The audio code of the novel by Guy de Maupassant “Strong like Death” (“Fort comme la mort”)

  • Ирина Робертовна Мурадова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Keywords: G. de Maupassant, “Strong like Death”, intermediality, audio code, musical ecphrasis

Abstract

The article is devoted to the analysis of the audio poetics of the novel by G. de Maupassant “Strong like Death”. It is established that the mimetic musical ecphrasis (verbal descriptions and references to the works of J. Haydn, R. Schumann, F. Schubert, S. Gounod) – monological, complete and incomplete, discrete – perform the characterological, expressive, emotional and plot-compositional functions in the novel, creating an inner plot of the nuanced psychic life of the protagonist. The problems of the novel are embodied in non-musical audio ways (first and foremost, it is an alarming striking of the clock).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ирина Робертовна Мурадова, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

старший викладач кафедри історії зарубіжної літератури
і класичної філології

References

1. Геллер Л. М. Воскрешение понятия или Слово об экфрасисе / Л. М. Геллер // Экфрасис в русской литературе: Труды Лозаннского симпозиума. – М., 2002. – С. 5–22.

2. Гир А. Музыка в литературе: влияния и аналогии / А. Гир; перев. с нем. И. Борисовой // Вестник молодых ученых. Сер. : Гуманит. науки. – СПб., 1999. – № 1. – С. 86–99.

3. Данилин Ю. И. Жизнь и творчество Мопассана: монография / Ю. Данилин. – М. : Худож. лит., 1968. – 256 с.

4. Евнина Е. М. Проблема литературного импрессионизма и различные тенденции его развития во французской прозе конца XIX – начала XX века / Е. Евнина // Импрессионисты, их современники, их соратники. – М., 1976. – С. 254–287.

5. Кирнозе З. И. Мопассан Ги де // Зарубежные писатели: в 2 ч. – М. : Дрофа, 2003. – Ч. 2. – С. 98–105.

6. Котелевская В. В. Русская германистика: Ежегодник Российского союза германистов. Т. 10. – М.: Языки славянской культуры, 2013. – С. 99–106.

7. Лотман Ю. М. Семиосфера / Ю. М. Лотман. – СПб. : Искусство, 2001. – 704 с.

8. Мопассан Г. де. Жизнь пейзажиста / Ги де Мопассан // Собр. соч. в 12 т. – М. : Правда, 1958. – Т. 11. – С. 149–368.

9. Мопассан Г. де. На воде / Ги де Мопассан // Собр. соч. в 12 т. – М. : Правда, 1958. – Т. 7. – С. 263–360.

10. Мопассан Г. де. Сильна как смерть / Ги де Мопассан // Собр. соч. в 12 т. – М. : Правда, 1958. – Т. 8. – С. 149–368.

11. Тишунина Н. В. Методология интермедиального анализа в свете междисциплинарных исследований / Н. В. Тишунина // Методология гуманитарного знания в перспективе XXI века : материалы междунар. науч. конф. / Санкт–Петербур. филос. об-во. – СПб., 2001. – C. 149–154.

12. Фарино Е. Введение в литературоведение: учеб. пос. / Ежи Фарино. – СПб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2004. – 639 с.

13. Яценко Е. В. Любите живопись, поэты. Экфрасис как художественно-мировоззренческая модель / Е. В. Яценко // Вопросы философии. – 2011. – № 11. – С. 47–57.
Published
2017-12-12
How to Cite
Мурадова, И. Р. (2017). The audio code of the novel by Guy de Maupassant “Strong like Death” (“Fort comme la mort”). The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (76), 325-329. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/9338
Section
Analysis of the artistic text and the integrity of the work of art