Pecularities of Pre-Election Technologies as Instruments of Socio- Psychological Interaction

  • Anatoliy Furman Ternopil National Economic University, 11, Lvivska St., Ternopil, 46011, Ukraine, anatoliy_furman@yahoo.com https://orcid.org/0000-0003-1550-6955
  • Andriy Hirniak Ternopil National Economic University, 11, Lvivska St., Ternopil, 46011, Ukraine, girand@ukr.net https://orcid.org/0000-0003-3854-4866
Keywords: technology, elections, political parties, rating, election technology, political doctrine, political advertising, promotion

Abstract

The article is categorical and conceptual analysis of the subject field of scientific knowledge, highlights the major historical stages in the development of political technologies studied species and the essential features of the most common political technologies, defined level of personalization of domestic policy and the basic principles of the programs of political parties, as well as by specific sociological study revealed the level of influence on the growth of pre-election technologies ranking of future elections of deputies to the Supreme Soviet of Ukraine October VII convocation. This article presents the results of the research activities of Ternopil regional branch of the SAU, which is operated by the Department of Psychology and Social Work Ternopil National economic University. They can be applied by spin doctors, sociologists and social psychologists to develop a political doctrine or concept of a certain party, political models of its advertising or promotion of certain political ideas as well as to enrich the arsenal of many tools of social and psychological impact on the minds of citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anatoliy Furman, Ternopil National Economic University, 11, Lvivska St., Ternopil, 46011, Ukraine, anatoliy_furman@yahoo.com

Doctor of Science (Psychology), Full Professor, Head of the Department of Psychology and social work

Andriy Hirniak, Ternopil National Economic University, 11, Lvivska St., Ternopil, 46011, Ukraine, girand@ukr.net

PhD of Psychology, Associate professor, Department of Psychology and social work

References

Політологія: мистецтво здобувати владу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://5ka.at.ua/load/politologija/mistectvo_zdobuvati_vladu_referat/48-1-0-11307

Гуменюк О. Є. Психологія впливу: [монографія] / О. Є. Гуменюк. – Тернопіль : Екномічна думка, 2003. – 304 с.

Соціологія : [навч. посіб. / за ред. Макеєва С. О.]. - [2-е вид., випр. і доп.]. - К. : Т-во "Знання», КОО, 2003. - 455 с. - (Вища освіта ХХІ століття).; 4. Чалдини Г. Психология влияния / Г. Чалдини. – СПб. : Питер, 2000. – 272 с.

Гетьманчук М. П. Політологія [Електронний ресурс] / М. П. Гетьманчук // Українські підручники онлайн. – Режим доступу: http://pidruchniki.ws/15800119/ politologiya/politichni_tehnologiyi

6. Атаманчук Г. А. Політичний менеджмент. Теорія і практика політичних технологій / Геннадій Атаманчук, Андрій Гірник. – Рівне : «Перспектива», 2004. – 200 с.

Матеріал з Вікіпедії – вільної енциклопедії [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%97%.

Розенфельд Ю. М. Політологія : [підруч.] [Електронний ресурс] / Ю. М. Розенфельд // Український юридичний портал. – Режим доступу: http://radnuk.info/ pidrychnuku/polit/271-rozenfeld/4236-s-1-.html

Основи політології : навч. посіб. / [Г. П. Щедрова, Ф. В. Барановський, О. В. Новакова та ін.]. – Луганськ : СНУ ім. В. Даля, 2005. – 170 с.

Бебик В. М. Політологія для політика і громадянина : [монографія] / В. М. Бебик. − К. : МАУП, 2003. – 424 с. – (іл. − Бібліогр.: с. 406-422).
Published
2018-02-23
How to Cite
Furman, A., & Hirniak, A. (2018). Pecularities of Pre-Election Technologies as Instruments of Socio- Psychological Interaction. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 39. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/10108
Section
Empirical Researches of Modern Society