The Functions of Family Business in the Modern Ukrainian Society
Abstract
The present paper concerns the phenomenon of family business. The author makes an attempt to give the definition for family business which can be relevant for sociological study. Special emphasis is given to the fact that family business not only has different types but also a special status and role structure which to certain extent depends on the distribution of family roles and influences the functioning of business. Taking into account theoretical basis of modern scholars as for the functions of family business its main economic and social functions are determined and its cultural capital is outlined. Family business is stated to influence the social and economic development of the country through implementation of different social functions.
Downloads
References
Бархатова Н. М. Семейный бизнес и семьи в бизнесе / Н. М. Бархатова // –К. : ЭКО,1999. – С.127-150.
Алексеева Г. М. О роли малого и среднего предпринимательства в инновационной экономике / Г. М. Алексеева // Альманах современной науки и образования. – 2014. – № 10 (88). – С.11-12.
Харчев А. Г. Брак и семья в СССР / А.Г. Харчев. – М. : ЦСП,1979.–342 с.
Радаев В. В. Человек в домашнем хозяйстве [Електронний ресурс] /В. В. Радаев // Социс. – 1997. – № 4. – Режим доступу:http://kkorsinto.spb.ru/prepod/sociol4_08/006.RADAEV.pdf
Анимица Е. Г. Теоретическое осмысление сектора домашних хазяйств как самостоятельного института / Е. Г. Анимица, К. А. Зуева // Известия Урал. гос. экон. ун-та. – 2012. – № 5(43). –С.16-21.
Борисов А. Б. Большой экономический словарь. / Подобщ. ред. Борисова А. Б. – М.: Книжный мир, – 2003. – 594 с.
Разов П.В. Институциональный подход и возможности его применения в социологии управления [Електронний ресурс] / П.В. Разов // Армия и общество. – 2012. – № 1. – Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/v/institutsionalnyy-podhod-i-vozmozhnosti-ego-primeneniya-v-sotsiologii-upravleniya
HabermasJ. Moral Consciousnessand Communicative Action. [Електронний ресурс] / J.Habermas. – Режим доступу: https://books.google.com.ua/books?hl=uk&lr=&id=fmYjgiUMy7EC&oi=fnd&pg=PR7&dq=Habermas+J.+Moral+Consciousness+and+Communicative+Action.+Cambridge,+Mass.+1990.&ots=-b9K18FeHo&sig=aXbjQV5xagWJS1slQTeg6h-FeUQ&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Веблен Т. Теория праздного класса: экономическое исследование институций [Електронний ресурс] / Т. Веблен. – М. : Прогресс, 1984. – Режим доступу: http://www.library.fa.ru/files/Veblen.pdf
Кулиняк І.Я. Сімейний бізнес: сутність поняття/ І.Я. Кулиняк // Науковий вісник НЛТУ України. – 2014. – № 24(9). – С. 390-394.
Баранец Н.И. Семейное предпринимательство как социально-экономическая проблема / Н.И. Баранец // Ученые записки Российского государственного социального университета. – 2007. – № 4.– С. 124-131.
Волков Д.А. Классификация семейного бизнеса / Д. А. Волков // Российское предпринимательство. – 2012. – № 15 (213). – С. 42-47.
Давыдова Н. М. Глава семьи: распределение ролей и способ выживания / Н. М. Давыдова // Общественные науки и современность. – М.: Экспресс, 2000. – С.38-46.
Митрофанова И. В. «Феномен» семейного бизнеса [Електронний ресурс] / И. В. Митрофанова // Социс. – 1996. – С. 122–124. – Режим доступу: http://ecsocman.hse.ru/data/170/786/1219/017_Mitrofanova_122-124.pdf
Higginson N. Preparing the next generation for the family business: relational factors and knowledge transferin mother-to-daughtersuccession [Електронний ресурс] / N. Higginson. – Режим доступу: http://www.aabri.com/manuscripts/09284.pdf
Барков, С. А. Семейный бизнес в XXI веке: социальные детерминанты развития / С. А. Барков, О. В. Дорохина // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки.– 2014. – № 4 (32). – С. 85-94.
Го Сяндун Наследование семейного бизнеса: социальные и управленческие аспекты/ Го Сяндун // Всероссийский журнал научных публикаций. – 2012. – № 1 (11).– С.50-51.
Киренкина Э. С. Проблемы развития малих семейных предприятий в Украине / Э. С. Киренкина // Экономика Крыма. – 2009. – № 28. – С. 84-87.