Teachers of Russian Universities on the Process of Modernization of the Higher Education System

  • Oleksandr Doveiko Voronezh State University, 1 Universitetskaya sq., Voronezh, 394018, Russian Federation
Keywords: higher education, modernization, universities, teachers, attitudes to change, commercialization, private universities, bureaucratization

Abstract

Modernization of higher education in modern Russia faces a number of difficulties in the implementation of the planned government measures. This is largely due to a mismatch of activities undertaken by the Ministry of Education and Science to the requests of the educational community. In the current article the author analyzes the position of university teachers regarding the reforming of higher education that was identified in the course of empirical research. On the basis of the research results it is concluded that many transformations in higher education are contradictory and not-accepted by many representatives of the educational community. That significantly reduces the rate and efficiency of the reforming process. The teachers' attitude to commercialization of higher education and private universities is especially highlighted. Teachers’ resistance to the conducted reform is systemic, not just a coincidence of separate positions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oleksandr Doveiko, Voronezh State University, 1 Universitetskaya sq., Voronezh, 394018, Russian Federation

PhD of Sociology, Associate Professor, Department of Sociology and Political Science, alex07@vmail.ru 

References

1. Артамонова М.В. Реформа высшей школы и Болонский процесс в России (частный взгляд методиста) / М.В.Артамонова. – М.: Экономика, 2008.

2. Астахова Е.В. Трансформация социальных функций высшего образования в современных условиях. Харьков, 1999.

3. Астахова Е.В. Высшая школа Украины в условиях перехода от массового университетского образования ко всеобщему: возможные ориентиры развития / Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. 2010. № 891. – С.151-154.

4. Бакиров В.С. Высшее образование Украины: специфика, проблемы, перспективы. Об образовании. Евразийское пространство. К 20-летию Евразийской ассоциации университетов. – М., 2009.

5. Болотин И., Джамалудинов Г. Социальные проблемы научно-педагогических кадров // Высшее образование в России. - 2002. - № 4. - С. 21-32.

6. В.Городяненко, О.Гилюн. Соцiально-психологiчний портрет викладачiв ДНУ iменi О. Гончара / Український соціологічний журнал. 2010. № 3–4. – С. 55-62.

7. Зборовский Г.Е. Модернизация образования сквозь призму социальной политики / Журнал исследований социальной политики. 2010. Т. 8. № 1. С. 87-104.

8. Константиновский Д.Л. Образование – для кого и зачем? / Вестник Института социологии. 2010. №1. – С. 411-419.

9. Модернизация российского образования: проблемы и перспективы / Под ред. М.К. Горшкова и Ф.Э. Шереги. – М. : ЦСПиМ, 2010.

10. Навроцкий А.И. Высшая школа: теория и практика модернизации. – Харьков: Изд-во ХНУ им. В.Н.Каразина, 2007.

11. Назарова, И.Б. Преподаватели экономических дисциплин: профессиональный потенциал, особенности занятости и трудовой мотивации / И.Б. Назарова; Гос. ун–т – Высш. шк. экономики. – М.: МАКС Пресс, 2005.

12. Сокурянская Л.Г. Студенчество на пути к другому обществу: ценностный дискурс перехода. – Харьков, Издво ХНУ им. В.Н.Каразина, 2006.

13. Тавокин Е.П. Российское образование под прицелом "реформ"/ Социологические исследования. 2012. №8. – С. 134-142.

14. Тюрина Ю.А. Социодинамика образовательного процесса в России: социологический анализ.- СПб.: Издат. Дом С.-Петерб. Ун-та, 2009.

15. Шереги Ф.Э. Факторы, противодействующие модернизации российского профессионального образования / Вестник Института социологии. 2010. №1. – С. 242-254.

16. Эфендиев, А.Г. Профессиональная деятельность преподавателей российских вузов: проблемы и основные тенденции / А.Г. Эфендиев, К.В. Решетникова // Вопросы образования. – 2008. – № 1. – С. 87–118.
Published
2019-08-19
How to Cite
Doveiko, O. (2019). Teachers of Russian Universities on the Process of Modernization of the Higher Education System. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (1045), 195-201. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13892
Section
Researches of the Problems of Youth and Education