Тенденції та проблеми вищої освіти в Україні в сучасних умовах
Анотація
Війна в Україні, що розпочалася як повномасштабна 24 лютого 2022 року, зруйнувала звичний ритм існування, призвела до жорсткої дестабілізації в усіх сферах життєдіяльності країни, дезорієнтувала більшість населення, поставила питання про пошуки шляхів виживання. До найбільш уразливих напрямів соціально-економічної сфери належить освіта. Це пов’язано, в першу чергу з тим, що вона не встигла повністю відновитися після етапу тяжкого та затяжного періоду глобальної пандемії. Навчальні заклади, були змушені суттєво переформувати і адаптувати свою роботу до вимог карантинних обмежень, умов обмеженого спілкування в самих закладах освіти та зі студентами. Повільно вирішувалися ці питання та завдання з гарантування безпеки, надійності, доступності освіти в таких небезпечних для життя умовах. Проте, це було лише перше випробування для освітян. Функціонування системи освіти в умовах війни – питання надзвичайно складне, адже від цього залежить збереження основ держави, її духовно-ментальної, культурологічної, інтелектуальної складової.
Мета цієї статті – визначити провідні тенденції та проблеми функціонування вищої освіти в Україні. На основі аналізу даних, отриманих у відповідь на запит щодо доступу до публічної інформації, зокрема про чисельність студентів у закладах вищої освіти І та ІІ рівня акредитації, чисельність студентів у закладах вищої освіти ІІІ та ІV рівня акредитації, викладацький склад ЗВО встановлено структурно-динамічні особливості вищої освіти у великих містах України (на прикладі Харкові, Одеси, Дніпра та Львова) впродовж 2001-2021 рр. як провідних центрах вищої освіти. Розкрито особливості вищої освіти в Україні в умовах пандемії Covid-19. Розкрито особливості та тенденції функціонування системи вищої освіти в умовах повномасштабної війни, визначено наявні проблеми, виклики, можливості подальшого розвитку вищої освіти.
Завантаження
Посилання
Stukalo, N., & Simakhova, А. (2020). COVID-19 Impact on Ukrainian Higher Education. Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3673-3678. Retrieved from https://www.hrpub.org/download/20200730/UJER46-19591379.pdf
Analitychne doslidzhennia problemy ta realii osvity pid chas voiennoho stanu v Ukraini [Analytical study of the problem and reality of education during the martial law in Ukraine]. Retrieved from https://economics.net.ua/files/analytics/01_UUT21.pdf [in Ukrainian].
Budanov, V., & Rodionov, V. (2024) Vyshcha osvita yak osnova rozvytku intelektualnoho potentsialu Ukrainy: realii i vyklyky [Higher education as a basis for the development of the intellectual potential of Ukraine: realities and challenges]. Retrieved from http://soc-econom-region.univer.kharkov.ua/wp-content/uploads/2017/07/Збірник-конф_Регiон_2024.pdf [in Ukrainian].
Vyshcha osvita v Ukraini: zminy cherez viinu: analitychnyi zvit [Higher education in Ukraine: changes due to the war: an analytical report]. Retrieved from https://osvitanalityka.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2023/03/HigherEd-in-Times-of-War.pdf [in Ukrainian].
Vyshcha osvita v Ukraini: osnovni vyklyky ta mozhlyvi rishennia [Higher education in Ukraine: main challenges and possible solu-tions] Retrieved from https://dyvys.info/2023/11/07/vyshha-osvita-v-ukrayini-vyklyky-ta-rishennya/ [in Ukrainian].
Vyshcha osvita v umovakh viiny: Vyprobuvannia na mitsnist [Higher education in the conditions of war: A test of strength] Retrieved from https://datalogy.texty.org.ua/education/ [in Ukrainian].
Vyshcha osvita v Ukraini pid chas viiny [Higher education in Ukraine during the war] Retrieved from https://galinfo.com.ua/articles/vyshcha_osvita_v_ukraini_pid_chas_viyny_413164.html [in Ukrainian].
Vyshcha osvita v Ukraini pid chas viiny [Higher education in Ukraine during the war] Retrieved from https://galinfo.com.ua/articles/vyshcha_osvita_v_ukraini_pid_chas_viyny_413164.html [in Ukrainian].
