Кінематографічні коди як засіб зміни комунікативних ролей в англомовному кінодискурсі
Ключові слова:
зміна комунікативних ролей, кінематографічні коди, кінодискурс, операціональна метадискурсивна категорія, точка потенційного переходу мовленнєвого ходу
Анотація
У статті розглянуто кінематографічні коди у аспекті їхньої ролі у процесі зміни комунікативних ролей у англомовному кінодискурсі. Розглянуто різні кінематографічні коди у взаємодії з вербальними та невербальними засобами зміни комунікативних ролей, які вказують на точку потенційного переходу мовленнєвого ходу.
Завантаження
##plugins.generic.usageStats.noStats##
Посилання
1. Аристов С.А. Коммуникативно-когнитивная лингвистика и разговорный дискурс / С.А. Аристов, И.П. Сусов // Лингвистический вестник : сб. науч. трудов. – Вып. 1. – Ижевск, 1999. – С. 5–10.
2. Аристов С.А. Прагмалингвистическое моделирование мены коммуникативных ролей : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. филол. наук : спец. 10.02.19 «Теория языка» / С.А. Аристов. – Тверь, 2001. – 19 с.
3. Горюнова Н.Л. Художественно-выразительные средства экрана. Ч. I. Пластическая выразительность кадра / Н.Л. Горюнова. – М. : Изд-во Ин-та повышения квалификации работников телевидения и радиовещания, 2000. – 41 с.
4. Изволов Н. Феномен кино. История и теория / Н. Изволов. – М. : Материк, 2005. – 164 с.
5. Зайченко С.С. Некоторые особенности кинодискурса как знаковой системы / С.С. Зайченко. – Тамбов : Грамота, 2011. – № 4. – С. 82-86.
6. Кубрякова Е.С. О тексте и критериях его определения. Текст. Структура и семантика. Т. 1. / Е.С. Кубрякова. – М., 2001. – С. 72–81.
7. Кубрякова Е.С. Язык и знание: На пути получения знаний о языке: Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира / Е.С. Кубрякова / Рос. Академия наук. Ин-т языкознания. – М. : Языки славянской культуры, 2004. – 560 с.
8. Лавриненко И.Н. Стратегии и тактики мены коммуникативных ролей в современном англоязычном кинодискурсе : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. філол. наук : спец. 10.02.04 «Германская филология» / И.Н. Лавриненко. – Харьков : ХНУ имени В.Н. Каразина, 2011. – 20 с.
9. Лотман Ю.М. Семиотика кино и проблематика киноэстетики / Ю.М. Лотман. – Таллин : Ээсти Раамат, 1973. – 140 с.
10. Лотман Ю.М. Диалог с экраном / Ю.М. Лотман, Ю.Г. Цивьян. –Таллинн : Александра, 1994. – 213 с.
11. Лотман Ю.М. Об искусстве. Структура художественного текста. Семиотика кино и проблемы киноэстетики / Ю.М. Лотман. – СПб. : Искусство, 1998. – 704 с.
12. Макаров М.Л. Основы теории дискурса / М.М. Макаров. – М. : ИТДГК "Гнозис", 2003. – 280 с.
13. Постмодернизм : энциклопедия / сост. и науч. ред.: А. А. Грицанов, М. А. Можейко. – Минск : Интерпрессервис : Кн. дом, 2001. – 1038 с.
14. Морен Э. Кино, или воображаемый человек (Фрагменты) [Электронный ресурс] / Э. Морен ; пер. М. Ямпольского // Essais d'antropologie sociologique. – Paris : Les Editions de minuit, 1956. – P. 97–132. – Режим доступа : http://www.psychology.ru/library/00039.shtml/ Morin, Edgar. Le cinema ou J'homme imaginaire.
15. Слышкин Г.Г. Кинотекст (опыт лингвокультурологического анализа) / Г.Г. Слышкин, М.А. Ефремова. – М. : Водолей Publishers, 2004. – 153 с.
16. Сусов И.П. Лингвистическая прагматика / И.П. Сусов. – Винница : Нова Книга, 2009. – 272 с.
