Development of Ukrainian Regional Mass Media in the Conditions of Communicative Space Globalization

  • Oksana Chernyavska V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine
  • Liliya Zmiy V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine
Keywords: globalization, localization, globalization of the mass media, regional mass media

Abstract

Main trends of development of Ukrainian regional mass media in globalized communication space are considered in the paper. It is emphasized that the impact of globalization is complex and controversial, but the opposition "global vs local" is not antagonistic. It is shown how globalization of communication space affects functioning of regional mass media in the national media system and how exactly media organizations of the local level join the global communicative trends and how they react on them in their activity. It is proved that the impact of globalization on local media has greatly complicated the information and communication processes in the society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oksana Chernyavska, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine

PhD of Sociology, Associate Professor, Department of Applied Sociology, o.v.chernyavskaya@gmail.com

Liliya Zmiy, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine
Researcher at the Department of Applied Sociology, lilium@list.ru

References

1. Вартанова Е. Л. Глобализация и масс-медиа России / Е. Л. Вартанова // Вестник Московского университета. Сер. 10: Журналистика. – 2005. – № 4. – С. 9-24.

2. Лалл Дж. Мас-медіа, комунікація, культура: глобальний підхід. – Пер. за англ. О. Гриценка та ін.; за ред. О. Гриценка та Н. Гончаренко. – К.: КІС., 2002. – 264 с.

3. Бек У. Космополитическое общество и его враги / У. Бек // Журнал социологии и социальной антропологии. – 2003. – Том VI. – №1. – С. 24-53.

4. Burton G. Media and Society: Critical Perspectives/ Greame Burton. – OpenUniversityPress, McGraw-Hill Education, 2005. – 393 p.

5. Robertson R. Globalization or glocalization? /R. Robertson // Robertson R., White K.E. (Ed.). Globalization. Critical concept in sociology. Vol. III. – London. – 2003. – 214 p.

6. Сергеев Е. Ю. Средства массовой коммуникации в условиях глобализации // Е. Ю. Сергеев / TERRA HUMANA. – 2009. – №1. – С. 119.

7. Smith A. The Age of Behemoths: The Globalization of Mass Media Firms. / A. Smith // – Priority Press – N. Y., 1991. – Р. 10.

8. Zerfas A., Boelter D. Dieneuen Meinungsmacher. Weblogsals Herausforderungfür Kampagnen, Marketinf, PR und Medien. / A. Zerfas, D. Boelter // Dieneuen Nausner&Nausner; Aufl. – 2005. – 191 s.

9. Кабінет Міністрів. Доповідь про стан та перспективи розвитку інформатизації та інформаційного суспільства в Україні за 2010 рік (проект) [Електронний ресурс]. – Режим доступу :http://www.dknii.gov.ua/2010- 09-14-09-33-59/2010-09-14-09-36-42.html. – Назва з екрану

10. "Gemius: в Україні 11,3 млн. користувачів інтернету, в Києві та області – майже 5 млн." [Електронний ресурс]. – Режим доступу :http://www.uapp.org/pub?analitics/10654.html?begin=13. — Назва з екрану

11. Українське суспільство 1992-2010. Соціологічний моніторинг / За ред. д. ек. н. В. Ворони, д. соц. н. М. Шульги. – К. : Інститут соціології НАН України, 2010. – С. 370.

12. "Результаты опроса журналистов в регионе Европа – Ближний Восток – Африка (EMEA)" [Електронний ресурс]. — Режим доступу :http://www.uapp.org/pub_analitics/9203.html. — Назва з екрану

13. Паньо К., Паньо Т. Панове, тост! / К. Паньо, Т. Паньо // Дзеркало тижня. – № 2. – 26.01.2007. – С. 16.

14. Україна в 2010 році: щорічні оцінки суспільно-політичного та соціально-економічного розвитку: монографія / за заг. ред. А. В. Єрмолаєва. – К. : НІСД, 2010. – С.16.

15. Гелд Д., МакГрю Е., Голдблатт Д., Перратон Дж. Глобальні трансформації. Політика, економіка, культура. Пер. з англ. Переднє слово Ю. Павленка. – К.: Фенікс, 2003. – С. 407.

16. Бек У. Космополитическая глобализация / У. Бек //www.globalaffairs.ru/articles/2328.html. – [Електронний ресурс]. – Назва з екрану.

17. Хоменок О. Друковані медіа: огляд // Іванов В. Український медіа-ландшафт — 2010. Фонд Конрада Аденауера. – 2011. – 40 с.

18. Walby S. The Myth of Nation-State: Theorizing Society and Politicsina Global Era // Sociology. – Vol. 37. – № 3. – August2003. – P. 529-546/

19. Зернецька О.В. Засоби масової комунікації в сучасній світовій політичній ситуації / О. В. Зернецька // Соціальна психологія. – 2007. – С. 44-52.

20. Хоменко Т. ЗМІ в контексті міжкультурного діалогу доби глобалізації / Т. Хоменко // Вісник Львівського університету. Серія журналістика. – 2007– Вип. 30. – С. 66.

21. Гриценко О.М. Мас-медіа у відкритому інформаційному суспільстві й гуманістичні цінності: Монографія. / О.М. Гриценко. – К.: ВПЦ "Київський університет", 2002. – С.23.

22. "Перший обмін делегаціями в інформаційній сфері між Харківською та Бєлгородською областями відбудеться в серпні" 20 липня 2010 р. // Веб-сайт Харківської обласної державної адміністрації // Електронний ресурс. – Режим доступу : http://kharkivoda.gov.ua/uk/news/view/id/1400. – Назва з екрану

23. Kumar K. International Assistanceto Promote Independent Mediain Transitionand Post-conflict Societies / K. Kumar // Democratizations. – Vol. 13. – № 4. – August 2006. – Р. 652-667.

24. Заславская Т. И., Ядов В. А. Социальные трансформации в России в эпоху глобальных изменений // Доклад на открытии III Социологического конгресса, 21 октября 2008 г. http://www.polit.ru/science/2008/10/29/soctransformations.html. – Електронний ресурс : – Назва з екрану.

25. Ручка А. В. Медіа і глобальна культура / А. В. Ручка // Медіа. Демократія. Культура / За ред. Н. Костенко, А. Ручки. – К. : Інститут соціології НАН України, 2008. – 356 с.

26. Тоффлер Э. Третья волна – М. : АСТ, 2010. – С.267.

27. Burton G. Media and Society: Critical Perspectives (Issues in Cultural and Media Studie. OpenUniversityPress. 2005. McGraw-Hill Education. – Р. 329.

28. Куренной В. Медиа-средства в поисках целей / В. Куренной / Отечественные записки. — 2003. — №4 // http://magazines.russ.ru/oz/2003/4/2003_4_2.html. – Назва з екрану.
Published
2019-08-19
How to Cite
Chernyavska, O., & Zmiy, L. (2019). Development of Ukrainian Regional Mass Media in the Conditions of Communicative Space Globalization. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (1045), 126-133. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13882
Section
Empirical Researches of Modern Society