Lopushynskyi, I., Durman, I., & Chushak, A. (2022) Osoblyvosti funktsionuvannia systemy vyshchoi osvity Ukrainy v umovakh voiennoho stanu [Peculiarities of functioning of the system of higher education of Ukraine in the conditions of martial law]. Visnyk Khersonskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu, 3(82). Retrieved from https://journals.kntu.kherson.ua/index.php/visnyk_kntu/article/view/84 [in Ukrainian].
Mospan, N. (2021) Transformatsiia natsionalnoi vyshchoi osvity pid chas pandemii COVID-19 ochyma studentiv ta vykladachiv [The transformation of national higher education during the COVID-19 pandemic through the eyes of students and teachers]. Educological discourse, 4(35), 141-154. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/356716386_TRANSFORMACIA_NACIONALNOI_VISOI_OSVITI_PID_CAS_PANDEMII_COVID-19_OCIMA_STUDENTIV_TA_VIKLADACIV [in Ukrainian].
Nazarenko, Yu., & Polishchuk, O. (2023) Osvita v umovakh pandemii u 2020/2021 rotsi: analiz problem i naslidkiv [Education in pandemic conditions in 2020/2021: analysis of problems and consequences] Retrieved from https://cedos.org.ua/researches/osvita-v-umovah-pandemiyi-analiz-problem-i-naslidkiv/ [in Ukrainian].
Osvita v umovakh viiny [Education in conditions of war]. Retrieved from https://saveschools.in.ua/ [in Ukrainian].
Osvita v umovakh viiny: vyklyky ta perspektyvy dlia Ukrainy [Education in conditions of war: challenges and prospects for Ukraine]. Retrieved from https://iaa.org.ua/articles/education-in-times-of-war-challenges-and-prospects-for-ukraine/ [in Ukrainian].
Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu: informatsiino-analitychnyi zbirnyk [Education of Ukraine under martial law: an infor-mational and analytical collection]. (2023). 358 p. Retrieved from https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf [in Ukrainian].
Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu: informatsiino-analitychnyi zbirnyk [Education of Ukraine under martial law: an infor-mational and analytical collection]. (2024). 64 p. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf [in Ukrainian].
Popovych, V., Stadnyk, A., & Vaniushyna, O. (2022). Vyshcha osvita v umovakh pandemii COVID-19: vyklyky ta zahrozy [Higher education in the context of the COVID-19 pandemic: challenges and threats]. Naukovo-teoretychnyi almanakh Hrani, 25(2), 65-71. Retrieved from https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/1763. https://doi.org/10.15421/172225
[in Ukrainian].
Pravo na osvitu v umovakh viiny: mizh navchanniam i bezpekoiu [The right to education in wartime: between education and security]. Retrieved from https://lb.ua/blog/dmytro_lubinets/579376_pravo_osvitu_umovah_viyni_mizh.html [in Ukrainian].
Rodionov, V., & Budanov, V. (2023) Osoblyvosti suspilno-heohrafichnoho doslidzhennia intelektualnoho potentsialu Ukrainy [Pecu-liarities of socio-geographic research of the intellectual potential of Ukraine]. Rehion – 2023: stratehiia optymalnoho rozvytku: mate-rialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 101-105. Retrieved from http://soc-econom-region.univer.kharkov.ua/wp-content/uploads/2017/07/Збірник-конф_Регiон_2023.pdf [in Ukrainian].
Sokolenko, O.L. (2023) Vyshcha osvita kriz pryzmu viiny [Higher Education Through the Lens of War]. Retrieved from http://www.lsej.org.ua/7_2023/128.pdf [in Ukrainian].
Shatska, Z. (2022). Adaptatsiia zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy do umov voiennoho stanu [Adaptation of higher education institutions of Ukraine to the conditions of martial law]. Retrieved from https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/20211/1/PIONBUG_2022_P053-054.pdf [in Ukrainian].
Shevchuk, I., & Shevchuk, A. (2022). Osvitnia analityka kriz pryzmu viiny: vyklyky ta mozhlyvosti dlia vyshchoi shkoly Ukrainy [Educational analytics through the lens of war: challenges and opportunities for higher education in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo, 39. Retrieved from https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1420
[in Ukrainian].
Авторське право (c) 2023 Буданов В., Родіонов В.
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.