Еволюція поняття учбової задачі в розвивальному навчанні
Анотація
У статті розглідається еволюція поняття учбової задачі в контексті розвивального навчання, акцентуючи увагу на внеску Харківської дослідницької групи. Виділено два взаємодоповнюючі функціональні компоненти учбової задачі: "власне учбова підзадача" (зміни в мисленні для конструювання нового способу дії) та "учбово-практична підзадача" (власне конструювання способу дії). Це дозволяє суттєво доповнити розуміння розвитку суб'єкта учбової діяльності в процесі постановки та вирішення учбової задачі. Особлива увага приділяється значенню ментальних цілей учня, адже без їх самостійної постановки учбова діяльність втрачає свій розвивальний характер і зводиться до простого засвоєння. Уточнюються погляди на дію аналізу та перетворення моделі в процесі вирішення учбової задачі, а також роль оцінки, яка виконується на всіх етапах постановки й вирішення учбової задачі, об'єднуючи ключові дії в цілісний акт учбової діяльності.
Завантаження
Посилання
Bekh, I. D., Savchenko, O. Ya., & Kremen, V. H. (2007). Education as a mechanism for the transmission of social experience in modern society. Pedahohika i Psykholohiia, 1, 5–12. [in Ukrainian].
Davydov, V. V. (2021). Conteúdo e estrutura da atividade de estudo [Content and structure of study activity]. In R. V. Puentes, C. G. C. Cardoso, & P. A. P. Amorim (Eds.), Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin (pp. 211–230). CRV; EDUFU.
Dusavytskyi, O. K., Zaiika, Ye. V., & Zuiev, I. O. (2012). Research on the problem of personality development in the system of developmental education (experience of the Kharkiv psychological school). Visnyk Kharkivskoho Natsionalnoho Pedahohichnoho Universytetu imeni H. S. Skovorody. Psykholohiia, 43(1), Р. 80-90. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnpu_psykhol_2012_43(1)__14. [in Ukrainian].
Еlkonin, D. B. (2021). Estrutura da atividade de estudo [Structure of study activity]. In R. V. Puentes, C. G. C. Cardoso, & P. A. P. Amorim (Eds.), Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin (pp. 147–156). CRV; EDUFU.
Ivanova, O. (2022). The influence of negative personal memories on self-perception peculiarities. Visnyk Kharkivskoho Natsionalnoho Universytetu imeni V. N. Karazina, Seriia “Psykholohiia”, 72, 15–25. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2022-72-02. [in Ukrainian].
Longarezi, A. M. (2024). Psicologia histórico-cultural e Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental: contribuições do grupo de Kharkiv [Historical-cultural psychology and developmental learning theory: Contributions of the Kharkivhttps://doi.org/10.14393/ER-v31e2024-40.
Longarezi, A. M., & Ferola, B. C. (2023). Educação-aprendizagem-desenvolvimento e o método de investigação na concepção de L. V. Zankov [Education-learning-development and the research method in L. V. Zankov's conception]. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, 7(2), 265–278. https://doi.org/10.14393/OBv7n2.a2023-70265.
Mashbyts, Yu. I. (2019). Psychological mechanisms and learning technology: Selected articles. Kyiv: Interservis. [in Ukrainian].
Puentes, R. V. (2022). V. V. Davidov e V. V. Repkin: aproximações e distanciamentos a respeito da Teoria da Atividade de Estudo (TAE) [V. V. Davidov and V. V. Repkin: Approximations and distances regarding the Theory of Study Activity (TSA)]. Educação em Análise, 7(1), 28–57. https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/45171
Repkina, N. V. (2019). Diagnóstico do sujeito da atividade de estudo no sistema de aprendizagem desenvolvimental Elkonin-Davidov [Diagnosis of the subject of study activity in the Elkonin-Davidov developmental learning system]. In Ensino Desenvolvimental Sistema Elkonin-Davidov-Repkin. Série (Vol. 9, pp. 398–410). Editora da Universidade Federal de Uberlândia.
Repkin, V. V., & Repkina, N. V. (2021). Estrutura da atividade de estudo [Structure of study activity]. In R. V. Puentes, C. G. C. Cardoso, & P. A. P. Amorim (Eds.), Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin (pp. 321–328). CRV; EDUFU.
Repkina, N. V. (2023). Aproximações e distanciamentos entre A. N. Leontiev e V. V. Repkin a respeito da atividade [Approaches and distances between A. N. Leontiev and V. V. Repkin regarding activity]. In Aproximações e distanciamentos entre os principais representantes do Enfoque Histórico-Cultural e da Aprendizagem Desenvolvimental (pp. 217–245). Pedro & João Editores.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4