ЕКОНОМІЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ КАЛЬКУЛЯЦІЇ ВИТРАТ ЗАХИСТУ ДИСЕРТАЦІЙ ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ (НА ПРИКЛАДІ ДНІПРОВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ОЛЕСЯ ГОНЧАРА)

  • Ірина Вайнілович Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, проспект Науки, 72, Дніпро, 49045, Україна https://orcid.org/0009-0003-0397-6009
Ключові слова: доктор філософії, заклад вищої освіти, атестаційна процедура, калькуляція витрат, прозорість процедури, разова спеціалізована вчена рада, економіка вищої освіти

Анотація

У статті представлено економічне обґрунтування вартості організації та проведення захисту дисертацій здобувачів ступеня доктора філософії, які не проходили повний курс навчання в межах освітньо-наукової програми закладу вищої освіти. Проведено порівняльний аналіз нормативно-правового забезпечення та фінансових механізмів в Україні й за кордоном. З’ясовано, що для закладу вищої освіти  процес організації та проведення захисту пов’язаний із додатковими фінансовими витратами, оскільки він охоплює фінансування утримання інформаційно-бібліотечних і матеріально-технічних ресурсів, оплату комунальних та інших послуг, перевірку дисертаційних робіт на плагіат, оформлення дипломів, а також потребує залучення офіційних опонентів і забезпечення роботи технічного та адміністративного персоналу.

У міжнародній практиці виділяють дві моделі: якщо здобувач на даний момент не проходить навчання за освітньо-науковою програмою, заклад або держава стягує з нього спеціальний платіж, або ж покриває всі витрати на атестаційні процедури за рахунок бюджетного фінансування чи включення у вартість навчання здобувача третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти.

На прикладі Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара розроблено економічну модель калькуляції витрат із урахуванням прямих та непрямих витрат, пов’язаних із атестаційною процедурою та захистом дисертації доктора філософії здобувачами, які не є випускниками освітньо-наукової програми саме цього закладу вищої освіти.  Запропоновано прозорий підхід до встановлення вартості платних послуг із організації захисту для сторонніх здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти, що забезпечує фінансову стійкість закладу вищої освіти, доброчесність та відкритість процедури атестації та захисту дисертації доктора філософії.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Ірина Вайнілович, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, проспект Науки, 72, Дніпро, 49045, Україна

завідувачка відділу аспірантури, докторантури

Посилання

Shchypanskyi, P. V., Koretskyi, A. A., Kaposloz, H. V., & Zaitsev, M. M. (2018). Organization of PhD training in the EU countries and Ukraine: state, trends, prospects. Collected papers of the Center for Military and Strategic Studies of the Ivan Cherniakhovskyi NDU of Ukraine, 2(63), pp.136-142. doi: https://doi.org/10.33099/2304-2745/2018-2-63/136-142 (in Ukrainian)

Shevchenko, I., & Zmiiova, I. (2024). Obtaining the degree of Doctor of Philosophy: challenges for the academic community in Ukraine. Novyi Kolehium, 2(114), 23–25. doi: https://doi.org/10.34142/nc.2024.2.23 (in Ukrainian)

Demidova, Yu., Tverytnykova, O., & Iliash, N. (2019). The system of training scientific and scientific-pedagogical personnel in Ukraine: retrospective of development and peculiarities of formation. Theory and Practice of Social Systems Management: Philosophy, Psychology, Pedagogy, Sociology, 4, 112–124. doi: https://doi.org/10.20998/2078-7782.2019.4.09 (in Ukrainian)

Kalashnikova, S. A., Skyba, Yu. A., Slyusarenko, O. M., & Talanova, Zh. V. (2022). Ensuring the quality of training of doctors of philosophy in the specialty "011 educational and pedagogical sciences" at the Institute of Higher Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine: Scientific report at the meeting of the Presidium of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine on May 19, 2022. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 4(1)б, 1-10. doi: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.414 (in Ukrainian)

Bidyuk, N., & Tretko, V. (2021). Training of Doctors of Philosophy in Education: The Experience of Great Britain. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 60, 345-352. doi: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-60-345-352 (in Ukrainian)

Gaiduk, O. (2022). Training of future doctors of philosophy at the Institute of Professional Education of the National Academy of Sciences of Ukraine: the goal and objectives of the academic discipline "Comparative Professional Pedagogy". Innovative Professional Education, 5(6), 36–39. doi: https://doi.org/10.32835/2786-619x.2022.5.6.36-39 (in Ukrainian)

