Contradictions of the Practices of Consumption as the Specific Sources of Social Tension in the Contemporary Public Space
Abstract
The article substantiates the theoretical and practical significance of a sociological understanding of the contradictions of the practices of consumption as the specific sources of social tension in the contemporary public space of economic, political and sociocultural communications. It was emphasized that at the present stage of global and regional social transformations consumption is an important determinative factor of the value orientations by the population and becomes the specific subject-matter of scientific discussions both in Ukraine and abroad. The situation of conceptual uncertainty of the phenomenal and procedural features of the concept of «consumption», which reflects significant changes in the traditional views to consumption as one of the most important identification criteria of the social differentiation of society is analyzed by the author. The proofs of the scientific understanding of consumption as the fundamental civilization transcultural factor for providing organization and technological development of the contemporary production systems and as the effective resource exchange between individual and collective actors of public life are presented. It is argued that under conditions of the intensive global resource exchange, which caused by the activities of TNCs and by the processes of global human migration, the social influence of the new dysfunctional manifestations of consumption in the public space of the contemporary societies reflect the processes of real competition between different models of consumption and also reflect the increasing manipulative influence of mass media and of advertising as technological means of translation of values ideology of consumerism and the standards of elite consumption, without taking into account the existing deep social and economic inequalities in consumption practices by individual and collective actors. In the article is also proposed by the author the scientific research strategy which is oriented to understanding and studying the processes of intensification of the dysfunctional manifestations of consumption practices as the specific sources of social tension in order to develop effective managerial technologies for humanizing social life.
Downloads
References
The consumer society / edited by Neva R. Goodwin, Frank Ackerman, and David Kiron. Washington, D.C. : Island Press, 1997. 385 p.
Потребление. Большой толковый социиологический словарь (Collins). Том 2 (П-Я). пер с англ. М.: Вече, АС Т, 2001. 528 с.
Тарасенко В. И. Социология потребления: методологические проблемы. К.: Наукова думка. 1993. 165 с.
Пилипенко В. Є. Українська соціологія сьогодні: дослідження основних сфер життєдіяльності суспільства: Монографія. Л.:ЗУКЦ, 2012. 326 с.
Лапіна В. Глобалізація моделі надмірного споживання як джерело соціальної напруженості та нових соціальних конфліктів. ІІІ Конгрес САУ «Нові нерівності – нові конфлікти: шляхи подолання». Наук. Вид. : Харків, 12-13 жовтня 2017 року. С. 59-61.
Лапіна В. В. Дисфункціональний вплив рекламно-інформаційної діяльності в сучасному європейському просторі: правові та соціальні чинники. Міжнародні відносини: теоретико-практичні аспекти: зб. наук. пр. Вип.2. М-во освіти і науки України, М-во культури України, Київ. Нац. Ун-т культури ї мистецтв. Київ: Вид. центр КНУКіМ 2018. С. 205-215.
Lapina V. The archetype of consumption and its contradictions in the contemporary european space of economic and social interactions. Public management: collection. No 4 (14) June 2018 (Special edition). Kyiv : ДП “Видавничий дім «Персонал», 2018. С. 159-170.
Бурдье П. Социолог под вопросом. Cоциология под вопросом . Социальные науки в постстктуралисткой персперктиве. Альманах Российско-франзузского центра социологии и философии Института с оциологии РАН. М.: Праксис, Ин-т эксперимент. социологии 2005. С.125-148.
Бурдье П. Различение: социальная критика суждения; пер. О. И. Кирчик. Экономическая социология электронный журнал Том 6. №3. Май 2005. С. 25-49 URL: https://ecsoc.hse.ru/data/2011/12/08/1208204931/ecsoc_t6_n3.pdf (дата звернення: 9.10.2018).
Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры. М.: Республика, 2006. 269 с.
Бодрийяр Ж. К критике политической экономии знака. / пер. с фр. Д. Кралечкина. М. : Академический проект, 2007. 335с .
Ritzer George: The McDonaldization of Society. Thousand Oaks: Pine Forge Press, 1993. Ritzer George: Expressing America. A Critique of the Global Credit Card Society. Thousand Oaks: Pine Forge Press, 1995. P. 221-226.
Джеймісон Ф. Постмодернізм, або Логіка культури пізнього капіталізму; прер. з англ. П.Дениска. К.: «Курс». 2008. 504с.
Маклюэн М. Понимание Медиа: Внешние расширения человека. М., Жуковский: «КАНОН-пресс-Ц», «Кучково поле», 2003. 464 с.
Больц Н. Азбука медия. М. : Европа, 2011. 136 с.