The Possibilities and the Perspectives Phenomenological Approach to the Study Higher Education
Keywords:
higher education, phenomenological sociology, social reality, socialization, daily life
Abstract
The article explains the use of the phenomenological approach in sociology to the study of higher education. Particular attention is paid to the fact that correlation of knowledge with the social reality is carried out exactly through the system of education. Issues of socialization of personality, differentiation of vocational education and its unpredictability are discussed. It is shown that the nature of secondary socialization depends on the status of the associated knowledge systems. The examples of application of the phenomenological approach to the study of higher education are presented.
Downloads
Download data is not yet available.
References
1. Волович В. І. Болонський процес і нова парадигма освіти в Україні / В. І. Волович // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. – 2004. – № 4. –С. 189–199.
2. Бакіров В. С. Світові тенденції розвитку університетської освіти / В. І. Бакіров // Соціологічні дослідження : зб. наук. праць. Луганськ: Східноукраїнський нац. ун-т імені В. Даля, 2009. – № 8. – С. 9–15.
3. Чепак В. В. Сучасні соціологічні концепції освіти як теоретико-методологічна альтернатива класичним підходам / В. В. Чепак // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Збірник наукових праць. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2009. – Вип. 15. – С. 570–575.
4. Астахова В. І. Експеримент із запровадження безперервної освіти: (з досвіду Народної української академії) / В. І. Астахова // Вища школа. – 2010. – № 2. – С. 5–13.
5. Шеремет І. І. Соціальні виклики безперервної освіти / І. І. Шеремет // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2009. – Вип. 15. – С. 587–592.
6. Сокурянская Л. Г. Студенчество на пути к другому обществу: ценностный дискурс перехода: Монография / Л. Г. Сокурянская. – Х.: ХНУ имени В. Н. Каразина, 2006. – 576 с.
7. Хижняк Л. М. Університетська освіта на шляху до «академічного капіталізму» / Л. М. Хижняк // Сучасні суспільні проблеми у вимірі соціології управління : зб. наук. праць ДонДУУ. Сер. «Спеціальні та галузеві соціології». Донецьк: ДонДУУ, 2010. – Т.ХІ. Вип. 145. – С. 364–373.
8. Образование. Интеллигентность. Культура : энциклопедия мысли / Под общ. ред. Е. А. Подольской. – Х.: Изд-во НУА, 2011. – 248 с.
9. Шюц А. Формирование понятия и теории в общественных науках / А. Шюц // Американская социологическая мысль: Тексты; под ред. В. И. Добренькова. – М.: МГУ, 1994. – С. 481–496.
10. Бергер П. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания / П. Бергер, Т. Лукман. – М.: Медиум, 1995. – 323 с.
11. Найденова Л. И. Применение феноменологического подхода к познанию процесса профессиональной социализации молодых специалистов в условиях информатизации общества / Л. И. Найденова // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. – 2009. – № 4 (12). – С. 152–160.
12. Кочетков В. В. Этос креативности и статус инженера в постиндустриальном обществе: социально-философский анализ / В. В. Кочетков, Л. Н. Кочеткова // Вопросы философии. – 2013. – № 7. – С. 3–12.
13. Молодь України: від освіти до праці / С. Оксамитна, О. Виноградов, Л. Малиш, Т. Марценюк. – К.: ВПЦ НаУКМА. – 2010. – 202 с.
14. Шмакова О. В. Профессиональная социализация будущего специалиста в вузе / О. В. Шмакова // Философия образования. – 2009. – № 3. – С. 121–128.
15. Белоцерковский А. В. О «качестве» и «количестве» образования / А. В. Белоцерковский // Высшее образование в России. – 2011. – № 4. – С. 3–9.
16. Финк Э. Основные феномены человеческого бытия / Э. Финк // Проблемы человека в западной философии. – М.: Прогресс, 1988. – С 357–403.
2. Бакіров В. С. Світові тенденції розвитку університетської освіти / В. І. Бакіров // Соціологічні дослідження : зб. наук. праць. Луганськ: Східноукраїнський нац. ун-т імені В. Даля, 2009. – № 8. – С. 9–15.
3. Чепак В. В. Сучасні соціологічні концепції освіти як теоретико-методологічна альтернатива класичним підходам / В. В. Чепак // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Збірник наукових праць. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2009. – Вип. 15. – С. 570–575.
4. Астахова В. І. Експеримент із запровадження безперервної освіти: (з досвіду Народної української академії) / В. І. Астахова // Вища школа. – 2010. – № 2. – С. 5–13.
5. Шеремет І. І. Соціальні виклики безперервної освіти / І. І. Шеремет // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2009. – Вип. 15. – С. 587–592.
6. Сокурянская Л. Г. Студенчество на пути к другому обществу: ценностный дискурс перехода: Монография / Л. Г. Сокурянская. – Х.: ХНУ имени В. Н. Каразина, 2006. – 576 с.
7. Хижняк Л. М. Університетська освіта на шляху до «академічного капіталізму» / Л. М. Хижняк // Сучасні суспільні проблеми у вимірі соціології управління : зб. наук. праць ДонДУУ. Сер. «Спеціальні та галузеві соціології». Донецьк: ДонДУУ, 2010. – Т.ХІ. Вип. 145. – С. 364–373.
8. Образование. Интеллигентность. Культура : энциклопедия мысли / Под общ. ред. Е. А. Подольской. – Х.: Изд-во НУА, 2011. – 248 с.
9. Шюц А. Формирование понятия и теории в общественных науках / А. Шюц // Американская социологическая мысль: Тексты; под ред. В. И. Добренькова. – М.: МГУ, 1994. – С. 481–496.
10. Бергер П. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания / П. Бергер, Т. Лукман. – М.: Медиум, 1995. – 323 с.
11. Найденова Л. И. Применение феноменологического подхода к познанию процесса профессиональной социализации молодых специалистов в условиях информатизации общества / Л. И. Найденова // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. – 2009. – № 4 (12). – С. 152–160.
12. Кочетков В. В. Этос креативности и статус инженера в постиндустриальном обществе: социально-философский анализ / В. В. Кочетков, Л. Н. Кочеткова // Вопросы философии. – 2013. – № 7. – С. 3–12.
13. Молодь України: від освіти до праці / С. Оксамитна, О. Виноградов, Л. Малиш, Т. Марценюк. – К.: ВПЦ НаУКМА. – 2010. – 202 с.
14. Шмакова О. В. Профессиональная социализация будущего специалиста в вузе / О. В. Шмакова // Философия образования. – 2009. – № 3. – С. 121–128.
15. Белоцерковский А. В. О «качестве» и «количестве» образования / А. В. Белоцерковский // Высшее образование в России. – 2011. – № 4. – С. 3–9.
16. Финк Э. Основные феномены человеческого бытия / Э. Финк // Проблемы человека в западной философии. – М.: Прогресс, 1988. – С 357–403.
Published
2019-08-07
How to Cite
Lukashchuk, O. (2019). The Possibilities and the Perspectives Phenomenological Approach to the Study Higher Education. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (1101), 212-216. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13660
Issue
Section
Researches of the Problems of Youth and Education