Vivek, R., Nanthagopan, Y., Piriyatharshan, S., & Krupskyi, O. P. (2023). Teaching Practices in The New Normal: Qualitative Inquiry (Sri Lanka Case). Advanced Education, 11(23), 170–189. doi: https://doi.org/10.20535/2410-8286.290370

Vergun, V. S., Tsvek, O. V., & Voronko, R. M. (2023). Cost accounting methods and product costing and directions for their improvement. Herald of Lviv University of Trade and Economics Economic Sciences, 69, 30–39. doi: https://doi.org/10.36477/2522-1205-2022-69-04 (in Ukrainian)

Harun, H., & Durden, C. (2025). Neoliberalism and sustainability of higher education in Australia. Industry and Higher Education, 39 (5), 485-491. doi: https://doi.org/10.1177/09504222241296295

Johnes, J., & Perez-Esparrells, C. (2025). The quest for efficiency in higher education in England: lessons learned for developed economies. International Transactions in Operational Research, 32 (5), 2677–2706. doi: https://doi.org/10.1111/itor.13583

Pham, V. T., & Tran-Nam, B. (2021). Estimating unit cost of public university education in Vietnam. Educ Res Policy Prac, 20, 279–305. doi: https://doi.org/10.1007/s10671-020-09280-8

Ingram, S. (2023). The financial impact of policy reform on the Australian university sector 1988–2019. High Educ, 86, 1233–1267. doi: https://doi.org/10.1007/s10734-022-00970-1

Ferrero, L.G.P., & Salles-Filho, S.L.M. (2025). Planning and resource allocation models in research‐intensive universities: budget allocation and the search for excellence. Humanit Soc Sci Commun, 12, 482. doi: https://doi.org/10.1057/s41599-025-04778-z

Wafa, W., Sharaai, A. H., Matthew, N. K., & Akhundzada, N. A. (2025). Calculation of Higher Education Institution’s Facilities and Services Applying the Life Cycle Costing Approach Contributing Sustainability. Journal of Sustainability Research, 7 (1), art. no. e250016. doi: https://doi.org/10.20900/jsr20250016

Gölpek, F. (2012). Price of higher education and individual demand. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 41, 349-356. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.04.040

Tyagi, U. & Kumar, A. (2026). Hard Money vs. Soft Money and the Battle for Higher Education’s Future: How Universities Can Leverage Both to Survive and Thrive. In S. Hai-Jew (Ed.), Financial Survival in Higher Education (pp. 181-210). IGI Global Scientific Publishing. doi: https://doi.org/10.4018/979-8-3373-0407-6.ch007

Usyk, V. I., & Skhulukhiia, Yu. V.(2017). Corruption in Higher Education as a Threat to Academic Integrity. Economy and the State, 11, 65–67. Retrieved from http://www.economy.in.ua/?op=1&z=3908&i=13 (in Ukrainian)

Dryhol, O. O. (2023). Corruption Risks in Higher Education within Educational Activities. Current Issues of National Jurisprudence, 2, 96-101. doi: https://doi.org/10.32782/39221476/ (in Ukrainian)

Bondarenko, O. S. (2023). Corruption risks in higher education: types, manifestations and countermeasures. Bulletin of the Criminal Law Association of Ukraine, 1(19). doi: https://doi.org/10.21564/2311-9640.2023.19.276784 (in Ukrainian)

Sviezhentsev, M. (2022). The Government approved the procedure for awarding the academic degree of doctor of philosophy: what will change. Suspilne News. Retrieved from https://suspilne.media/197268-urad-zatverdiv-poradok-prisudzenna-naukovogo-stupena-doktora-filosofii-so-zminitsa/ (in Ukrainian)

Kolisnyk, L., Meniailo, V., & Nikolaiev, Ye. (2022). New rules for defending the Doctor of Philosophy dissertation: what is wrong? Retrieved from https://www.skeptic.in.ua/phd-thesis-defense-rules-gone-wrong/ (in Ukrainian)

Опубліковано
2025-10-30
Як цитувати
Вайнілович, І. (2025). ЕКОНОМІЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ КАЛЬКУЛЯЦІЇ ВИТРАТ ЗАХИСТУ ДИСЕРТАЦІЙ ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ (НА ПРИКЛАДІ ДНІПРОВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ОЛЕСЯ ГОНЧАРА). Соціальна економіка, (71). вилучено із https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/view/27842
Розділ
ЕКОНОМІКА