17. Шевченко И.С. Метадискурсивные категории диалогического дискурса / И.С. Шевченко // Функциональная лингвистика : сб. науч. трудов. – Симферополь, 2011. – Т. 2, № 2. – С. 292 – 294.
18. Эйзенштейн С.М. Монтаж / С.М. Эйзенштейн. – М. : ВГИК,
1998. – 193 с.
19. Эко У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию / У. Эко. – СПб. : ТОО ТК «Петрополис», 1998. – 432 с.
20. Ямпольский М.Б. Семиотика кино [Электронный ресурс] / М.Б. Ямпольский. – Режим доступу : http://istoriya-kino.ru/kinematograf/item/f00/s02/e0002678/index.shtml]
21. Berger A. Media Analysis Techniques / A. Berger. – Beverly Hills, CA : Sage, 1982. – 160 р.
22. Franck D. Zwischenmenschliche Verhandlung versus intersubjektive Norm / D. Franck, G. Franck // Papiere zur Linguistik. – 1986. –
№ 35 (2). – S. 55–79.
23. Goffman E. On Face-Work: An Analysis of Ritual Elements in Social Interaction / E. Goffman // Psychiatry: Journal of Interpersonal Relations, Vol. 18, Issue 3. – 1955. – P. 213–231.
24. Miller G.A. Review of J.H. Greenberg (Ed.) / G.A. Miller // Universals of Language. – Contemporary Psychology. – 1963. – Vol. 8. – P. 417–418.
REFERENCES
Aristov, A.A. (2001). Pragmalingvisticheskoe modelirovanie meny kommunikativnyh rolej. Avtoreferat Diss. Kand. Filol. Nauk [Pragmalinguistic modeling of turn-taking. Dr. Philol.sci.diss. Abstract]. Tver. 19. (In Russian)
Aristov, A.A., Susov I.P. (1999). Kommunikativno-kognitivnaya lingvistika i razgovorniy diskurs [Communicative cognitive linguistics and spoken discourse]. Lingvisticheskiy vestnik – Linguistic Bulletin, 1, 5–10. (In Russian)
Berger, A. (1982). Media Analysis Techniques. Beverly Hills, CA
Eko, U. (1998). Otsutstvujushhaja struktura. Vvedenie v semiologiju [Lack of structure: introduction to the semiology]. S. Petersburg: Petropolis.
Franck, D. (1986). Zwischenmenschliche Verhandlung versus intersubjektive. Norm Papiere zur Linguistik, 35 (2), 55–79
Goffman, E. (1955). On Face-Work: An analysis of ritual elements in social interaction. Psychiatry: Journal of Interpersonal Relations, 18 (3), 213–231.
Goryunova N.L. (2000). Hudozhestvenno-vyrazitel'nye sredstva jekrana. Ch. I. Plasticheskaja vyrazitel'nost' kadra [Artistic expressive means of the screen. Part 1. Plastic expressiveness of a single picture]. Moscow.
Gritsanov, A.A., and Mozhejko, M.A. (2001) Postmodernizm: jenciklopedija [Postmodernism: encyclopedia]. Minsk: Interpresservice.
Izvolov, N. (2005). Fenomen kino. Istorija i teorija [Phenomena of the cinema. History and theory]. Moscow: Materik.
Jampolskij, M.B. Semiotika kino [Movie semiotics]. Istorija kinematografa. Available at http://istoriya-kino.ru/kinematograf/item/f00/s02/e0002678/index.shtml
Jejzenshtejn, S.M. (1998). Montazh [Montage]. Moscow: VGIK.
Kubyakova, E.S. (2001). O tekste i kriterijah ego opredelenija. (About the text and criteria of its definition). Tekst. Struktura i semantika – Text. Structure and Semantics, Volume1, 72–81(In Russian)
Kubyakova, E.S. (2004). Jazyk i znanie: Na puti poluchenija znanij o jazyke: Chasti rechi s kognitivnoj tochki zrenija. Rol' jazyka v poznanii mira (Language and Knowledge: on the Way of obtaining knowledges about the language: Parts of Speech from the cognitive point of view. Role of language in the world learning). Moscow.
