Тенденції та проблеми вищої освіти в Україні в сучасних умовах

  • Володимир Буданов Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0009-0001-7992-338X
  • Віктор Родіонов Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0009-0006-2541-9125
Ключові слова: система освіти, система вищої освіти, інтелектуальний потенціал, заклади вищої освіти, пандемія, війна, Україна, великі міста

Анотація

Війна в Україні, що розпочалася як повномасштабна 24 лютого 2022 року, зруйнувала звичний ритм існування, призвела до жорсткої дестабілізації в усіх сферах життєдіяльності країни, дезорієнтувала більшість населення, поставила питання про пошуки шляхів виживання. До найбільш уразливих напрямів соціально-економічної сфери належить освіта. Це пов’язано, в першу чергу з тим, що вона не встигла повністю відновитися після етапу тяжкого та затяжного періоду  глобальної пандемії. Навчальні заклади, були змушені суттєво переформувати і адаптувати свою роботу до вимог карантинних обмежень, умов обмеженого спілкування в самих закладах освіти та зі студентами. Повільно вирішувалися ці питання та завдання з гарантування  безпеки, надійності, доступності освіти в таких небезпечних для життя умовах. Проте, це було лише перше випробування для освітян. Функціонування системи освіти в умовах війни – питання надзвичайно складне, адже від цього залежить збереження основ держави, її духовно-ментальної, культурологічної, інтелектуальної складової.

Мета цієї статті визначити провідні тенденції та проблеми функціонування вищої освіти в Україні. На основі аналізу даних, отриманих у відповідь на запит щодо доступу до публічної інформації, зокрема про чисельність студентів у закладах вищої освіти  І та ІІ рівня акредитації, чисельність студентів у закладах вищої освіти  ІІІ та ІV рівня акредитації, викладацький склад ЗВО встановлено структурно-динамічні особливості вищої освіти у великих містах України (на прикладі Харкові, Одеси, Дніпра та Львова) впродовж 2001-2021 рр. як провідних центрах вищої освіти. Розкрито особливості вищої освіти в Україні в умовах пандемії Covid-19. Розкрито особливості та тенденції функціонування системи вищої освіти в умовах повномасштабної війни, визначено наявні проблеми, виклики, можливості подальшого розвитку  вищої освіти.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Володимир Буданов, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

здобувач третього рівня вищої освіти кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства імені Костянтина Нємця

Віктор Родіонов, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

PhD Student, Kostyantyn Niemets Department of Human Geography and Regional Studies

Посилання

Stukalo, N., & Simakhova, А. (2020). COVID-19 Impact on Ukrainian Higher Education. Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3673-3678. Retrieved from https://www.hrpub.org/download/20200730/UJER46-19591379.pdf

Analitychne doslidzhennia problemy ta realii osvity pid chas voiennoho stanu v Ukraini [Analytical study of the problem and reality of education during the martial law in Ukraine]. Retrieved from https://economics.net.ua/files/analytics/01_UUT21.pdf [in Ukrainian].

Budanov, V., & Rodionov, V. (2024) Vyshcha osvita yak osnova rozvytku intelektualnoho potentsialu Ukrainy: realii i vyklyky [Higher education as a basis for the development of the intellectual potential of Ukraine: realities and challenges]. Retrieved from http://soc-econom-region.univer.kharkov.ua/wp-content/uploads/2017/07/Збірник-конф_Регiон_2024.pdf [in Ukrainian].

Vyshcha osvita v Ukraini: zminy cherez viinu: analitychnyi zvit [Higher education in Ukraine: changes due to the war: an analytical report]. Retrieved from https://osvitanalityka.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2023/03/HigherEd-in-Times-of-War.pdf [in Ukrainian].

Vyshcha osvita v Ukraini: osnovni vyklyky ta mozhlyvi rishennia [Higher education in Ukraine: main challenges and possible solu-tions] Retrieved from https://dyvys.info/2023/11/07/vyshha-osvita-v-ukrayini-vyklyky-ta-rishennya/ [in Ukrainian].

Vyshcha osvita v umovakh viiny: Vyprobuvannia na mitsnist [Higher education in the conditions of war: A test of strength] Retrieved from https://datalogy.texty.org.ua/education/ [in Ukrainian].

Vyshcha osvita v Ukraini pid chas viiny [Higher education in Ukraine during the war] Retrieved from https://galinfo.com.ua/articles/vyshcha_osvita_v_ukraini_pid_chas_viyny_413164.html [in Ukrainian].

Vyshcha osvita v Ukraini pid chas viiny [Higher education in Ukraine during the war] Retrieved from https://galinfo.com.ua/articles/vyshcha_osvita_v_ukraini_pid_chas_viyny_413164.html [in Ukrainian].

