.В. – Випуск 8 (126). – К., 2013. – С. 37-50.

Элиас Н. Общество индивидов. – М.: Праксис, 2001.

Boorstin D.J. The image. A guide to pseudo-events in America/ D. J. Boorstin. – New York, 1987. 16. The quality and independence of British journalism // www.populationmedia.org
Published
2018-02-23
How to Cite
Susskaya, O. (2018). Update Problems of the Conceptual Apparatus for Mass-Media Sociology Under Personified Communications in Networks. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 39, 80-84. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/9849
Section
Theoretical and Methodological Problems of Sociology