Social and marketing issues in works by M.I. Tugan-Baranovsky (from his publication “Social foundations of cooperation”)

  • Леонид Анисимович Антоненко V. N. Karazin Kharkiv National University
  • Марина Фролова Ukrainian Engineering Pedagogics Academy
Keywords: social issues, M.I. Tugan-Baranovsky, product sales and marketing, strategy for 2020, production and marketing cooperatives, social justice, self-organization of labor, civil society

Abstract

The article contains theoretical and methodological conclusions pertaining to the development of cooperatives inUkraine, based on pre-revolutionary publications on developing cooperatives inEnglandand other Western countries. Special attention is paid to the social and marketing peculiarities of specialized cooperatives’ operation as an alternative to the unwarranted expansion of intermediary and merchant bodies in the current Ukrainian economy. This is based on M.I. Tugan-Baranovsky’s detailed personal analysis of the classification of cooperatives. His conclusions and proposals are aimed at perfecting the macroeconomic preconditions of stable development without intermediaries between a product’s manufacturer and its end-users.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Аннан К. Мы народы: роль Организации Объединённых Наций в XXI веке /К. Аннан // социально-экономические концепции стран мира на рубеже тысячелетий (власть, экономика, социальная сфера) / под. ред. М. А. Саврука. – М.: 2000. – С. 10–11.

2. Антимонопольне законодавство Укрїани // Бюл. Законодавства i юрид. практики України. – 2001. – №1. – 416 с.

3. Антимонопольний комітет України, Названы естественные монополии Украины [Электронный ресурс] / Корреспондент, net: база данных. – Режим доступа URL: http://korrespondent.net/business/1050280. Заголовок с экрана.

4. Всемирная торговая организация и национальные экономические интересы / Ин-т мировой экон. и междунар. экон. отношений. – М.: Наука, 2003. – 328 с.

5. Всемирный экономический форум: рейтинг глобальной конкурентоспособности 2013–2014. [Электронный ресурс] – Режим доступа: Центр гуманитарных технологий. URL: http://gtmarket.ru/news/2013/09/05/6219 . – Заголовок с экрана.

6. Друкер Питер Ф. Энциклопедия менеджмента: Пер. с англ. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2004. – С. 400.

7. Закон України «Про Антимонопольний комітет України» від 26 листопада 1993 р. № 3659–ХИ //Відомості Верховної Ради України. – 1993. – № 50. – С. 472.

8. Закон України «Про захист від недобросовісної конкуренції» від 7 червня 1996 року № 236/96–ВР // Відомості Верховної Ради України. – 1996. – № 36. – С. 164.

9. Закон України «Про захист економічної конкуренції» від 11 січня 2001 року № 2210–III // Відомості Верховної Ради України. – 2001.–№ 12.–С. 64.

10. Колодко Г. Глобализация, трансформация, кризис – что дальше? / Г. В. Колодко, вводная глава Р. С. Гринерберга. – Москва: Магистр, 2011.– 176 с.

11. Стиглиц Дж. Ю. Разделение бремени По спасению планеты: глобальная социальная справедливость для непрерыв-ного развития./ Дж. Ю. Стиглиц // Бюлетень міжнародного Нобелівського економічного форуму «Світова економша XXI століття: цикли та кризи». – 2008. – № 1, — С. 26–46.

12. Туган-Барановский М. И. Витте и Бунге, как министры финансов / Северные записки. – Петербург, 1915. – № 3. – С. 146–153.

13. Туган-Барановский М. И. Влияние войны на народное хозяйство России, Англии и Германии. Вопросы мировой войны. – СПб. / под ред. проф. М. И, Туган-Барановского. – 1915. – С. 269 – 324.

14. Туган-Барановский М. И. Классовый характер сельскохозяйственной кооперации / Вестник кооперации, 1913, № 7. – С. 11–29.

15. Туган-Барановский М. И. Социальные основы кооперации / Предисл.: коммент.: Л.А. Булочникова, Г.Н. Сорвина, Т.П. Субботина. – М.: Экономика, 1989. – 496 с.

16. Туган-Барановский М. И. Экономическая и социальная природа кооперативов / Курсы по кооперации под ред. А. А. Мануилова. – М.: Моск. гор, нар. университет А. Л. Шанявского, 1913. – С. 11–111.

17. Хайек Ф. А. Индивидуализм и экономический порядок: пер. с нем./ Ф.А. Хайек. – М.: Изограф; Начала–фонд, 2001. – 255 с.

18. Указ Президента України №5/2015 «Про стратегію сталого розвитку «Україна – 2020» [Электронный ресурс] / сайт президента Украины – Режим доступа URL: http://www.president.gov.ua/documents/18688.html

19. Якубовський М. Концептуальні основи стратегії розвитку промисловості України на період до 2017 року / М. Якубовський, В. Новицький, Ю. Юндзерський // Економіка України. – 2007. – № 11.– С. 4–20.
Published
2016-03-09
How to Cite
Антоненко, Л. А., & Фролова, М. (2016). Social and marketing issues in works by M.I. Tugan-Baranovsky (from his publication “Social foundations of cooperation”). Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University Economic Series, (89), 75-81. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/economy/article/view/5389