Principles of Social Responsibility in Activities of Modern Ukrainian Mass Media

  • Kateryna Nazarenko V. N. Karazin Kharkiv National University, 4 Svobody sq. , Kharkiv 61022, Ukraine, katerina.tregub@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-2338-5233
Keywords: social responsibility, mass media, principles of social responsibility of the mass media, media ethics

Abstract

The article is devoted to the definition of the principles of social responsibility in the activities of modern Ukrainian mediacommunity. The social responsibility of the mass media is defined as the social position and behavior of the media (media, media communities and organizations) aimed at adhering to the professional standards of journalistic work and actions that contribute to meeting the needs of society and to establish a public dialogue. Presented are the factors that determine the socially responsible behavior of mediators: the individual convictions of the mediator, aimed at fulfilling the public duty; professional orientations of the media community, based on the laws of journalistic ethics; corporate media strategies based on editorial principles and aimed at addressing socially significant issues. Given the provisions of professional journalistic ethics, the principles of social responsibility in the activities of contemporary Ukrainian mass media are defined. The results of the empirical research, which allowed to find out the representation of Kharkiv journalistic community about the social responsibility of the Ukrainian mass media, is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kateryna Nazarenko, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4 Svobody sq. , Kharkiv 61022, Ukraine, katerina.tregub@gmail.com

PhD Student, Department of Media Communications

References

Соціологія : терміни, поняття, персоналії : навч. словник-довідник / укладачі : В. М. Піча, Ю. В. Піча, Н. М. Хома та ін. ; за заг. ред. В. М. Пічі. – 2-ге вид., стереотип. – Львів : Новий Світ–2000, 2002. – 480 с.

Безрукова О. А. Соціальна відповідальність в сучасному українському суспільстві : соціологічна концептуалізація та досвід емпіричного дослідження / Ольга Анатоліївна Безрукова; Класич. приват. ун-т. – Запоріжжя : Б. в., 2015. – 36 с.

Свободная и ответственная пресса / пер. Н. Е. Евдокимовой ; ред. перевода и науч. ред. к. ф. н. М. Макеенко. – М. : ВК, 2005. – 132 с.

Мак-Квейл Д. Теорія масової комунікації / Деніс Мак-Квейл ; пер. з англ. О. Возьна, Г. Сташків. – Львів : Літопис, 2010. – 538 с.

Fengler S. Journalists and Media Accountability : An International Study of News People in the Digital Age (Mass Communication and Journalism) / Susanne Fengler, Tobias Eberwein, Gianpietro Mazzoleni, Colin Porlezza, Stephan Russ-Mohl. – Peter Lang Inc., International Academic Publishers, 2014. –313 p. – (Series : Mass Communication and Journalism).

Sandoval M. Corporate Social (Ir)Responsibility in Media and Communication Industries. [Електронний ресурс] // Javnost – The Public : Journal of the European Institute for Communication and Culture. – 2013. – Vol. 20. – No. 3. – P. 39–58. – Режим доступу : http://openaccess.city.ac.uk/2906/1/Sandoval%20Javnost%203-2013-4%283%29.pdf.

Закон України Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів. Розділ IV. Організація соціального захисту журналістів та особливості трудових відносин. Стаття 12. Особливості соціального захисту журналістів : [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/540/97-%D0%B2%D1%80.

Журналістика та медіа : довідник / Зіґфрід Вайшенберґ, Ганс Й. Кляйнштойбер, Бернгард Пьюрксен ; пер. з нім. П. Демешко та К. Макєєв ; за загал. ред. В. Ф. Іванова, О. В. Волошенюк. – К. : Центр Вільної Преси, Академія Української Преси, 2011. – 529 с.

Іванов В. Ф. Журналістська етика / Іванов В. Ф., Сердюк В. Є. ; передмова В. П. Мостового. – 2-ге вид., випр. – К. : Вища шк., 2007. – 231 с.

Лазутина Г. В. Профессиональная этика журналиста / Г. В. Лазутина. – М. : Аспект Пресс,1999. – 208 с.

Публіцистика. Масова комунікація : медіа-енциклопедія / за загал. ред. В. Ф. Іванова. – К. : Академія Української Преси, Центр Вільної Преси, 2007. – 780 с.

Медіаосвіта та медіаграмотність / ред.-упор. В. Ф Іванов, О. В. Волошенюк ; за наук. ред. В. В. Різуна. –К. : Центр вільної преси, 2012. – 352 с.

Журналістська етика / за ред. В. П. Мостового та В. В. Різуна. – К. : ТзОВ «ЗН УА», 2014. – 224 с.

Кодекс професійної етики НСЖУ [Електронний ресурс]. –Режим доступу: http://nsju.org/page/196

Регламент спільноти професійних електронних медіа. Професійні стандарти електронних медіаетики [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.inau.org.ua/162.1051.0.0.1.0.phtml.
Published
2018-02-23
How to Cite
Nazarenko, K. (2018). Principles of Social Responsibility in Activities of Modern Ukrainian Mass Media. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 39, 244-252. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/10206
Section
Empirical Researches of Modern Society