Lavrinenko, I.N. (2011). Strategii i taktiki meny kommunikativnyh rolej v sovremennom anglojazychnom kinodiskurse. Avtoreferat Diss, Kand. Filol. Nauk [Turn-taking strategies and tactics in modern English cinema discourse. Dr. Philol.sci.diss. Abstract]. Kharkov, 20. (In Russian)
Lotman, Y.M. (1973). Semiotika kino i problematika kinojestetiki [Movie semiotics and the problem of movie esthetics]. Tallinn: Eesti Raamat
Lotman, Y.M. (1998). Ob iskusstve. Struktura hudozhestvennogo teksta. Semiotika kino i problemy kinojestetiki [Structure of literary text. Movie semiotics and problems of movie esthetics]. S. Petersburg: Iskusstvo.
Lotman, Y.M., and Zivjan, Y.G. (1994). Dialog s jekranom [Dialogue with the screen]. Tallinn: Aleksandra
Makarov, M.L. (2003). Osnovy teorii diskursa [Foundations of the discourse theory]. Moscow: Gnosis.
Miller, G.A. (1963). Review of J.H. Greenberg (Ed.). Universals of Language. – Contemporary Psychology, 8, 417–418.
Moren, E. (1956). Essais d'antropologie sociologique. – Paris : Les Editions de minuit, pp. 97–132
Shevchenko I.S. (2011). Metadiskursivnye kategorii dialogicheskogo diskursa [Metadiscoursive categories of conversational discourse]. Funktsionalnaja lingvistika – Functional Linguistics, Volume 2, 2, 292-294 (In Russian)
Slyshkin, G.G., and Efremova, M.A. (2004). Kinotekst (opyt lingvokul'turologicheskogo analiza) [Cinematic Text (The Experience of linguistic and cultural analysis]. Moscow: Vodolej Publishers.
Susov, I.P. (2009). Lingvisticheskaja pragmatika [Linguistic pragmatics]. Vinnitsa: Nova Knyga.
Zaychenko, S.S. (2015). Nekotorye ososbennosti kinodiskursa kak znakovoy sistemy [Some peculiarities of cinematic discourse as a semiotic system]. Filologicheskie nauki – Sciences of Linguistics, 4, 82-86. (In Russian)
2. Аристов С.А. Прагмалингвистическое моделирование мены коммуникативных ролей : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. филол. наук : спец. 10.02.19 «Теория языка» / С.А. Аристов. – Тверь, 2001. – 19 с.
3. Горюнова Н.Л. Художественно-выразительные средства экрана. Ч. I. Пластическая выразительность кадра / Н.Л. Горюнова. – М. : Изд-во Ин-та повышения квалификации работников телевидения и радиовещания, 2000. – 41 с.
4. Изволов Н. Феномен кино. История и теория / Н. Изволов. – М. : Материк, 2005. – 164 с.
5. Зайченко С.С. Некоторые особенности кинодискурса как знаковой системы / С.С. Зайченко. – Тамбов : Грамота, 2011. – № 4. – С. 82-86.
6. Кубрякова Е.С. О тексте и критериях его определения. Текст. Структура и семантика. Т. 1. / Е.С. Кубрякова. – М., 2001. – С. 72–81.
7. Кубрякова Е.С. Язык и знание: На пути получения знаний о языке: Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира / Е.С. Кубрякова / Рос. Академия наук. Ин-т языкознания. – М. : Языки славянской культуры, 2004. – 560 с.
8. Лавриненко И.Н. Стратегии и тактики мены коммуникативных ролей в современном англоязычном кинодискурсе : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. філол. наук : спец. 10.02.04 «Германская филология» / И.Н. Лавриненко. – Харьков : ХНУ имени В.Н. Каразина, 2011. – 20 с.
9. Лотман Ю.М. Семиотика кино и проблематика киноэстетики / Ю.М. Лотман. – Таллин : Ээсти Раамат, 1973. – 140 с.
