Property Values in Life Graduates of Boarding School and their Parents (According to the Results of Sociological Research)

  • Nataliia Gordienko Hortitskaya National Academy of Education and Rehabilitation of Zaporizhzhya regional council, 59, Naukove Mistechko Str., Zaporizhzhia, 69017, (Khortytsia Island), Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4060-6846
Keywords: comprehensive boarding schools, boarding school graduates, life values, average person, sociological studies, comparative method

Abstract

The author represents the results of sociological research of the system of life values of boarding schools graduates. Comparative method helps to find peculiarities of life perception of boarding school graduates and their parents, namely: the graduate tendency of becoming an average person with insignificant aims and goals; low importance of family; disturbing attitude to life; excessive focus on life problems; lack of cheerfulness and optimism. The other feature is the lowering of importance of social moral, i.e. the low desire of good for other people. Self-improvement is not the priority of boarding school pupils.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nataliia Gordienko, Hortitskaya National Academy of Education and Rehabilitation of Zaporizhzhya regional council, 59, Naukove Mistechko Str., Zaporizhzhia, 69017, (Khortytsia Island), Ukraine

PhD in Sociological Science, Associate Professor, Vice-rector for Scientific Work, natali_zp_@ukr.net

References

Здравомыслов А. Г. Потребности. Интересы. Ценности / А. Г. Здравомыслов.– М. : Политиздат, 1986. – 221 с.

Саморегуляция и прогнозированиесоциальногоповеденияличности / Под ред. В. А. Ядова. – Л. : Наука, 1979. – 264 с.

Сержантов В. Ф. Человек, его природа и смысл бытия / В. Ф. Сержантов. – М., 1990. – 360 с.

Савчук О. В. Динаміка ціннісних орієнтацій української молоді / О. В. Савчук // Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. – 2012. – Вип. 16. – С. 60-67.

Бех І. Д. Виховання особистості : У 2 кн. Кн. 1 : Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади : навч.-метод. видання / І. Д. Бех. – К. : Либідь, 2003. – 280 с.

Черниш Н. Й. Соціологія : курс лекцій / Н. Черниш. – Львів : Кальварія, 2004. –234 с.

Щудло С. А. Порівняльний аналіз професійних планів випускників шкіл на території пограниччя України та Польщі / С. А. Щудло // Ринок праці та зайнятість населення. – 2015. – № 2. – С. 58-62.

Нечипоренко В. В. Теоретичні і методичні засади навчально-реабілітаційної діяльності спеціального закладу як відкритої соціально-освітньої системи:автореферат дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук:спец. 13.00.03 «Корекційна педагогіка» / В. В. Нечипоренко. – К., 2013. – 40 с.

Сокурянская Л. Г. Ценностные ориентации подростковой молодежи пограничья Центральной и Восточной Европы (по результатам международного исследования) / Сокурянская Людмила Гергиевна // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства : збірник наукових праць. – Вип 21. – Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2015. − С. 251-258.

Сокурянська Л. Г. Ціннісні засади громадянської ідентифікації сучасного українського студентства / Сокурянська Людмила Георгіївна // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». – Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2010. – Вип. 25. – С. 166-122.
Published
2017-03-27
How to Cite
Gordienko, N. (2017). Property Values in Life Graduates of Boarding School and their Parents (According to the Results of Sociological Research). Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods, 37, 248-254. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8095
Section
Researches of the Problems of Youth and Education