Cinema on Ukrainian TV Screen: Results of Content-Analysis Listings

  • Oksana Shelomovska Dniprodzerzhinsk State Technical University, Department of Sociology, 2, Dniprobudivs'ka St., Kamianske (Dniprodzerzhinsk), Dnipropetrovs'ka oblast, 51900, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3409-9435
Keywords: movie, film, film production, television, satellite, broadcast net, content-analysis

Abstract

The main positions, results and conclusions of the study of the current state-run movies and features on Ukrainian TV channels are presented in this paper. Results of content analysis of television programs of leading TV channels («STB», «1+1», «New Channel», “Enter-film”, «2+2») in January-March 2016 are considered. Channels more focused on showing movies on broadcast network are revealed. Broadcasting of films takes a significant share of airtime. Leader in films demonstrating is channel «Enter-film». The smallest number of movies was shown on the TV channel «STB». The films are usually showed in prime-time weekdays. The most popular genres of films are determined. Analysis of their representation in the air each channel was make. Comedies, drams and thrillers largely prevail in the broadcasting. Sports and historical movies were presented in the smallest volume. Countries, which production dominates on Ukrainian television, are determined. A significant level of americanization of modern broadcasting is proved. Quantitative figures on US products domination on Ukrainian television are presented in this article. It is argued that the most ukrainized channel according to showing of films is «2+2». The set of films was analyzed in terms of years of creation. Movies created at the beginning of the XXI century are dominate on the modern screens.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oksana Shelomovska, Dniprodzerzhinsk State Technical University, Department of Sociology, 2, Dniprobudivs'ka St., Kamianske (Dniprodzerzhinsk), Dnipropetrovs'ka oblast, 51900, Ukraine

PhD in Public Administration, Associate Professor, Department of Sociology, o_nix@ukr.net

References

Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека / М. Маклюэн ; пер. с англ. В. Николаева. – М. : Жуковский, «КАНОН-пресс-Ц», «Кучково поле», 2003. – 464 с.

Кракауэр З. Природа фильма. Реабилитация физической реальности / З. Кракауэр, пер. с англ. Д. Соколовой. – М. : «Искусство», 1974. – 235 с.

Симчера К.В. Социология искусства: Д. Прокоп и З. Кракауэр / К.В. Сімчера, Г.В. Кочегарова // Социологические исследования. – 1993. – № 11. – С. 131 – 137.

Мкртычева М.С. Кино как предмет социологического изучения: возможности и перспективы / М.С. Мкртычева // Теория и практика общественного развития. – 2012. – № 12. – С 103 – 117.

Жабский М.И. Кино в современном обществе: функции – воздействие – востребованность / М.И. Жабский, К.А. Тарасов, Ю.У. Фохт-Бабушкин. – М. : НИИ Киноискусства, 2000. – 376 с.

Иоскевич Я.Б. Социокультурное функционирование кинематографа : автореф. дис… д-ра. Искусствоведения : 17.00.08 / Я.Б. Иоскевич. – М., 1991. – 42 с.

Сорока Ю.Г. Возвращение героя в постсоветском кинематографе как факт восприятия социальной реальности / Ю.Г. Сорока // Социология: теория, методы, маркетинг. – 2003. – № 3. – С. 175 – 182.

Виставкіна Д.О. Типологія кіноспоживання в сучасному соціокультурному просторі України : автореф. дис… канд. соц. наук : 22.00.04 / Виставкіна Д.О ; Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна. – Х., 2009. – 24 с.

Гайданка Д.В. Дискурс кіно в ракурсі новітніх парадигм: особливості й типологія / Д.В. Гайданка // Наук. вісник Міжнародного гуманітарного університету. – 2015. – № 16. – С. 99 – 101.

Брюховецька Л. Кіногерої: сила впливу / Л. Брюховецька. // Слово : Всеукраїнський культурологічний тижневик. – Режим доступу : http://slovoprosvity.org/2012/02/08/кіногерої-сила-вплив. – Назва з екрану.

Топ-телеканалов Украины в феврале 2016. – Режим доступа : http://mresearcher.com/2016/03/top-telekanalov-ukrainy-v-fevrale-2016.html. – Загл. с экрана.

Nielsen Украина: рейтинг телеканалов Украины за июнь 2015 года. – Режим доступу : http://mresearcher.com/2015/07/nielsen-ukraina-rejting-telekanalov-ukrainy-za-iyun-2015-goda.html. – Назва з екрану.
Published
2017-03-27
How to Cite
Shelomovska, O. (2017). Cinema on Ukrainian TV Screen: Results of Content-Analysis Listings. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 37, 183-193. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8051
Section
Empirical Researches of Modern Society