Вища освіта під впливом технологій штучного інтелекту

  • Марко Агарков Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-7021-902X
Ключові слова: вища освіта, ChatGPT, глобальний світ, штучний інтелект, інформаційне та мережеве суспільство

Анотація

У статті аналізуються тенденції індивідуалізації ціннісної свідомості населення України, а також ціннісні зрушення у свідомості українців під впливом повномасштабного вторгнення Російської Федерації на територію України. Розглядаються теоретичні засади вивчення зазначеної проблематики (зокрема теорія індивідуалізованого суспільства З. Баумана та концепція індивідуалізації У. Бека). Здійснюються концептуалізація та операціоналізація індивідуалізації як ціннісного процесу, досліджуються індивідуалізовані практики, характерні сучасним українцям у різних сферах їхньої життєдіяльності, що мають саме ціннісну зумовленість. Пропонується авторська система індикаторів індивідуалізації, розроблена на основі інструментарію Світового дослідження цінностей, основними з яких є такі показники, як цінність незалежності, недовіра до людей, підтримка тези про залежність доходів від індивідуальних зусиль та тези щодо підтримки відповідальності за власну забезпеченість. Акцентується увага на таких джерелах отримання соціологічної інформації щодо процесу індивідуалізації ціннісної свідомості, як результати аналізу одновимірних розподілів за окремими індикаторами, результати застосування методу побудови фільтрів; дані, отримані завдяки аналізу двовимірних розподілів та кластерного аналізу. Зазначається, що здійснення кластерного аналізу дозволило виокремити три групи українців з різною мірою індивідуалізації ціннісної свідомості. Підкреслюється, що аналіз даних Світового дослідження цінностей дає можливість зафіксувати лише деякі прояви процесу індивідуалізації ціннісної свідомості українців, адже інструментарій не містить тих питань, за допомогою яких можна було б скласти більш цілісне уявлення про зазначений процес. Розглядаються можливі перспективи подальшої індивідуалізації ціннісної свідомості українців. Формулюється гіпотеза, згідно з якою, незважаючи на необхідність залучення до колективних практик, що спричинено сучасною російсько-українською війною, тенденції індивідуалізації ціннісної свідомості громадян України можуть актуалізуватися і надалі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Марко Агарков, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна

PhD Student of the Department of Applied Sociology and Social Communication

Посилання

/

Посилання

Опубліковано
2023-12-29
Як цитувати
Агарков, М. (2023). Вища освіта під впливом технологій штучного інтелекту. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», (51), 58-65. https://doi.org/10.26565/2227-6521-2023-51-06
Номер
Розділ
Дослідження проблем освіти та молоді