Socio-Demographic factors of students’ Professional Socialization
Abstract
The article deals with the professional socialization of students, especially of their course according to sociodemographic factors. The authors focus primarily on deterministic process of professional socialization in high school before high school socialization, which is determinated by socio-demographic factors such as place of residence before the university, parents’ social status and level of education. Based on analysis of the results of empirical research conducted by the Department of Sociology of V.N.Karazin Kharkov National University during 2008-2009 among the students of Ukraine, the authors come to the conclusion regarding the changes of the disposition of students in the course of their professional socialization. The research found that the positive dynamics of academic achievement of respondents from rural areas is better than in urban counterparts. The obtained results also recorded significant changes in the educational motivation of students during their professional socialization in high school comparing to the initial stage of their university life, which, inter alia, is caused by social and demographic factors.
Downloads
References
2. Бурдье П. Формы капитала [Електроний ресурс]. - Режим доступу: http://bourdieu.name/fr/node/106
3. Болотова В.А. Социальный капитал семьи как фактор социальной безопасности /В. Болотова, Н. Ляшенко // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. - С.387-393
4. Петренко Е.С. Ресурсный потенциал семьи и образовательные траектории детей и взрослых / Е. Петренко, Е. Галицкая // Статистика и социология образования. - 2007. - №3. - С.240-254.
5. Чередниченко Г.А. Жизненные траектории молодежи на разных этапах образования / Г. Чередниченко // Социол.исслед. -2011. - №7. – С.101-110.
6. Чередниченко Г.А. Образовательные и профессиональные траектории выпускников средних школ / Г. Чередниченко // Социол.исслед.. - 2009. - №7. - С.88-96.
7. Оксамитная С. Социально-классовые основы образовательного неравенства в Украине / С. Оксамитная // Социология: теория, методы, маркетинг.- 2006.- №3.- С.116-136
8. Сокурянская Л.Г. Студенчество на пути к другому обществу: ценностный дискурс перехода / Л.Сокурянская // Харьков: Харьковский национальный университет имени В.Н.Каразина, 2006. – 576 с.
9. Ядов В.А. О диспозиционной регуляции социального поведения личности // Методологические проблемы социальной психологии. - М.: Наука, 1975. - С. 89—105
10. Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. – Л., ЛГУ, 1968