Evaluation of Tolerance in the Textbooks of History: Empirical Indicators for Content- Analysis
Keywords:
tolerance, history education, the empirical indicators, content analysis
Abstract
The paper demonstrates the system of empirical indicators used to assess tolerance in textbooks on the history of the method of content analysis. Given the possibilities of the method for the testing of hypotheses the correspondent units of analysis have been developed. The author proves the basic categories of analysis for the assessment of the tolerance in the textbooks of history, multiculturalism, political correctness, biased presentation, promotion of tolerance, rationalization, visualization, and pluralism of opinions.
Downloads
Download data is not yet available.
References
1. Диагностика толерантности в средствах массовой информации / под ред. к.и.н. В. К. Мальковой. – М., 2002. – 352 с.
2. Новикова Т. В. Анализ принципов толерантности в текстах СМИ / Татьяна Новикова // Relga. –– 2006. – № 21 (143). – [Электронный ресурс]. – Научно-культурологическое сетевое издание для интеллигенции. – Режим доступа : http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tgu-www.woa/wa/Main?level1=authors&userid=288
3. Викладання історії в школі: на шляху до толерантності / Аналітичний звіт за результатами реалізації проекту № 41123. Проект реалізовано за фінансової та організаційної підтримки Міжнародного фонду "Відродження" (жовтень 2010 - травень 2011 рр., м. Харків). – [Електроний ресурс]. – Східноукраїнський Фонд соціальних досліджень. – Режим доступу : http://www.sociology.kharkov.ua/fond/report/
4. Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки для використання в основній і старшій школі у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням українською мовою у 2010/11 навчальному році. – [Електронний ресурс]. – Офіційний сайт Міністерства освіти та науки, молоді та спорту України. – Режим доступу : www.mon.gov.ua
5. Смирнов Л. В. "Терпимость" или "вседозволенность": дополнительность содержания и логики построения понятия / Л. В. Смирнов // Одиссей. Человек в истории / Ин-т всеобщей истории. – М. : Наука, 2004. – С. 205–225.
6. Даниленко О. А. Социологическое измерение конфликта / О. А. Даниленко. – Х. : ХНУ имени В. Н. Каразина, 2003. – 242 с.
2. Новикова Т. В. Анализ принципов толерантности в текстах СМИ / Татьяна Новикова // Relga. –– 2006. – № 21 (143). – [Электронный ресурс]. – Научно-культурологическое сетевое издание для интеллигенции. – Режим доступа : http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tgu-www.woa/wa/Main?level1=authors&userid=288
3. Викладання історії в школі: на шляху до толерантності / Аналітичний звіт за результатами реалізації проекту № 41123. Проект реалізовано за фінансової та організаційної підтримки Міжнародного фонду "Відродження" (жовтень 2010 - травень 2011 рр., м. Харків). – [Електроний ресурс]. – Східноукраїнський Фонд соціальних досліджень. – Режим доступу : http://www.sociology.kharkov.ua/fond/report/
4. Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки для використання в основній і старшій школі у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням українською мовою у 2010/11 навчальному році. – [Електронний ресурс]. – Офіційний сайт Міністерства освіти та науки, молоді та спорту України. – Режим доступу : www.mon.gov.ua
5. Смирнов Л. В. "Терпимость" или "вседозволенность": дополнительность содержания и логики построения понятия / Л. В. Смирнов // Одиссей. Человек в истории / Ин-т всеобщей истории. – М. : Наука, 2004. – С. 205–225.
6. Даниленко О. А. Социологическое измерение конфликта / О. А. Даниленко. – Х. : ХНУ имени В. Н. Каразина, 2003. – 242 с.
Published
2019-08-29
How to Cite
Korytnikova, N. (2019). Evaluation of Tolerance in the Textbooks of History: Empirical Indicators for Content- Analysis. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (993), 74-78. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/14060
Issue
Section
Theoretical and Methodological Problems of Sociology