Publishing as a discursive practice: a book catalogue

  • L. G. Vikulova
  • I. V. Makarova
Keywords: publishing discourse, book-selling e-catalogue, congruence, poly-coded character, attractiveness

Abstract

The paper offers an account of three aspects involved in the publishing discourse, viz institutional, intentional and attractive aspects. The work analyses a book-selling catalogue as a publishing discourse genre and reveals such features of discourse as high operational efficiency, informational appeal, congruence and polycoded character, taking the CLE International publishing house e-catalogue for illustrative purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Анисимова Е.Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов): учеб. пособие / Е.Е. Анисимова. – М.: ТЕЗАУРУС, 2013. – 122 с.
Васильев В.И. Книжная культура в теоретическом, историческом и практическом аспектах / В.И. Васильев, А.Ю. Самарин // М.Н. Куфаев Проблемы философии книги. Книга в процессе общения. – М.: Наука, 2004. – С. 9–14.
Викулова Л.Г. Издательский дискурс в системе общения «автор – издатель – читатель» / Л.Г. Викулова // Вестник ИГЛУ. Серия «Филология». – 2012.– № 2. (18). – С. 63–68.
Габидуллина А.Р. Учебно-педагогический дискурс: монография / А.Р. Габидуллина. – Горловка: Изд-во ГГПИИЯ, 2009. – 292 с.
Книга в системе общения: вокруг «Заметок библиофила»: сборник / сост. М.В. Рац. – СПб.: Ретро, 2005. – 480 с.
Козловских Л.А. Технология оценки качества образовательных изданий и ресурсов / Л.А. Козловских // Вестник МГПУ. Научный журнал. Серия «Информатика и информатизация образования». – 2008. – № 1 (13). – С. 88–95.
Кубрякова Е.С. Язык и знание: На пути получения знаний о языке: Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира / Е.С. Кубрякова. – М.: Языки славянской культуры. – 2004. – 560 с.
Лошаков А.Г. Сверхтекст: семантика, прагматика, типология: автореф. дисс. на соискание учен. степени докт. филол. наук: 10.02.01 / А.Г. Лошаков. – Киров, 2008.– 48 с.
Мильчин А.Э. Издательский словарь-справочник / А.Э. Мильчин. – М.: Юристъ, 1998. – 472 с.
Мисонжников Б.Я. Феноменология текста (соотношение содержательных и формальных структур печатного издания): монография / Б.Я. Мисонжников. – СПб.: Изд-во СПбГУ, 2001. – 490 с.
Перельмутер И. Применение стратегий ПР в издательских каталогах // PR как модель социального взаимодействия (международный и российский опыт): Материалы научного семинара / И. Перельмутер ; под ред. И.Н. Чудновской, Е.Я. Дугина. – М.: Альфа-М; Социологический факультет МГУ им. М.В. Ломоносова, 2007. – С. 129–140.
Реформатский А.А. Лингвистика и полиграфия / А.А. Реформатский // Письменность и революция: сборник I (к VI пленуму ВЦК НА). – М.-Л.: Издание ВЦК НА, 1933. – С. 42–58.
Genette G. Seuils / G. Genette. – Paris: Le Seuil, 1987. – 426 p.
Lane Ph. La péripherie du texte / Ph. Lane. – Paris: Nathan, 1992. – 160 p.
Louichon B. Editeurs, correcteurs et autres / B. Louichon // Figures paradoxales de l’Auteur (XIX-e – XXI-e siècles). – Grenoble: UFR de Lettres Classiques et Modernes, 2004. – P. 31–42.
http://www.cle-inter.com – официальный сайт издательства CLE International.
Published
2018-09-11
How to Cite
Vikulova, L. G., & Makarova, I. V. (2018). Publishing as a discursive practice: a book catalogue. Cognition, Communication, Discourse, (7), 23-32. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2013-07-02