Lopushynskyi, I., Durman, I., & Chushak, A. (2022) Osoblyvosti funktsionuvannia systemy vyshchoi osvity Ukrainy v umovakh voiennoho stanu [Peculiarities of functioning of the system of higher education of Ukraine in the conditions of martial law]. Visnyk Khersonskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu, 3(82). Retrieved from https://journals.kntu.kherson.ua/index.php/visnyk_kntu/article/view/84 [in Ukrainian].

Mospan, N. (2021) Transformatsiia natsionalnoi vyshchoi osvity pid chas pandemii COVID-19 ochyma studentiv ta vykladachiv [The transformation of national higher education during the COVID-19 pandemic through the eyes of students and teachers]. Educological discourse, 4(35), 141-154. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/356716386_TRANSFORMACIA_NACIONALNOI_VISOI_OSVITI_PID_CAS_PANDEMII_COVID-19_OCIMA_STUDENTIV_TA_VIKLADACIV [in Ukrainian].

Nazarenko, Yu., & Polishchuk, O. (2023) Osvita v umovakh pandemii u 2020/2021 rotsi: analiz problem i naslidkiv [Education in pandemic conditions in 2020/2021: analysis of problems and consequences] Retrieved from https://cedos.org.ua/researches/osvita-v-umovah-pandemiyi-analiz-problem-i-naslidkiv/ [in Ukrainian].

Osvita v umovakh viiny [Education in conditions of war]. Retrieved from https://saveschools.in.ua/ [in Ukrainian].

Osvita v umovakh viiny: vyklyky ta perspektyvy dlia Ukrainy [Education in conditions of war: challenges and prospects for Ukraine]. Retrieved from https://iaa.org.ua/articles/education-in-times-of-war-challenges-and-prospects-for-ukraine/ [in Ukrainian].

Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu: informatsiino-analitychnyi zbirnyk [Education of Ukraine under martial law: an infor-mational and analytical collection]. (2023). 358 p. Retrieved from https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf [in Ukrainian].

Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu: informatsiino-analitychnyi zbirnyk [Education of Ukraine under martial law: an infor-mational and analytical collection]. (2024). 64 p. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf [in Ukrainian].

Popovych, V., Stadnyk, A., & Vaniushyna, O. (2022). Vyshcha osvita v umovakh pandemii COVID-19: vyklyky ta zahrozy [Higher education in the context of the COVID-19 pandemic: challenges and threats]. Naukovo-teoretychnyi almanakh Hrani, 25(2), 65-71. Retrieved from https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/1763. https://doi.org/10.15421/172225

[in Ukrainian].

Pravo na osvitu v umovakh viiny: mizh navchanniam i bezpekoiu [The right to education in wartime: between education and security]. Retrieved from https://lb.ua/blog/dmytro_lubinets/579376_pravo_osvitu_umovah_viyni_mizh.html [in Ukrainian].

Rodionov, V., & Budanov, V. (2023) Osoblyvosti suspilno-heohrafichnoho doslidzhennia intelektualnoho potentsialu Ukrainy [Pecu-liarities of socio-geographic research of the intellectual potential of Ukraine]. Rehion – 2023: stratehiia optymalnoho rozvytku: mate-rialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 101-105. Retrieved from http://soc-econom-region.univer.kharkov.ua/wp-content/uploads/2017/07/Збірник-конф_Регiон_2023.pdf [in Ukrainian].

Sokolenko, O.L. (2023) Vyshcha osvita kriz pryzmu viiny [Higher Education Through the Lens of War]. Retrieved from http://www.lsej.org.ua/7_2023/128.pdf [in Ukrainian].

Shatska, Z. (2022). Adaptatsiia zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy do umov voiennoho stanu [Adaptation of higher education institutions of Ukraine to the conditions of martial law]. Retrieved from https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/20211/1/PIONBUG_2022_P053-054.pdf [in Ukrainian].

Shevchuk, I., & Shevchuk, A. (2022). Osvitnia analityka kriz pryzmu viiny: vyklyky ta mozhlyvosti dlia vyshchoi shkoly Ukrainy [Educational analytics through the lens of war: challenges and opportunities for higher education in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo, 39. Retrieved from https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1420

[in Ukrainian].

Опубліковано
2023-12-18
Цитовано
Як цитувати
Буданов, В., & Родіонов, В. (2023). Тенденції та проблеми вищої освіти в Україні в сучасних умовах. Часопис соціально-економічної географії, 35, 37-51. https://doi.org/10.26565/2076-1333-2023-35-04
Розділ
Наукові повідомлення