10. Лотман Ю.М. Диалог с экраном / Ю.М. Лотман, Ю.Г. Цивьян. –Таллинн : Александра, 1994. – 213 с.
11. Лотман Ю.М. Об искусстве. Структура художественного текста. Семиотика кино и проблемы киноэстетики / Ю.М. Лотман. – СПб. : Искусство, 1998. – 704 с.
12. Макаров М.Л. Основы теории дискурса / М.М. Макаров. – М. : ИТДГК "Гнозис", 2003. – 280 с.
13. Постмодернизм : энциклопедия / сост. и науч. ред.: А. А. Грицанов, М. А. Можейко. – Минск : Интерпрессервис : Кн. дом, 2001. – 1038 с.
14. Морен Э. Кино, или воображаемый человек (Фрагменты) [Электронный ресурс] / Э. Морен ; пер. М. Ямпольского // Essais d'antropologie sociologique. – Paris : Les Editions de minuit, 1956. – P. 97–132. – Режим доступа : http://www.psychology.ru/library/00039.shtml/ Morin, Edgar. Le cinema ou J'homme imaginaire.
15. Слышкин Г.Г. Кинотекст (опыт лингвокультурологического анализа) / Г.Г. Слышкин, М.А. Ефремова. – М. : Водолей Publishers, 2004. – 153 с.
16. Сусов И.П. Лингвистическая прагматика / И.П. Сусов. – Винница : Нова Книга, 2009. – 272 с.
17. Шевченко И.С. Метадискурсивные категории диалогического дискурса / И.С. Шевченко // Функциональная лингвистика : сб. науч. трудов. – Симферополь, 2011. – Т. 2, № 2. – С. 292 – 294.
18. Эйзенштейн С.М. Монтаж / С.М. Эйзенштейн. – М. : ВГИК,
1998. – 193 с.
19. Эко У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию / У. Эко. – СПб. : ТОО ТК «Петрополис», 1998. – 432 с.
20. Ямпольский М.Б. Семиотика кино [Электронный ресурс] / М.Б. Ямпольский. – Режим доступу : http://istoriya-kino.ru/kinematograf/item/f00/s02/e0002678/index.shtml]
21. Berger A. Media Analysis Techniques / A. Berger. – Beverly Hills, CA : Sage, 1982. – 160 р.
22. Franck D. Zwischenmenschliche Verhandlung versus intersubjektive Norm / D. Franck, G. Franck // Papiere zur Linguistik. – 1986. –
№ 35 (2). – S. 55–79.
23. Goffman E. On Face-Work: An Analysis of Ritual Elements in Social Interaction / E. Goffman // Psychiatry: Journal of Interpersonal Relations, Vol. 18, Issue 3. – 1955. – P. 213–231.
24. Miller G.A. Review of J.H. Greenberg (Ed.) / G.A. Miller // Universals of Language. – Contemporary Psychology. – 1963. – Vol. 8. – P. 417–418.
REFERENCES
Aristov, A.A. (2001). Pragmalingvisticheskoe modelirovanie meny kommunikativnyh rolej. Avtoreferat Diss. Kand. Filol. Nauk [Pragmalinguistic modeling of turn-taking. Dr. Philol.sci.diss. Abstract]. Tver. 19. (In Russian)
Aristov, A.A., Susov I.P. (1999). Kommunikativno-kognitivnaya lingvistika i razgovorniy diskurs [Communicative cognitive linguistics and spoken discourse]. Lingvisticheskiy vestnik – Linguistic Bulletin, 1, 5–10. (In Russian)
Berger, A. (1982). Media Analysis Techniques. Beverly Hills, CA
Eko, U. (1998). Otsutstvujushhaja struktura. Vvedenie v semiologiju [Lack of structure: introduction to the semiology]. S. Petersburg: Petropolis.
Franck, D. (1986). Zwischenmenschliche Verhandlung versus intersubjektive. Norm Papiere zur Linguistik, 35 (2), 55–79
Goffman, E. (1955). On Face-Work: An analysis of ritual elements in social interaction. Psychiatry: Journal of Interpersonal Relations, 18 (3), 213–231.
