Футбольний хуліганізм: соціологічне тлумачення крос-національних розбіжностей та подібностей
Анотація
Футбол – це одне з найпопулярніших спортивних змагань у світі. Мільйони людей грають у нього, але ще більше вболівають за тих, хто грає у футбол. Суспільство завжди приділяло особливу увагу поведінці футбольних уболівальників, перш за все її антисоціальним проявам. Випадки порушення громадського порядку, що так чи інакше пов'язані з футболом, траплялися
протягом усієї його історії. В рамках соціологічної рефлексії щодо цих феноменів важливо розрізняти спонтанні прояви насильства серед футбольних вболівальників й поведінку організованих груп. Футбольний хуліганізм як соціальне явище актуалізується у другій половині ХХ століття. В межах сучасного соціологічного дискурсу існує декілька основних теоретичних моделей розуміння футбольного насильства. У поясненні футбольного хуліганізму традиційно домінують теоретичні підходи британських науковців, але варто усвідомлювати, що вони спираються на результати аналізу локальних (британських) особливостей футбольної
культури і враховують конкретний соціальний контекст формування та розвитку футбольного хуліганізму. При цьому в даних теоріях робляться спроби узагальнення форм і проявів футбольного хуліганізму. Проте, незважаючи на існуючу традицію теоретичного панування, з одного боку, і глобалізацію футбольної культури - з іншого, існують значні міжнаціональні
відмінності у формах і проявах футбольного хуліганізму. Ця стаття є спробою осмислення і пояснення футбольного хуліганізму як відносно однорідного соціального явища, що можливе завдяки його інтерпретації як особливої субкультури, існування якої визначається реалізацією особливого набору пов'язаних з футболом колективних (навколофутбольних) практик, тобто
повсякденних дій людини, які конструюють та виявляють її ідентичності та відбуваються завдяки засвоєнню засобів соціального існування в контексті спілкування. Отже, навколофутбольні практики є узвичаєними діями, які інтерналізуються завдяки відвідуванню футбольних стадіонів, спілкуванню з носіями субкультур футбольних фанатів та футбольних хуліганів або спостереженню за ними. Навколофутбольні практики є когнітивним елементом футбольного хуліганізму. Колективний характер практик та їхня різноманітність дозволяють виокремити стилі реалізації навколофутбольних практик. Відмінності цих стилів перш за все пов’язані з насильницькими діями футбольних хуліганів. Можна виділити два основних стиля (чи стратегії) реалізації навколофутбольних практик. Умовно їх можна назвати «південний» та «північний» стилі. Основним критерієм виокремлення цих стилів є структурні характеристики та базові принципи реалізації насильницьких практик футбольних хуліганів.
Завантаження
Посилання
Dunning E., Murphy P., Waddington I. and Astrinakis A. (eds) Fighting fans. Football Hooliganism as a World Phenomenon. / E. Dunning, P. Murphy, I. Waddington and A. Astrinakis (eds) // Dublin: University College Dublin Press, 2002. - 270 p.
Артёмов П.Н. Моральные паники как фактор актуализации социологического изучения молодёжных субкультур (на примере субкультуры футбольных хулиганов) / П.Н.Артёмов. // Методологія теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства// Збірник наукових працю. Харків: Видавничий центр ХНУ ім.В.Н. Каразіна, 2005. – c. 652-656
Spaaij R. Football Hooliganism as a Transnational Phenomenon: Past and Present Analysis: A Critique – More Specificity and Less Generality / R. Spaaij // The International Journal of the History of Sport Vol. 24, No. 4, April 2007, p. 411 – 431
Robertson R. Globalization / R. Robertson. // Sage. - London: 1992.
Duke V., Crolley L. Football spectator behaviour in Argentina: a case of separate evolution / V. Duke, L.Crolley // Sociological Review 44: 1996. – p. 272-293
Heidegger M. Being and Time. / Trans. J. Macquarrie and E. Robinson. San Francisco: Harper, 1962. - 592 p.
Hannerz U. Transnational connections. Culture, people, places / U. Hannerz // Routledge.- London: 1996. –216 p.

