The Influence of Mass Culture on Contemporary Consumer Practice

  • Iryna Bondarenko Pryazovskyi State Technical University, 7 st. University, Mariupol, 87555, Ukraine; V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine,
Keywords: mass culture, consumer society, kitsch, glamour, consumer culture

Abstract

The origin and the content of mass culture in consumer practice are specified in this article. Semiotics rotation of values, senses, meanings has introduced into the modern society such phenomenon as kitsch, glamour, consumer culture. Spreading of mass culture results in widespread relativization of moral-ethical principles. That’s why the need to specify the influence of the mass culture on the process of the acceptance of consumer practice has arisen.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iryna Bondarenko, Pryazovskyi State Technical University, 7 st. University, Mariupol, 87555, Ukraine; V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine,

Senior Lecturer in the Department of Sociology and Social Work; PhD Student

References

1. Многоликая глобализация / под ред. П. Бергера и С. Хантингтона; [пер. с англ. В.В Сапова, под ред. М. М. Лебедевой]. – М.: Аспект-Пресс, 2004. – 379с.

2. Бевзенко Л. Стили жизни переходного общества / Л.Бевзенко. - К.: Институт социологии НАН Украины, 2008. – 144с.

3. Радаев В.В. Социология потребления: основные подходы / В.В.Радаев. // Социс. – 2005 – №1 – С.3-14.

4. Блэкуэлл Р., Миниард Л., Энджел Дж. Поведение потребителей. 10-е изд. / [пер. с англ]. – СПб.: Питер, 2007. - 944с: ил. – (Серия «Классический зарубежный учебник»).

5. Ритцер Дж. Макдональдизация общества. / Дж.Ритцер; пер.с англ. А.В.Лазарева; вступ.статья Т.А.Дмитриева. – М.: Издательская и консалтинговая группа «Праксис», 2011. – 592с.

6. Костина A.B. Массовая культура, как феномен постиндустриального общества / А.Костина; [изд. 2-е, перераб. и доп]. – М.:Едиториал УРСС, 2005. – 352с.

7. Ручка А. Дисперсія культурного капіталу в сучасному українському соціумі: порівняльний аналіз // Українське суспільство 1994-2005. Динаміка соціальних змін. – К.: ІС НАНУ, 2005. – С.312-321.

8. Анна Домбровская, Мирослава Янось-Кресло, Юрий Пачковский. Особенности использования е-услуг потребителями некоторых стран Центрально-Восточной Европы //Социология: теория, методы, маркетинг. – 2011. – №3 – С.163-184.

9. Вакуленко С.М. Вплив споживачів як чинник свободи вибору в споживанні: основні моделі. //Сучасні суспільні проблеми у вимірі соціології управління: Збірник наукових праць. ДонДУУ. Т.XII. Вип.211, Серія «Соціологія». – Донецьк: ДонДУУ, 2011. – С.120-128.

10. Сорокин П. Человек. Цивилизация. Общество / П.Сорокин; [общ. ред.,сост. И предисл. А.Ю.Согомонов: пер. с .англ]. – М.: Политиздат, 1992. – 543с.

11. Липовецки Ж. Эра пустоты. Эссе о современном индивидуализме / Ж.Липовецки пер.с фр. В.В.Кузнецов – М.: изд-во «Владимир Даль», 2001. – 317с.

12. Потреблятство: болезнь, угрожающая миру / Джон Де Граф. Девид Ванн, Томас X. Нейлор; [пер. с англ. Н. Макарова]. – М.: Ультра. Культура, 2003. – 392с.

13. Ростовцева Л.И. «Homo glamouricus», или «Человек гламурный» в России / Л.Ростовцева // Философия хозяйства – 2009 – № 6 (66) – С.264-285.

14. Peterson R.A., Kern R. Changing highbrow taste: from snob to omnivore // American Sociological Review. – 1996. – V.61. – P.00-907.
Published
2019-08-06
How to Cite
Bondarenko, I. (2019). The Influence of Mass Culture on Contemporary Consumer Practice. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (1101), 171-174. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13644
Section
Empirical Researches of Modern Society