Goryunova N.L. (2000). Hudozhestvenno-vyrazitel'nye sredstva jekrana. Ch. I. Plasticheskaja vyrazitel'nost' kadra [Artistic expressive means of the screen. Part 1. Plastic expressiveness of a single picture]. Moscow.
Gritsanov, A.A., and Mozhejko, M.A. (2001) Postmodernizm: jenciklopedija [Postmodernism: encyclopedia]. Minsk: Interpresservice.
Izvolov, N. (2005). Fenomen kino. Istorija i teorija [Phenomena of the cinema. History and theory]. Moscow: Materik.
Jampolskij, M.B. Semiotika kino [Movie semiotics]. Istorija kinematografa. Available at http://istoriya-kino.ru/kinematograf/item/f00/s02/e0002678/index.shtml
Jejzenshtejn, S.M. (1998). Montazh [Montage]. Moscow: VGIK.
Kubyakova, E.S. (2001). O tekste i kriterijah ego opredelenija. (About the text and criteria of its definition). Tekst. Struktura i semantika – Text. Structure and Semantics, Volume1, 72–81(In Russian)
Kubyakova, E.S. (2004). Jazyk i znanie: Na puti poluchenija znanij o jazyke: Chasti rechi s kognitivnoj tochki zrenija. Rol' jazyka v poznanii mira (Language and Knowledge: on the Way of obtaining knowledges about the language: Parts of Speech from the cognitive point of view. Role of language in the world learning). Moscow.
Lavrinenko, I.N. (2011). Strategii i taktiki meny kommunikativnyh rolej v sovremennom anglojazychnom kinodiskurse. Avtoreferat Diss, Kand. Filol. Nauk [Turn-taking strategies and tactics in modern English cinema discourse. Dr. Philol.sci.diss. Abstract]. Kharkov, 20. (In Russian)
Lotman, Y.M. (1973). Semiotika kino i problematika kinojestetiki [Movie semiotics and the problem of movie esthetics]. Tallinn: Eesti Raamat
Lotman, Y.M. (1998). Ob iskusstve. Struktura hudozhestvennogo teksta. Semiotika kino i problemy kinojestetiki [Structure of literary text. Movie semiotics and problems of movie esthetics]. S. Petersburg: Iskusstvo.
Lotman, Y.M., and Zivjan, Y.G. (1994). Dialog s jekranom [Dialogue with the screen]. Tallinn: Aleksandra
Makarov, M.L. (2003). Osnovy teorii diskursa [Foundations of the discourse theory]. Moscow: Gnosis.
Miller, G.A. (1963). Review of J.H. Greenberg (Ed.). Universals of Language. – Contemporary Psychology, 8, 417–418.
Moren, E. (1956). Essais d'antropologie sociologique. – Paris : Les Editions de minuit, pp. 97–132
Shevchenko I.S. (2011). Metadiskursivnye kategorii dialogicheskogo diskursa [Metadiscoursive categories of conversational discourse]. Funktsionalnaja lingvistika – Functional Linguistics, Volume 2, 2, 292-294 (In Russian)
Slyshkin, G.G., and Efremova, M.A. (2004). Kinotekst (opyt lingvokul'turologicheskogo analiza) [Cinematic Text (The Experience of linguistic and cultural analysis]. Moscow: Vodolej Publishers.
Susov, I.P. (2009). Lingvisticheskaja pragmatika [Linguistic pragmatics]. Vinnitsa: Nova Knyga.
Zaychenko, S.S. (2015). Nekotorye ososbennosti kinodiskursa kak znakovoy sistemy [Some peculiarities of cinematic discourse as a semiotic system]. Filologicheskie nauki – Sciences of Linguistics, 4, 82-86. (In Russian)
Опубліковано
2016-03-07
Як цитувати
Лавриненко, І. М. (2016). Кінематографічні коди як засіб зміни комунікативних ролей в англомовному кінодискурсі. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (81), 69-74. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/foreignphilology/article/view/5342
Розділ
Семантика і прагматика дискурсу